Entreprenørskap har ingen aldersgrense

Går du med en gründerspire i magen? Her finner du alt du trenger å vite når du skal starte en bedrift – som også er bærekraftig.

– Storebrand lanserer nå et samarbeidet med Ungt Entreprenørskap. Formålet er å motivere ungdom til å velge bærekraftige og fremtidsrettede løsninger når de etablerer bedrifter, sier Harald Bjugstad-Holm, bærekraftsekspert i Storebrand.

Da er det en fordel å tenke på bærekraft allerede i idefasen.

Vi skal vise morgendagens bedriftsledere hvordan man driver en bærekraftig virksomhet – og at det i seg selv kan være et konkurransefortrinn. Rådene vi gir treffer bredt, og skal også hjelpe etablerte bedrifter med å implementere bærekraft hos seg, sier Holm.

Som verdens nest mest bærekraftige selskap, vet nemlig Storebrand at det er gode penger i bærekraft.

Les også: Derfor gir bærekraftige investeringer høyere avkastning på pensjonen deres

Bærekraft som konkurransefortrinn

Etter hvert som forbrukere forventer at selskaper både er bærekraftige og tar samfunnsansvar på alvor, er det forbundet risiko ved det å ikke ha en bærekraftig forretningsmodell. Årsaken er enkel: Mange velger i dag det mest bærekraftige alternativet. 

Fem steg til suksess – slik starter du en bærekraftig bedrift

Går du med gründerspire i magen? Eller kanskje du allerede har startet en bedrift og vil lære om hvordan du kan gjøre den mer bærekraftig?

Alle bedrifter, også de aller minste, påvirker miljøet og verden på en eller annen måte gjennom sin virksomhet. Det kan være via reiser, materialer som brukes i produksjonen, innkjøp av kontorutstyr, strømforbruk og avfallshåndtering – for å nevne noe. Det handler om å prøve og være så bærekraftig som mulig, om å stille spørsmål og krav til leverandører og samarbeidspartnere, og om å ta reflekterte valg.

For å hjelpe morgendagens grundere i gang, har vi laget en guide for hvordan du kan integrere bærekraft i de ulike stegene i etableringsfasen. 

Det grønne skiftet er ikke det samme for alle. Vi trenger å se en palett av nye bærekraftige løsninger og aktører som tar nye grep.
– Johan H. Andersen Jr., Chairman Ferd

Se hvordan du og din bedrift kan utgjøre en forskjell. Det vil lønne seg!

Fremmer bærekraft i skolen

Samarbeidet mellom Ungt Entreprenørskap og Storebrand hjelper unge entreprenører med å integrere bærekraft som en del av virksomheten. 

– I løpet av skoleåret 2016/2017 var 12 456 elever involvert i ungdomsbedrifter, og i følge Brønnøysundregisteret ble det startet totalt 2 050 ungdomsbedrifter, sier Trine Haugaard i Ungt Entreprenørskap.

Sammen med oss er Haugaard til stede på Kongshavn VGS for å høre ti ungdomsbedrifter presentere sine foretningsideer under lanseringen av Storebrands samarbeid med UE. 

KongshavnVGS,Sjomannsskolen_800px_tiny
LANSERING PÅ KONGSHAVN VIDEREGÅENDE SKOLE: Ti ungdomsbedrifter presenterte sine forretningsideer under lanseringen. Foto: Storebrand

Storebrand belønner de mest bærekraftige bedriftene

De ungdomsbedriftene som er best på bærekraft, det vil si at de har gjort bevisste bærekraftige vurderinger i oppstartsfasen, kan vinne Storebrands bærekraftspris.

Storebrand står også bak bærekraftsprisen «Årets håndtrykk» som premierer mer etablerte bedrifter. I år stakk Otovo AS av med seieren og vant 500 000 kroner.

Les om Otovo: En solskinnshistorie