Disse spørsmålene får banken oftest fra kundene

Lurer du på et og annet om fastrente, lånetilbud og nett- og mobilbank, er du ikke alene. Vi har samlet svarene på de vanligste spørsmålene om privatøkonomi, slik at du kan få rede på det du ikke vet – og det du ikke visste at du burde vite.

Av  Linn Isaksen
ARTIKKEL · PUBLISERT 15.04.2021

De fleste av oss holder ikke på med økonomi på daglig basis, og dermed er folk flest verken kløppere på renter, lånebetingelser eller nettbanktjenester. 

Heldigvis finnes det eksperter på feltet. Mange av dem sitter i Storebrand, hvor de daglig svarer på spørsmål om stort og smått som bankkundene måtte lure på.

TYDELIGE SVAR: Olav Kristoffer Fongen og de andre kunderådgiverne i Storebrand Bank jobber daglig med å gi kundene enkle og gode svar på alt de måtte lure på. Foto: Storebrand

En av dem er Olav Kristoffer Fongen, som er kunderådgiver i Storebrand Bank.

– Personlig økonomi er sammensatt, og det kan være krevende å ha fullstendig oversikt over hva man bruker penger på, og hvordan disse summene blir til. Så det å ta en telefon til en kunderådgiver i ny og ne, tror jeg alle har godt av, mener Fongen.

Storebrands kundesenter er tilgjengelig både via telefon, chat og meldingstjenesten i nettbanken, og kundetjenesten scorer svært bra på kundetilfredshet.

– Vi er veldig opptatt av at ting blir forståelig når vi er i kontakt med kundene. Vi avslutter aldri en samtale før vi er sikre på at den vi snakker med har fått tydelige svar på alt de lurer på, og det tror jeg kundene setter pris på, reflekterer Fongen.

Nedenfor har vi samlet svar på de spørsmålene Fongen og kollegene hans oftest får, slik at du kan bli litt klokere på bare få minutter.

Hvordan er lånerenten hos Storebrand sammenlignet med andre banker?

Storebrand har et stort fokus på kundens behov, og vurderer hver enkelt søknad basert på kundens livssituasjon. Derfor opererer vi med individuell prising, og har svært konkurransedyktige rentebetingelser.

Får jeg bedre finansieringsbevis i andre banker?

Vi opplever ofte at uttrykkene «finansieringsbevis» og «boliglånstilbud» brukes litt om hverandre, men det er viktig å påpeke at dette er to helt forskjellige ting.

Finansieringsbevis forteller deg hvor mye du kan kjøpe bolig for, basert på hvor mye du har spart opp selv, og hvor mye du får i lån. Dette er som regel forholdsvis likt, uansett hvilken bank du får det fra.

Du trenger ikke nødvendigvis å ta lånet i den samme banken som du har fått finansieringsbeviset av. Etter at du har kjøpt bolig, kan du innhente lånet i hvilken bank du vil. Derfor er det mest praktiske å be om finansieringsbevis i den banken du allerede er kunde i. Det er først når du har kjøpt bolig at du bør bruke litt tid på å innhente gode lånetilbud.

Med mindre den banken som har sendt ut finansieringsbeviset har gitt deg noen spesielle individuelle betingelser, kan du få det samme lånet i en annen bank – og da kanskje til gunstigere betingelser.


Send oss en lånesøknad


Jeg har pensjon i Storebrand. Får jeg noen fordeler som bankkunde da?

Dersom arbeidsgiveren din sparer til pensjon for deg i Storebrand, er det gratis for deg å flytte lånet ditt til oss. Da spanderer vi etableringsgebyret. I tillegg har du fordeler og gunstigere priser på både forsikrings- og spareprodukter. Har du ikke tatt en gjennomgang av dine fordeler ennå, anbefaler vi det på det sterkeste. 


Sjekk dine fordeler gjennom kundeprogrammet Storebrand Fordel


dame-i-grått-som-noterer

DIGITALE LØSNINGER: Storebrand er en nettbank, og du kan enkelt utføre banktjenester på nett og mobil. Illustrasjonsfoto

Bør jeg velge fastrente?

Stadig flere binder lånerente i Storebrand, og dersom du selv kjenner at et rentehopp gjør at du kan få det trangt økonomisk, bør du vurdere dette.

Men, det er viktig å huske på at du må følge en nedbetalingsplan når du binder renten. Det betyr blant annet at du ikke kan nedbetale lånet ditt raskere enn planlagt. Derfor anbefaler vi ofte at du binder deler av lånet, slik at du beholder fleksibiliteten på den flytende delen. Du styrer selv hvilken fordeling du vil ha mellom fast- og flytende rente.

Dersom du ønsker å se på mulighetene for dette, kan du lese mer om fastrentelån her, eller ringe en av våre kunderådgivere på telefonnummer 915 08880.

Hva med terminbeløp og nedbetalingstid hvis jeg betaler ned mer i måneden enn avtalt? 

Nedbetalingstiden opprettholdes som før, slik at terminbeløpet blir lavere, men nedbetalingstiden er den samme. Gir du oss derimot beskjed om at du ønsker kortere nedbetalingstid, løser vi det. Du kan betale ned mer på lånet ved å overføre penger til lånets kontonummer (lånenummer).

