Møt Matthew – en detektiv i Storebrand

– Vi skal finne de gode selskapene, og fjerne de dårlige. Da må man være detektiv, sier lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand, Matthew Smith.

Man må bruke øyne og ører for å skille rett fra galt i finansverdenen. Men det var én hendelse i Australia som virkelig åpnet øynene til Matthew Smith, lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand.

Matthew skulle besøke familie og venner hjemme i Australia. Men da han kom til den store øya i havet i sørøst, fikk han sjokk. Det den sindige mannen så, brente seg fast på netthinnen. Han kom til et land i ekstrem tørke. Mange ord, som «tørke», forstås ikke helt før vi ser og opplever det. «Klimaendringer» kan også være et slikt ord, «bærekraft» og «grønn fremtid» også.

Den rasjonelle finansanalytikeren måtte gni seg i øynene, nesten tørke tårer. Australia, hans fødested, tørket ut og døde delvis foran øynene hans, brunsvidd og porøst.

– I 15 år hadde tørken vart. Jeg kom dit på det verste, sier han.

Vi vil finne de gode selskapene og luke bort de verste.
- Matthew Smith, lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand

Har definert en «Storebrand-standard»

– Å se Australias store elvesystem, lange elvestrekninger, nesten borte, fordampet ... Det var forferdelig. Det var så lite vann i de store elvene at man nå kunne spasere over dem. Gress ble svidd, store trær døde, landet ble et ødeland av støv, avlinger kollapset år etter år. Noen mistet alt.

Opplevelsen preget deg også som leder for bærekraftige investeringer i Storebrand?

– Åja. Åja, veldig, sier Matthew.

– Storebrand er blitt veldig opptatt av vann. Vi har for alvor innsett at vann er en livsviktig, men knapp, ressurs på jordkloden, og at den må brukes klokt og effektivt. Klimaendringer forsterker dette bildet, sier han.

I Storebrand er «vanntilgang», og bruken av den, en viktig del av detektivarbeidet det er å analysere selskapers bærekraft: Hvor mye vann forbruker selskapene de investerer i? Hvor godt rigget er de for tørke? Hvor energieffektive er de?

– Teamet jeg leder i Storebrand må vite mest mulig om selskapers bærekraft. Det er ikke alltid enkelt. Men vi må finne noen svar, rett og slett for å kunne gjøre lønnsomme og bærekraftige investeringer på lang sikt, sier han.

Dette detektivarbeidet skal munne ut i det som kalles «Storebrand-standarden» – som er årsaken til at Storebrand i flere år er kåret til en av verdens mest bærekraftige finansinstitusjoner. Så, hva trengs for å lete med lykt og lupe etter noe så teoretisk som bærekraft?

– La oss begynne med det enkleste, sier Matthew Smith.

– Når man investerer i 3000 selskap over hele verden, må vi ha det så bærekraftig som mulig. Vi finner de gode selskapene, og luker bort de verste.

shutterstock_434614783_800x.jpg
TØRRLAGT: Matthews hjemland, Australia, slet lenge med ekstrem tørke. Det er landet ikke alene om i verdenssammenheng, og det er særlig verdens store selskaper som må jobbe for å forhindre at vi sløser med en av våre aller viktigste ressurser – vann. Illustrasjonsfoto

Nyhetsbildet påvirker investeringene

Hvordan gjør dere det?

– Det er et puslespill med svært mange brikker. Først må vi rett og slett «overvåke», vi må følge med og konstant grave i informasjon, sier han, for det skjer noe hver time hele døgnet i hele verden. Miljøulykker. Dammer raser i Brasil. Vannmangel på USAs vestkyst. Korrupsjonssak i Sør Korea, med store selskap involvert, sier han.

Slik politi følger kriminalitetsbildet og journalister følger nyhetsdøgnet, leter Storebrands analytikere etter hvordan verdens selskap er rigget for fremtiden og det grønne skiftet. Og hvor robuste de er for kriser og uønskede hendelser.

Man blir etterhvert god til å avdekke tåkeprat og bortforklaringer og til å se gjennom glossy årsrapporter og sminkede publikasjoner
- Matthew Smith, lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand

– Når noe skjer i verden, må vi skaffe oversikten. Vi begynner umiddelbart å lete etter brikker til puslespillet: Er det alvorlig svikt eller bare en tabloid overskrift i avisen? Er selskap vi investerer i direkte involvert eller indirekte rammet? Er rutinene bedret, eller kan det skje igjen? Da må vi lese om saken, grave frem informasjon, som ofte er skjult.

Les også: Må man være grådig og egoistisk for å tjene penger?

Hvor leter dere?

