Bli bankkunde — kom i gang

Kom i gang med brukskontoen

Husk å gi beskjed om at du har fått nytt kontonummer til arbeidsgiver, Nav eller andre du regelmessig får penger fra.

For å få de beste lånebetingelsene hos oss må du ha regelmessig lønnsinngang og aktivt bruke kontoen.

Betalinger

For å bekrefte/signere regninger må du bruke samme sikkerhetsløsning som du logget deg inn i nettbanken med. Har du først logget deg inn med BankID, må du altså bruke BankID hele tiden. Det samme gjelder for nettbank-passord og BankID på mobil.

Slik betaler du flere regninger samtidig

Har du flere regninger, kan du velge å legge disse til samlet godkjenning. Legg inn betalingen som vanlig, og trykk «Legg til godkjenning» nederst i betalingsbildet. Nå får du muligheten til å legge inn en ny betaling.

Når du har lagt inn alle regningene dine, velger du «Betalinger» og «Godkjenn betaling» i venstremenyen. Du får oversikt over alle betalingene som er lagt inn, og kan velge å godkjenne alle med én BankID-signering.

Kort og PIN-kode

Kortene sender vi automatisk til den adressen du har registrert i folkeregisteret.

PIN-koden er den samme både på bankkortet (debet) og kredittkortet, og du henter den i nettbanken under menyvalget «Kort» --> «Hent PIN»

Mer om

Hvordan du sperrer kortet ditt

Mobilbank — når du er på farten

Med mobilbanken kan du raskt sjekke saldo og gjennomføre andre banktjenester når du er på farten.

Les mer og last ned mobilbanken

eFaktura

En eFaktura avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din. Derfor vises eFaktura du har inngått i andre banker også i nettbanken til Storebrand, og krever ingen endring fra deg som kunde ved bankbytte.

Vi anbefaler alle å bruke eFaktura slik at du får regningene ferdig utfylt rett i nettbanken. Eventuelle nye eFaktura avtaler oppretter du i nettbanken under menyen «Betaling» --> «Avtaler og oppsett» --> «Ny eFaktura/AvtaleGiro»

AvtaleGiro

AvtaleGiro flyttes enkelt over til ny nettbank på følgende måte:

  • Noter mottakers KID- og kontonummer for AvtaleGiroen du skal flytte.
  • Slett avtalen i din gamle bank.
  • Utfør en betaling med KID på 1 krone i den nye nettbanken, med forfallsdato tre dager frem (eventuelt en reel betaling som lå til forfall i gammel nettbank).
  • Inngå AvtaleGiro.
  • Slett betalingen på 1 krone i forfallsmappen.

Normalt går det 4-6 uker før AvtaleGiro blir aktiv.

Fast overføring

De avtalene du vil videreføre, må du etablere på nytt i din nye nettbank.

Husk samtidig å stoppe/slette de avtalene som ligger i din gamle nettbank.

Bestill ny BankID

HUSK! Bestill BankID hos oss før du avslutter konto i gammel bank.

Når du avslutter konto, avslutter du samtidig BankID. Er du legitimert med pass hos oss kan du bestille BankID i nettbanken.

Mer om BankID

Avslutt konto i "gammel bank"

Når alt virker som det skal og du har fått konto, kort, nett- og mobilbank på plass hos oss, kan du avslutte konto i "gammel bank". For å overføre restsaldo og opptjente ikke bokførte renter, oppgir du den nye kontoen din som mottaker.