Meld skade på bil, mc og andre kjøretøy

Her finner du nødvendig informasjon og skjema for å melde skade på bil, båt, campingvogn og andre kjøretøy.

Det er viktig at du melder skaden så raskt som mulig.

MELD SKADE

Skade eller tyveri av kjøretøy

Vi i Storebrand har avtaler med en rekke verksteder som står klare for å hjelpe deg med å få kjøretøyet på veien igjen.

Meld skade


Skade eller tyveri av kjøretøy

Vi i Storebrand har avtaler med en rekke verksteder som står klare for å hjelpe deg med å få kjøretøyet på veien igjen.

Meld skade

HJELP

Trenger du veihjelp?

Vi samarbeider med SOS International. Med kasko, delkasko og super har du tilgang til veihjelp døgnet rundt.

Ring +47 22 48 90 00


Trenger du veihjelp?

Vi samarbeider med SOS International. Med kasko, delkasko og super har du tilgang til veihjelp døgnet rundt.

Ring +47 22 48 90 00

Nyttig informasjon

  • Jeg trenger veihjelp

    Veihjelp gjelder bilforsikring, MC-forsikring og mopedforsikring.

    Ring vår samarbeidspartner SOS International på telefon +47 22 48 90 00 når du har behov for veihjelp. De sørger for reparasjon på stedet eller frakt av bilen til nærmeste verksted, og at du og reisefølget ditt kommer trygt hjem.

    Egenandelen for veihjelp er 500 kroner. Du får ingen bonustap ved bruk av veihjelp.

    Hvis bilen din har mobilitetsgaranti fra forhandler, bør du bruke forhandlers veiassistansenummer. Da kan du slippe egenandel for transporten.

  • Bilen min har fått glasskade

    Storebrand har en landsdekkende avtale med Hurtigruta Carglass. Du kan bestille time direkte på deres nettsider eller ringe på telefon +47 22 31 19 99. På dette nummeret kan du også stille spørsmål du måtte ha om glasskader.

  • Jeg har kollidert med et annet kjøretøy

    Har du kollidert med et annet kjøretøy, må både du og den andre parten gi beskjed om skaden til hvert deres forsikringsselskap. Fyll ut et europeisk skademeldingsskjema og last opp dette når du melder inn skaden. Dersom motparten ikke ønsker å skrive felles skademelding, er vedkommende uansett pliktig til å oppgi personalia og registreringsnummer.

    Vi tar kontakt med deg hvis vi trenger mer informasjon. Du trenger ikke bruker forsikringen selv om du melder inn skaden.

  • Kjøretøyet mitt må på verksted

    Før kjøretøyet kan repareres, må skaden meldes til oss så du får et skadenummer. Etter at du har meldt inn skaden, booker du time for taksering hos våre avtaleverksted. Har du forsikring med kaskodekning, dekker vi takseringen.

    Verkstedet foretar først en takst av skaden. Hvis reparasjonskostnader ikke er dekket av oss, og du er usikker på om du vil reparere skaden eller ikke, anbefaler vi deg uansett å få skaden taksert. Da får du vite hvor mye reparasjonen vil koste.

    Er reparasjonskostnadene dekket av oss, må vi godkjenne taksten før verkstedet kan foreta reparasjonen. Tid for reparasjon avtaler du direkte med verkstedet når taksten er godkjent.

    Er kjøretøyet allerede på et verksted som vi ikke har avtale med, kan det bli flyttet til et vi har avtale med. Dette fikser vi.

    Har kjøretøyet kun fått mindre skader? 

    Flere av våre avtaleverksteder utfører smart-repair, og du kan få reparert skaden for en lav kostnad uten å bruke forsikringen. Spør alltid verkstedet om de kan reparere skaden som en smart-repair.


  • Hva blir egenandelen og hvor betaler jeg denne?

    Egenandelen din er presisert i forsikringsbeviset. Noen hovedtrekk:

    • Det er ikke egenandel i saker der du kun har ansvar.
    • Ved reparasjon av skader på eget kjøretøy, er det oftest egenandel.
    • Når to parter har kollidert, skal egenandelen og bonustapet dekkes av den parten som har ansvar for kollisjonen.

    Ved reparasjon av skader på kjøretøy, betaler du egenandelen direkte til verkstedet.

  • Når får jeg bonustap?

    Du får bonustap når du bruker forsikringen for å dekke reparasjon av skader, og du har skyld i saken. Bonustapet ved skade er maks 10 prosent. Du får bonustap når du har ansvar for skader på andre ting eller personer også.