Når renten er lav, og man har lite egenkapital i boligen, kan det være lurt å betale ned ekstra på boliglånet. Husk at renter og renters rente har effekt over tid, så det å betale ned en tusenlapp ekstra i dag, kan spare deg for tusenvis over 25 eller 30 år. I tillegg får du ofte bedre rentebetingelser av banken din dersom du reduserer belåningsgraden.

Hva er lånenummer?

Hvert lån har et lånenummer, og dette lånenummeret er også et kontonummer. Hvis du ønsker å nedbetale mer på lånet enn avtalt, overfører du rett og slett bare ønsket beløp til dette kontonummeret.

«
Personlig økonomi er sammensatt, så jeg tror alle kan ha godt av å ta en telefon til en kunderådgiver i ny og ne.

Olav Kristoffer Fongen, kunderådgiver i Storebrand Bank

Hva er avdragsfrihet, og hvordan kan jeg få det?

Avdragsfrihet betyr at du kun betaler ned rentene på lånet ditt. Det vil si at du ikke reduserer lånet, men at det heller ikke vokser. Alle som har en belåningsgrad under 60 prosent – altså at boliglånet ikke overstiger 60 prosent av boligens verdi – kan få avdragsfrihet i inntil fem år av gangen. Hvis du ønsker dette, kan du sende oss en søknad i vår låneendringsportal

Tilbyr Storebrand billån?

Nei, men vi tilbyr lån med pant i bolig – og dette lånet kan du velge å kjøpe bil for. Det kan lønne seg, ettersom du da gjerne får lavere rente enn du ville fått på et eget billån. Det har riktignok også noen konsekvenser – blant annet at det spiser av egenkapitalen din når du låner opp på boligen. Derfor bør du tenke nøye gjennom fordelene og ulempene før du gjør det. 


Søk om billån med sikkerhet i boligen


Hvordan kommer jeg i gang med å bruke mobilbanken?

Vår enkle og oversiktlige mobilbank laster du ned som en app hvor du registrerer telefonnummeret ditt og logger inn med enten  BankID, en firesifret kode, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning – dersom du har det på din mobil.

I mobilbanken får du tilgang til kontoene dine og de vanligste banktjenestene, som å betale regninger, se saldo, siste transaksjoner og lignende. 


Du kan lese mer om mobilbanken og laste ned appen her


Må jeg gjøre noen endringer i mobilbanken og BankID når jeg bytter telefon?

Mobilbank-appen kan du bare laste ned på nytt, mens BankID må du bestille på nytt i nettbanken. Det kan være litt krevende å få til på egenhånd, så de fleste ringer oss for å få hjelp til dette. Tar du kontakt med oss, løser vi dette raskt og enkelt sammen.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke har BankID-brikke, og trenger det for å få signert lånet mitt?

Da bestiller du en BankID-brikke – enten fra oss, eller fra en bank du tidligere har hatt. Eventuelt vurderer vi om det går raskere å signere lånepapirene manuelt ved at du får dem tilsendt i posten. Storebrand er en nettbank, så vi anbefaler at du har en aktiv BankID-brikke.

Hvordan overfører jeg AvtaleGiroer fra min gamle bank? Og hva skjer med eFakturaene hvis jeg blir bankkunde hos dere?

eFakturaer følger personnummeret ditt, så de følger deg automatisk når du oppretter konto i Storebrand, uten at du trenger å gjøre noe. AvtaleGiro må du manuelt slette i gammel bank og opprette på nytt hos oss. Du kan lese mer om eFaktura og AvtaleGiro her

Får jeg automatisk bankkort i posten når jeg oppretter konto hos dere?

Ja, det kommer automatisk i posten til folkeregistret adresse i løpet av 4 til 5 virkedager. Ønsker du flere kort, kan du bestille dette i nettbanken.

Hva vil det si at jeg har 45 dagers rentefri betalingsutsettelse på kredittkort?

Det vil si at du har 45 dager på deg til å betale tilbake før det begynner å påløpe renter. Du får regningen 30 dager etter at du har kjøpt noe med kredittkortet, og deretter har du 15 dagers betalingsfrist. Bruker du lenger tid enn dette på å betale, skal banken ha litt penger for å ha forskuttert disse pengene for deg, og da påløper det renter.

Reiser du kollektivt, anbefaler vi at du legger inn kredittkortet i reise-appen. Da er du nemlig forsikret om noe skulle skje.

Når bør jeg spare i banken, og når bør jeg spare i fond?

Det varierer hvilken spareform som lønner seg for den enkelte, og mye kommer an på rentenivå, tidsperspektiv og sparemål. Tommelfingerregelen er at det lønner seg å plassere sparepenger i banken hvis du har en sparehorisont på to år eller kortere. Har du en lenger sparehorisont enn to år, anbefaler vi å spare i fond og aksjer.

Storebrands finansielle rådgivere er tilgjengelige for å gi deg råd om dette.


Åpne bankkonto og bytt til Storebrand Bank


Boliglån fra

5,74 % nominell og 5,95 % effektiv rente

Gjelder for bolig med energimerking A eller B, uansett lånebeløp. Eksempel: Lån 3 millioner, nedbetalt over 25 år, innenfor 70 % av boligens verdi. Kostnad 2 681 585 kroner. Totalt å tilbakebetale: 5 681 585 kroner.


Fant du det du lette etter?