Slik får du en god bilvinter

Disse fem tipsene gjør deg trygg på vinterføre.

Når vinteren kommer, endrer også kjøreforholdene seg. Mange frykter de glatte veiene, og blir engstelige for å sette seg bak rattet. 

Tar du forholdsreglene på alvor, og har respekt for vinterføre, kan du helt fint bruke bilen som du gjør ellers i året. Her er fem utvalgte bilråd fra våre forsikringsekseperter som får deg trygt gjennom vinteren.

1. Husk å skifte vinterdekk i tide

På grunn av de varierende værforholdene i Norge, kan det være vanskelig å vite om du må skifte til vinterdekk – og i tilfelle når. De norske forskriftene sier at det ikke er påbud om verken vinterdekk eller piggdekk i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset kjøreforholdene.

petterberg_motor_800x.jpg
PETTER BERG: Fagsjef for Motor i Storebrand forsikring. Foto: Storebrand

– Alle som har planer om å bruke bilen i vinter, må sørge for å ha lagt om til vinterdekk i god tid før det første snøfallet kommer, sier Petter Berg, fagsjef for motor i Storebrand.

Som sjåfør av bilen er du alltid forpliktet til å være «skodd etter forholdene», men det er mange av oss som venter altfor lenge med å bytte til vinterdekk.

– Venter du for lenge, og noe skulle skje, kan du risikere å sitte igjen med hele regningen alene. Forsikringen dekker ikke skadene når du ikke har dekk tilpasset kjøreforholdene.

  • Fra 16. oktober er det lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark. I resten av landet er tilsvarende dato 1. november.
  • Er det meldt snø, glatt føre eller temperaturfall der du skal kjøre, kan du altså bytte til piggdekk før 16. oktober i de nordlige fylkene og før 1. november i resten av landet. Les mer på vegvesen.no

Les også: Når skal vinterdekkene på?

2. Pakk bilen riktig

Skal du kjøre med fullpakket bil, er det viktig å pakke bilen riktig og sikre lasten godt. Dette gjelder spesielt på glatte veier om vinteren. Start med å pakke det tyngste nederst og innerst i bagasjerommet, og sikre ekstra store og tunge gjenstander med stropper eller bagasjenett. 

Unngå alle løse gjenstander, både på hattehylla og ellers – de er livsfarlige ved bråstopp eller sammenstøt. Et nettbrett veier i underkant av én kilo, men ved en bråstopp i 50 km/t kommer nettbrettet flyvende med en vekt på 24 kg. Ved bråstopp i 100 km/t har brettet en vekt på hele 96 kg. 

Pass også på at du ikke pakker over høyden på seteryggen i baksetet eller vindusrekka, da eventuelle løse gjenstander kan kastes fremover i bilen ved bråstopp eller kollisjon. I tillegg kan sikten hindres.

Har du skiboks får du utover skiene ofte litt ekstra pakkeplass, men husk at boksen egner seg best til lette gjenstander. Er skiboksen tung, kan den endre bilens kjøreegenskaper, spesielt i svinger. Følg derfor alltid instruksjonsheftets anvisninger om maksimal last, som vanligvis er 40-90 kilo.

3. Bruk mobilen og annen teknologi på en trygg måte

Selv om det er forbudt å sende meldinger og surfe på mobilen mens vi kjører bil, så gjør vi det likevel. I en undersøkelse Norstat gjennomførte for Storebrand, fikk deltakerne spørsmål om hvilken grunn de har for å bruke mobilen i bilen. Hele 41 prosent oppga at det er fordi de føler de må svare.

Ifølge Berg tilsvarer mobilbruk i trafikken nesten én i promille, men få foreldre ville satt seg bak rattet etter en flaske vin. Og på glatte veier om vinteren er det enda mer risikabelt, ja livsfarlig, å ta frem mobilen.

– Smarttelefoner og navigasjon tar altfor ofte bort oppmerksomheten til sjåførene. Selv synes jeg det er en mye bedre løsning å gi telefonen til en av passasjerene så de kan hjelpe deg dersom det haster veldig, påpeker Berg. 

shutterstock_658472605_800px
VENT: Ikke bruk mobilen samtidig som du kjører, råder Petter Berg. Gi den heller til en passasjer, eller vent til du er framme. Foto: Shutterstock / Jacob Lund

En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at uoppmerksomhet førte til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Bruk av mobiltelefon er den hyppigste distraksjonsfaktoren. Rapporten viser at mobilbruk var skyld i to til fire prosent av totalt 544 dødsulykker, altså 22 ulykker.

