Når skal vinterdekkene på?

Hva er egentlig reglene og datoen for når vinterdekkene må på? Det kan bli både farlig og dyrt om du skifter for sent.

Av  Ingrid Stakkestad
ARTIKKEL · PUBLISERT 03.06.2021
SIST OPPDATERT 28.09.2022

Norge er et langstrakt land, og værforholdene varierer mye fra Lindesnes til Nordkapp. Det er derfor mange som lurer på om de må skifte til vinterdekk – og i så fall når.

PETTER BERG: Leder for motor i Storebrand advarer mot å vente for lenge med å skifte dekk. Foto: Storebrand

I de norske forskriftene om bruk av kjøretøy heter det: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.»

Det er med andre ord ingen påbud om verken vinterdekk eller piggdekk i Norge. Men – du må ha dekk som er tilpasset kjøreforholdene.

Regelen er derfor enkel, og vår anbefaling klar:

– Alle som har planer om å bruke bilen i vinter, må sørge for å ha lagt om til vinterdekk i god tid før det første snøfallet kommer, sier Petter Berg, leder for motor i Storebrand.

Psst!
Visste du at Storebrand sin Bilforsikring super er kåret til testvinner av både Smarte Penger og Cicero?


Lurer du på hva bilforsikringen dekker?


Dato for å legge om til vinterdekk

Først og fremst er gode dekk avgjørende for sikkerheten. Slitte dekk har dårligere grep, og sjansen er derfor mye større for at noe skal gå galt.

Et annet viktig aspekt, som mange kanskje glemmer, er at om dekkene ikke møter de kravene som gjelder for slitasje og mønsterdybde, eller sikrer tilstrekkelig veigrep, kan du risikere at forsikringen ikke dekker skadene om uhellet skulle være ute.

I Norge er kravet at sommerdekk har en mønsterdybde på minimum 1,6 mm. NAF anbefaler på sin side at man bør ha minimum 3 mm mønsterdybde. På vinterdekk er kravet til mønsterdybde 3 mm, men NAF anbefaler her at man har minimum 4 mm på biler som veier under 3 500 kilo.

SKIFT FØR UHELLET ER UTE: Om veien ser slik ut og bilen står på sommerdekk, bør den absolutt bli stående. Skulle du kjøre av veien på snøføre med sommerdekk, kan du risikere at forsikringen ikke gjelder. Illustrasjonsfoto

Det finnes lange lister om krav til dekk på biler i Norge. En del av denne informasjon er for de som er spesielt interesserte. Vi nøyer oss derfor med å lage en liten oversikt basert på de viktigste punktene fra NAF når det gjelder dekk og dekkskifte.

Spesielt om piggdekk:

Fra 16. oktober er det lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark. I resten av landet er tilsvarende dato 1. november.

Er det meldt snø, glatt føre eller temperaturfall der du skal kjøre, kan du altså bytte til piggdekk 16. oktober i de nordlige fylkene og 1. november i resten av landet.

Les mer på vegvesen.no

Her er de viktigste punktene for kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt:

  • Minimum mønsterdybde må være over ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets.
  • Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er 3 millimeter. NAF anbefaler 4 millimeter.
  • Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter. NAF anbefaler 3 millimeter.
  • Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag, er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge.
  • I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk mellom 16. oktober og 1. mai.
  • Det er ikke påbudt å kjøre med rene vinterdekk på kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt, men forskriftene sier at du skal sikre tilstrekkelig veigrep etter føret.

For kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt:

  • Minimum mønsterdybde må være over ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets.
  • Både motorvogn og henger må ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag.
  • I Nordland, Troms og Finnmark gjelder dette i perioden 15. oktober til 30. april.
  • Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med rene vinterdekk på kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt.
  • Lettere kjøretøyer har ikke et krav til rene vinterdekk, men på tyngre biler er altså det påbudt.
  • Dekkene må være spesielt merket M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og laget for vinterkjøring.

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.
LOVDATA
rettslig informasjonssystem

Kan koste deg dyrt

Selv om bruken av vinterdekk først og fremst handler om sikkerhet, kan du risikere at det blir dyrt å droppe dekkskiftet. Det første snøfallet kommer ofte som en overraskelse for mange av oss. Vi klarer aldri helt å forutse det, på tross av utallige værmeldinger og ikke minst vissheten om feilene vi begikk i fjor.

– Det er en kjensgjerning at mange venter altfor lenge med å bytte til vinterdekk. Som sjåfør av bilen er du alltid forpliktet til å være «skodd etter forholdene», sier Berg.

Venter man for lenge, og noe skulle skje, kan man risikere å sitte igjen med hele regningen alene – fordi forsikringen ikke dekker skadene når du ikke har vært skodd etter forholdene.

– Først og fremst handler det om at vi ønsker at alle skal ferdes trygt i trafikken, og da må man skifte dekk før vinteren kommer. Dette handler i utgangspunktet om å skape holdninger fra vår side. Vi må være strenge på dette for å gjøre bilistene oppmerksomme på hvilke farer det potensielt medfører, understreker han.

VÆR TRYGG PÅ VINTERFØRE: – Det er en kjensgjerning at mange venter altfor lenge med å bytte til vinterdekk. Som sjåfør av bilen er du alltid forpliktet til å være «skodd etter forholdene», sier Petter Berg, leder for motor i Storebrand. Illustrasjonsfoto


Bilforsikringskunde? Bli kjent med forsikringen din


Følg med på værmeldingene

De fleste ulykker skjer ved det første snøfallet. Ifølge Berg er det fordi mange bilførere ikke lytter til anbefalinger eller følger med på værmeldingene. Et typisk eksempel er bilførere som er på fjellet, og velger å kjøre på sommerdekk, selv om det ligger snø på bakken.

– Kommer det et uventet snøfall, burde man vente med å kjøre om man ikke skifter dekk. Stort sett smelter denne snøen relativt fort, gjerne i løpet av dagen, fortsetter Berg.

Først og fremst handler det om at vi ønsker at alle skal ferdes trygt i trafikken, og da må man skifte dekk før vinteren kommer. Dette handler i utgangspunktet om å skape holdninger fra vår side.
Petter Berg
leder for Motor i Storebrand

Dersom du likevel ikke har rukket å skifte dekk innen snøen kommer, bør du definitivt la bilen stå og finne alternative transportmetoder.

– Om du skal ut på langtur, spesielt om du skal til fjells, bør du sjekke kjøreforholdene på din planlagte rute før du drar, råder Berg.

På Statens Vegvesen sine hjemmesider kan du finne nyttig informasjon om de fleste veiene i Norge. Her kan du både planlegge kjøreruta og få oversikt over kjøreforholdene på de aktuelle veiene.


Fant du det du lette etter?