– Vi både kjøper analyser fra andre og vi analyserer selv. Vi leser nettaviser, googler, sjekker årsrapporter, leter i lokale kilder, ringer folk, hører med NGOs, kanskje Greenpeace, WWF, Friends of the Earth. Vi innhenter fakta der vi kan finne dem.

Solid gravearbeid

Men alle har vel en agenda her?

– Alle har en agenda, kildevurdering er viktig her. Men det er slik vi må grave for å fylle ut bildet.

Hvis dere fortsatt ikke vet nok, hva da?

– Da kontakter vi selskapet direkte, og spør: «Kan dere forklare hva som har skjedd? Hva gjør dere nå? Hvilke rutiner har dere?»

Hvordan reagerer de?

– De flinkeste er åpne med informasjonen sin. Men det finnes andre som ønsker å skjule informasjon. For å si det slik: Man blir etterhvert god til å avdekke tåkeprat og bortforklaringer og til å se gjennom glossy årsrapporter og sminkede publikasjoner. Er man usikker etter en samtale, er det ofte en grunn til det. Får man ikke solid informasjon, er det for Storebrand informasjon i seg selv.

Ser vi noe tydelig på det store puslespillet vi legger? Ser vi et mønster? Jobben å lete etter selskapers bærekraft minner også om gravende journalistikk.
- Matthew Smith, lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand

Det minner om detektivarbeid?

– Ja. Noe er uløst. Vi må løse det så godt vi kan, og spørre oss: Ser vi noe tydelig på det store puslespillet vi legger? Ser vi et mønster? Er det stor risiko forbundet med disse aksjene eller ikke? Jobben å lete etter selskapers bærekraft minner også om gravende journalistikk. Men istedenfor å skrive artikkel i avisen, skriver vi oppsummering av saken til investeringsutvalget her, med vår anbefaling vedrørende våre aksjer i selskapet vi har analysert. Er det for galt, anbefaler vi å plassere selskapet på vår utelukkelsesliste, sier han.

matthew_sapirfoto_800x.jpg
DETEKTIVEN: Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, lar ikke verstingene slippe unna. Foto: Erik Lindvall, Guringo Studios

«Ødelegger Donald Trump alt?»

Det handler om å investere kundenes pensjonspenger i selskaper som har posisjonert deg for trender som befolkningsvekst, fremvoksende økonomier, ressursknapphet, økt etterspørsel etter bærekraftige produkter og energieffektivitet, forteller Matthew – på inn- og utpust.

Puh. Og da er det blitt kveld og arbeidsdagen er ferdig?

– Nei, jeg har jo ikke fått snakket om alt som skjer samtidig!

Neivel?

– Våre kunder blir bare mer og mer opptatt av bærekraft. De vil vite om Donald Trump kan velte internasjonalt klimaarbeid. De vil vite om det grønne skiftet og nye trender. Så vi deltar i kundemøter, i paneldebatter, vi blogger, skriver i aviser – for å stimulere til bevissthet rundt pensjonsinvesteringenes mulige betydning for verdens bærekraft. Vi vil vise at finansverden har en rolle i det grønne skiftet, nemlig i å finansiere skiftet! Og vi vil skape en signaleffekt: Det er ikke lenger bare nisjer eller interesseorganisasjoner som er opptatt av bærekraft og en grønnere fremtid. Nei, store mainstream-investorer, som oss, er opptatt av en grønn fremtid. Fordi det både er riktig og lønnsomt.

Les også: Den glemte klimafaktoren – så mye CO2 slipper du ut gjennom sparepengene dine

Vi resirkulerer og vurderer å kjøpe el-bil. Men hva pensjonspengene våre investeres i, tenker vi ikke på?

– Nei, mange aner jo ikke at de kan påvirke gjennom pensjonspengene. Selv høyt utdannede som er opptatt av klima og miljø, glemmer pensjonen. Men det er i ferd med å endres.

Til slutt: hvordan er situasjonen i Australia nå?

– Det begynte å regne litt i 2013, så den verste tørken er over. Men det går ikke bare over, dette, klimaendringer gjør det tørre tørrere og det våte våtere. Med dette bakteppet blir ikke vår jobb mindre viktig fremover.

Store mainstream-investorer, som oss, er opptatt av en grønn fremtid. Fordi det både er riktig og lønnsomt.
- Matthew Smith, lederen for bærekraftige investeringer i Storebrand

i

FAKTA

  • Som forvalter av 707 milliarder kroner for 1,3 millioner nordmenn, er Storebrand Norges nest største kapitalforvalter etter oljefondet.
  • I 2017 ble Storebrand kåret til verdens mest bærekraftige finans- og pensjonsselskap under World Economic Forum i Davos.
  • Storebrand er én av svært få kapitalforvaltere i Norden med en egen avdeling med bærekraftanalytikere.