Derfor er det viktig å få oversikt
I tillegg til yrkesskadeerstatning, som er lovpålagt i alle virksomheter, er det ikke uvanlig at en arbeidsgiver tilbyr flere forsikringer til de ansatte. Å ha slike forsikringer kan ofte være gunstig både for arbeidsgiveren din og deg.
En helseforsikring kan for eksempel sørge for at du får raskere behandling, så du kommer tidligere tilbake i arbeid. I tillegg kan den ha flere verdifulle fordeler, som gratis timer hos psykolog og fysioterapeut.
Typiske avtaler du kan ha gjennom arbeidsgiver er
- reiseforsikring
- helseforsikring (også kalt behandlingsforsikring)
- uføreforsikring
- livsforsikring
Samtidig som slike forsikringer kan gi deg mange fordeler, er det imidlertid lurt å sette seg inn i hva forsikringene faktisk dekker.
For selv om du har forsikring gjennom jobben, er det ikke nødvendigvis sånn at du er dekket for «alt». Noen gruppeforsikringer fungerer i tillegg slik at du kun er delvis dekket – eller ikke dekket i det hele tatt – i enkelte situasjoner.
For eksempel er det ikke sikkert at en reiseforsikring du har via jobb dekker deg på fritiden.
For å sørge for at du ikke er over-, under- eller dobbeltforsikret, er det derfor en fordel å kjenne til detaljene i avtalen arbeidsgiveren din har med forsikringsselskapet.
Her er en mal du kan bruke for å få svarene du trenger fra lederen din: