Illustrasjonsfoto: eng av valmuer

Informasjon for etterlatte

Det kan være tøft å stå igjen som nær pårørende. Vi har lang erfaring, og ønsker å hjelpe deg med det vi kan. Her finner du informasjon om ting du må huske på.

Dette gjør vi

  • Vi får melding om dødsfallet fra folkeregisteret i de fleste tilfeller. Hvis du ikke har hørt fra oss etter cirka tre uker, ber vi deg kontakte oss.
  • Vi sender brev til dødsboet med informasjon og nødvendige skjema som må fylles ut og returneres.
  • I mange tilfeller ber vi om kopi av skifteattest/uskifteattest. Den blir utstedt av tingretten. Du kan spørre begravelsesbyrået om hjelp hvis du trenger det.
  • Vi avslutter den avdødes pensjonsutbetalinger.
  • Vi sperrer eventuelle konto og kort i Storebrand Bank.
  • Vi behandler oppgjørssaken når vi har fått svarskjemaene tilbake.
  • Vi informerer de som skal motta utbetalinger fra oss.

Dette gjør du

  • Fyller ut og returnerer alle skjemaene du får fra oss. Send også skifteattest/uskifteattest når vi ber om det.
  • Forsikrer deg om at dødsboet har riktig adresse i folkeregisteret. Storebrand og en rekke andre institusjoner bruker adressen som står der. Hvis posten skal til et annet sted, for eksempel til deg eller den som har ansvaret for dødsboet, må du oppdatere adressen i folkeregisteret.
  • Tar kontakt med oss hvis dødsfallet skjedde i utlandet.
  • Dersom avdøde var yrkesaktiv, tar du kontakt med avdødes arbeidsgiver for å undersøke om arbeidsgiveren har tegnet en gruppelivsavtale som gir utbetaling ved dødsfall. 
  • Tar kontakt med NAV og spør om dødsfallet utløser ytelser til etterlatte.

Ofte stilte spørsmål

  • Må jeg gi Storebrand beskjed om dødsfallet?

    Folkeregisteret gir oss automatisk beskjed om dødsfall som skjer i Norge. Du behøver derfor ikke melde dødsfallet til oss. Dersom du ikke har hørt fra oss 3 uker, ber vi deg ta kontakte oss.

    Hvis dødsfallet har skjedd i utlandet, vil vi gjerne snakke med deg.

  • Hvor finner jeg oversikt over alle avtaler den avdøde hadde?

    Du kan få oversikt over pensjon og livsforsikringer hos Norsk Pensjon. Der kan dere fylle ut et skjema for etterlatte. Husk å laste opp skifte-/uskifteattest hvis dere har det.

  • Hvordan stopper jeg pensjonen til den avdøde?

    Du trenger ikke å stoppe pensjonsutbetalingen til den avdøde. Vi tar hånd om dette.

    Vi utbetaler pensjon til og med den måneden som avtalen spesifiserer, og avslutter deretter pensjonsutbetalingen.

    Dersom avtalen inneholder utbetalinger til etterlatte eller dødsbo, sender vi et skjema til dødsboet som må fylles ut og returneres.

  • Har jeg rett til utbetaling fra dere?

    Vi kan dessverre ikke gi informasjon om hvem som kan ha rett til utbetaling før vi har mottatt all nødvendig informasjon og behandlet saken. De som skal motta utbetalinger fra oss, vil få informasjon om det.

  • Har vi krav på støtte til gravferd fra Storebrand?

    Storebrand yter ikke støtte til begravelser, men NAV kan i enkelte tilfeller gjøre dette.

Er det noe du lurer på? Vi hjelper deg gjerne

Du finner kontaktinformasjonen under «Avtaler og kontaktinformasjon» ovenfor.

Velg aktuell avtale, så finner du både direktenummer og e-post til rådgiverne som hjelper deg.


Fant du det du lette etter?