    Brann, tyveri, redningsskader og glasskader gir ikke bonustap. Kollisjon med dyr som går løs på veien, feilfylling av drivstoff og skader som er forårsaket av naturen gir heller ikke bonustap.

  • Når lønner det seg å bruke forsikringen?

    Nå går det raskere å opparbeide toppbonus, samtidig som bonustapet ved skade er mindre enn tidligere.

    Fordi bonustapet har blitt lavere enn det var før, lønner det seg som regel å bruke forsikringen. Men, hvis det er en veldig liten skade – som er billigere enn egenandelen du betaler og det bonustapet koster deg i forsikringskostnader – så lønner det seg å ikke bruke forsikringen.

    Er du usikker anbefaler vi deg uansett å dra til et av våre avtaleverksted og få skaden taksert. Du kan booke time hos verksted for taksering etter at du har meldt inn skaden.

    Les mer om bonusordningen vår her

  • Dekker forsikringen min leiebil?
    • Har du kaskodekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 30 dager.
    • Har du superdekning med leiebil, dekker vi leiebil opp til 60 dager.

    Leiebildekningen gjelder når skaden din er dekket, og i reparasjonstiden når bilen din er på verksted. Er bilen i kjørbar stand før den skal repareres, bruker du denne frem til reparasjonen. Vi gir deg mer informasjon om hva du har krav på, og hvor du kan bestille leiebil, når du har meldt inn skaden.

    Om du velger å ikke benytte deg av leiebil når du har rett på det, kan du få en økonomisk kompensasjon fra oss.

  • Jeg har mistet eller ødelagt bilnøkkelen min

    Har du forsikring med superdekning, dekker vi kostnadene for ny bilnøkkel opp til 10 000 kroner. Ta først kontakt med forhandler for å bestille ny nøkkel.

    Når du har mottatt pris eller betalt for nøkkelen, melder du inn saken hos oss. Egenandelen er 1 000 kroner.

  • Kjøretøyet mitt er blitt utsatt for hærverk

    Skade som følge av hærverk er dekket dersom du har forsikring med kasko- eller superdekning.

    Skriv en forklaring på hva du mener har skjedd når du melder inn skaden.

    Hvis du ennå ikke har anmeldt skadene kan du fortsatt melde inn forsikringssaken din her, men du må deretter anmelde saken så fort som mulig til politiet. Ta vare på dokumentasjon for anmeldelsen.

    Her kan du anmelde saken digitalt 

  • Jeg har hatt en ulykke, men har kun ansvarsforsikring

    Har du vært i en ulykke hvor det kun er din bil som er skadet, vil du ikke få igjen noe på forsikringen dersom du kun har ansvarsforsikring. Dersom det har skjedd andre skader i forbindelse med ulykken, kan allikevel ansvarsforsikringen dekke de økonomiske følgene av dette.

    Er det kun motpartens bil som er skadet, er skaden deres dekket av din forsikring, men du vil få et bonustap. Det er ikke egenandel ved slike saker.

  • Jeg trenger støtte til rettshjelp

    Skal du søke om rettshjelp, må du sende oss en skademelding og dokumentasjon som viser at en tvist har oppstått. Vi sender deg et skriftlig svar, og eventuell videre dialog opprettes.

    Her kan du søke om støtte til rettshjelp

Finn et verksted i nærheten

Før reparasjon, må du få skaden taksert. Vi har avtale med flere verksted.

Når vi har godkjent taksten, avtaler du time for reparasjon direkte med verkstedet.

Les dette før du sender inn skademeldingen

Vi kan ikke garantere at meldinger som sendes via vanlig e-post ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold samt vedlegg. Vi anbefaler derfor at du ikke sender oss fødselsnummer og sensitive opplysninger via e-post.

Logg deg inn på dine personlige sider på storebrand.no for å sende oss en sikker melding, eller send oss et brev i posten.

Les mer om Storebrands behandling av personopplysninger

Sikker e-post

Ønsker du å sende oss tilleggsinformasjon i en sak, kan du gjøre det med sikker e-post

Ordinær brevpost

Du kan også sende skademeldingen som ordinær brevpost til:

Storebrand Forsikring AS, Postboks 500, 1327 Lysaker

Politianmeldelse

Du må melde brannskader, tyveri, innbrudd og hærverk til politiet. Send kopi av politianmeldelsen til oss.

Meld tyveri eller skadeverk til politiet