Dyre megacaps har skapt kortsiktig trøbbel

Stjernefondet Storebrand Global Multifactors intensjon er å skape meravkastning over tid. De siste månedene har det imidlertid buttet litt imot – med god grunn.

Published 01.04.2019 by Caroline Sesvold Tørring

Fjoråret var et tøft år for aksjemarkedene. For 2018 sett under ett måtte amerikanske S&P 500 tåle en nedgang på 5,2 prosent målt i USD, europeiske Stoxx 600 endte ned 10,7 prosent målt i EUR, nordiske VINX falt 5,8 prosent målt i NOK, mens Shanghai-børsen fikk en tilbakegang på hele 24,3 prosent målt i Yuan.

Megaselskapene påvirker

De turbulente markedene har også satt preg på avkastningen til flere Delphi- og Storebrandfond, deriblant faktorfondet Storebrand Global Multifactor, fondet som i 2017 ble kåret av beste globale fond av Morningstar. Fondet, som la om til den nåværende strategien for fem og et halvt årsiden, har de siste fem årene, levert en gjennomsnittlig årlig avkastning på 14,83 prosent etter kostnader, som er 0,17 prosent bak indeks. Så langt i år er fondet 0,54 prosent bak sin referanseindeks (MSCI World NTR).

Deler av 2018, og hittil i 2019 har vært en god periode for store selskaper. Storebrand Global Multifactor har en bevisst strategi om å unngå eksponering mot de største selskapene i referanseindeksen, som er i henhold til størrelses-premien som er én av fondets fire likevektede faktorstrategier.

– Årsaken til at fondet ligger bak referanseindeksen så langt i 2019 skyldes nesten utelukkende at fondet ikke eier de store selskapene i indeksen det måler seg mot; eksempelvis Apple, Amazon, Microsoft, Facebook, Netflix, Alphabet og Exxon. Fondet skal ikke investere i de største selskapene, fordi vi forventer at de største selskapene vil underprestere på lang sikt, forklarer forvalter av fondet, Andreas Poole.

Les også: Smart-fondet 5år

Modellene velger

Storebrand Global Multifactor er et faktorfond, det vil si et modellbasert fond hvor kvantitative metoder bestemmer hvilke aksjer fondet skal kjøpe. I et aktivt forvaltet fond er det forvalteren som tar aktive valg over hvilke selskaper som skal inn i fondet. I den andre enden av skalaen har man indeksfond, også kalt passive fond, hvor forvalter «kopierer» referanseindeksens sammensetning i stor grad. I Storebrand Global Multifactor er det forvalterens rolle å lage og vedlikeholde gode robuste modeller for aksjeutvelgelse.

Mange faktorer

Det finnes mange ulike faktorer man kan velge å legge til grunn i en investeringsstrategi. I Storebrand Global Multifactor er det følgende kjennetegn datamaskinene leter etter før de investerer i selskaper: «verdi», «momentum», «størrelse» og «lav-volatilitet».

– I 2018 endte fondet 5 prosent bak indeks, og kun faktoren «lav volatilitet» leverte meravkastning. Før dette var «Momentum» beste strategi, men var svært svak mot slutten av året. Faktorene «verdi» og «størrelse» var stort sett svake gjennom hele fjoråret, forteller Poole.

Les også: Norges smarteste forvalter

Vanskelig å time

Det er lett å la seg påvirke når markedene er turbulente og avkastningen faller.

– Vi mener fortsatt at fondets strategi er attraktiv på lang sikt. Utfordrende markeder har vi hatt tidligere og vi vet det vil skje igjen i fremtiden. Underveis vil vi som tidligere fortsette med samme eksponering mot utvalgte faktorer som hver for seg over lange historiske tidsperioder har vist seg å levere meravkastning, påpeker Poole.

AndreasPoole_portrett
Forvalter Andreas Poole
120118_DN_Computer
Faksimile Dagens Næringsliv

Kontakt oss

Institusjonelle kunder

Kjøp og selg fond her

Last ned ordreblankett for fondshandel

Kontakt oss

Send e-post når du vil.
Svartid hverdager 8-16.

Motta nyhetsbrev

Motta nyhetsbrev for institusjonelle kunder.