Informasjon for etterlatte

Det kan være tøft å stå igjen som nær pårørende. Vi har lang erfaring, og ønsker å hjelpe deg med det vi kan. Her finner du informasjon om ting du må huske på.

Dette gjør vi

  • Vi får melding om dødsfallet fra folkeregisteret i de fleste tilfeller. Hvis du ikke har hørt fra oss etter cirka tre uker, kan du ringe oss.
  • Vi sender brev til kontaktpersonen for dødsboet med informasjon og nødvendige skjema som dere må fylle ut og returnere.
  • I mange tilfeller ber vi om kopi av skifteattest/uskifteattest. Den blir utstedt av tingretten. Du kan spørre begravelsesbyrået om hjelp hvis du trenger det.
  • Vi avslutter den avdødes pensjonsutbetalinger og sperrer konto og kort.
  • Når vi har fått svarskjemaene tilbake, behandler vi oppgjørssaken.
  • De som skal motta utbetalinger fra oss, får informasjon om det.

Dette gjør du

  • Fyller ut og returnere alle skjemaene du får fra oss. Send også skifte-/uskifteattest når vi ber om det. 
  • Sikrer riktig adresse i folkeregisteret. Storebrand og en rekke andre institusjoner bruker adressen som står der. Hvis posten skal til et annet sted, for eksempel til deg eller den som har ansvaret for dødsboet, må du oppdatere adressen i folkeregisteret.
  • Informer oss hvis dødsfallet skjedde i utlandet. 
  • Dersom avdøde var yrkesaktiv, kan det hende arbeidsgiveren har tegnet en gruppelivsavtale som gir utbetaling ved dødsfall. Ta kontakt med avdødes arbeidsgiver for å undersøke dette.
  • Ta kontakt med NAV og spør om dødsfallet utløser ytelser til etterlatte.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan stopper jeg pensjonen til den avdøde?

    Du trenger ikke å stoppe pensjonsutbetalingen til den avdøde. Vi tar hånd om dette.

    Vi utbetaler pensjon til og med den måneden som avtalen spesifiserer, og avslutter deretter pensjonsutbetalingen.

    Dersom avtalen inneholder utbetalinger til etterlatte eller dødsbo, sender vi deg et skjema som du må fylle ut og returnere.

  • Hvor finner jeg oversikt over alle avtaler den avdøde hadde?

    Du kan få oversikt over pensjon og livsforsikringer hos Norsk Pensjon. Der kan dere fylle ut et skjema for etterlatte. Husk å laste opp skifte-/uskifteattest hvis dere har det.

  • Må jeg melde inn dødsfallet hos dere?

    Vi får melding om de fleste dødsfall fra folkeregisteret. Det finnes for øvrig enkelte unntak, så vi anbefaler at du tar kontakt med oss dersom du ikke har hørt noe innen tre uker fra dødsfallet. Dette gjelder for eksempel for nordmenn bosatt i utlandet eller utenlandske statsborgere.

    Hvis du vet at den avdøde hadde mange avtaler i Storebrand anbefaler vi at du ringer oss, slik at vi kan gi deg svar på det du lurer på.

  • Har vi krav på støtte til gravferd fra Storebrand?

    Nei, mest sannsynlig har dere ikke det. Dere trenger ikke å ringe oss. Vi gir dere beskjed hvis dere har krav på støtte, og forteller hva dere må gjøre for å få utbetalt pengene.

    NAV kan i enkelte tilfeller yte støtte til gravferd.