i

FEM RÅD FOR RIKTIG OG LOVLIG MOBILBRUK I TRAFIKKEN

  1. Bruk handsfree! Telefoner som er koblet opp mot bilens håndfri-system kan brukes, så sant man kan betjene den med knapper på rattet eller stemmestyring.
  2. Har du propp i øret med svarknapp på ledningen, kan du motta på samtaler. Dette gjelder også når telefonen ikke er fastmontert, men ligger ved siden av deg. Er telefonen forsvarlig fastmontert i dashbordet, har du lov til å taste et telefonnummer.
  3. Med dagens teknologi er fysisk teksting unødvendig. Med intelligente taleassistenter som iPhones Siri, kan du be telefonen om å utføre enkle operasjoner. Du kan for eksempel si «Ringe Kristian» eller «Send melding til Kristian» og lese inn meldingen, og si «send».
  4. Skru av varslinger på appene dine når du kjører bil.
  5. Ta hyppige pauser. Da kan du stanse bilen, strekke på beina og benytte anledningen til å sjekke Facebook, ta en viktig telefon, legge ut (skryte)bilder fra ferien, og så videre.

Les også: Slik bruker du mobilen lovlig i trafikken

4. Tips til deg med elbil

Elbil har mange fordeler, men om vinteren kan snø og kulde føre til kortere rekkevidde og lange ladetider. Her er forholdsreglene du bør ta som elbileier.

– Før kuldegradene kommer, bør du smøre inn dørlistene og listene rundt ladelokket. Da slipper du at ladeuttaket sitter bak en isfast luke. Dører som ikke har vindusrammer, men som har ruten sittende rett på karosseriet, kan gi en fastfryst rute og medføre at du ikke får opp døren, sier Berg.

Har du problemer med dugg på innsiden av rutene, skyldes dette kondens. Berg sitt beste tips mot dette er å tørke matter for snø og vann etter endt kjøretur, og la elbilen stå i noen minutter med varmeapparatet på og vinduet litt åpent før neste kjøretur.

Ifølge Berg blir også batterikapasiteten ofte blir lavere i kuldeperioder, så planlegg kjøring og lading godt. Bruk gjerne setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute, siden det er mer energieffektivt enn bare å bruke varmeapparatet i bilen.

– Bli kjent med elbilen din og hvordan den er utstyrt for vinteren. Noen bruktimporterte elbiler kan ha andre spesifikasjoner enn biler importert av norsk forhandler for norske forhold, sier Berg.

COLOURBOX17840245
LAVERE KAPASITET: Om vinteren kan lave temperaturer føre til kortere rekkevidde og lange ladetider. Det gjør det ekstra viktig å planlegge kjøring og lading godt. Foto: Colourbox

Parker gjerne innendørs i vinterhalvåret om du har mulighet til dette. Merk uansett at batteriene blir kalde når bilen har stått parkert over noe tid, så ta gjerne en kjøretur slik at batteriet varmes opp før lading. 

– Mange elbiler regenerer også energien når gasspådraget slippes, som gjør at bilen ofte «bremser». Unngå at bremseskivene ikke ruster, og bruk bremsene på bilen jevnlig. Da er de optimale om en nødsituasjon skulle oppstå, sier Berg.

Fordi elbilen har kraftig akselerasjon, kan den ved glatte forhold kunne gli. Ifølge Berg hjelper stabiliseringskontrollen til, men om farten er for stor vil du risikere utforkjøring.

– Derfor bør du alltid avpasse kjøring etter føreforhold. Er det is og snø på vegen bør du senke farten – også fordi du får lenger rekkevidde.

ross-van-der-wal-219011_800p
KJØR FORSIKTIG: Om vinteren er det viktig å ha respekt for vinterføre og ta forholdsreglene på alvor. Foto: Unsplash

5. Vit hvordan du får veihjelp

Enten bilen din skulle stoppe opp eller du bli utsatt for en ulykke, så trenger du hjelp. Men hvem skal du ringe, og hvor fort kan de hjelpe? Har du bilforsikring med kasko eller delkasko i Storebrand, har du tilgang til veihjelp ved uhell eller driftsstans – døgnet rundt. 

SOS International, Storebrand sin veihjelpsleverandør, har 140 bergestasjoner rundt om i Norge, og koordinerer også veihjelp i hele Europa. Uansett hvor du befinner deg, får du rask og god hjelp. Trenger du bergebil, gir SOS International deg tilgang til tjenesten «Follow my truck» via SMS.

– Den kommer med en link til et interaktivt kart, slik at du hele tiden kan følge med på hvor bergingsbilen befinner seg. Bilen plukker også opp lokasjonen din, slik at du garantert blir funnet. Det er en av de største styrkene med hele tjenesten, forteller Berg.

Les også: Dette irriterer oss mest i trafikken