Slik bruker du banktjenestene

Kom i gang med brukskontoen

Husk å gi beskjed om at du har fått nytt kontonummer til arbeidsgiveren din, Nav eller andre du regelmessig får penger fra.

For å få de beste lånebetingelsene hos oss må du ha regelmessig lønnsinngang og aktivt bruke kontoen.

Betalinger

For å bekrefte/signere regninger må du bruke samme sikkerhetsløsning som du logget deg inn i nettbanken med. Har du først logget deg inn med BankID, må du altså bruke BankID hele tiden. Det samme gjelder for nettbank-passord og BankID på mobil.

Slik betaler du flere regninger samtidig

Har du flere regninger, kan du velge å legge disse til samlet godkjenning. Legg inn betalingen som vanlig, og trykk «Legg til godkjenning» nederst i betalingsbildet. Nå får du muligheten til å legge inn en ny betaling.

Når du har lagt inn alle regningene dine, velger du «Betalinger» og «Godkjenn betaling» i venstremenyen. Du får oversikt over alle betalingene som er lagt inn, og kan velge å godkjenne alle med én BankID-signering. BankID på mobil fases ut fra høsten 2022. Da vil en BankID-app og kodebrikke være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene.

Kort og PIN-kode

Kortene sender vi automatisk til den adressen du har registrert i folkeregisteret.

PIN-koden er den samme både på bankkortet (debet) og kredittkortet, og du henter den i nettbanken under menyvalget «Kort» --> «Hent PIN»

Mer om

Hvordan du sperrer kortet ditt

Mobilbank — når du er på farten

Med mobilbanken kan du raskt sjekke saldo og gjennomføre andre banktjenester når du er på farten.

Les mer og last ned mobilbanken

eFaktura

En eFaktura-avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din. Derfor vises eFaktura du har inngått i andre banker også i nettbanken til Storebrand, og krever ingen endring fra deg som kunde ved bankbytte.

Vi anbefaler alle å bruke eFaktura, slik at du får regningene ferdig utfylt rett i nettbanken. Eventuelle nye eFaktura-avtaler oppretter du i nettbanken under menyen «Betaling» --> «Avtaler og oppsett» --> «Ny eFaktura/AvtaleGiro»

AvtaleGiro

AvtaleGiro flyttes enkelt over til ny nettbank på følgende måte:

  • Noter mottakers KID- og kontonummer for AvtaleGiroen du skal flytte.
  • Slett avtalen i din gamle bank.
  • Utfør en betaling med KID på 1 krone i den nye nettbanken, med forfallsdato tre dager frem (eventuelt en reel betaling som lå til forfall i gammel nettbank).
  • Inngå AvtaleGiro.
  • Slett betalingen på 1 krone i forfallsmappen.

Normalt går det 4-6 uker før AvtaleGiro blir aktiv.

Fast overføring

De avtalene du vil videreføre, må du etablere på nytt i din nye nettbank.

Husk samtidig å stoppe/slette de avtalene som ligger i din gamle nettbank.

Bestill ny BankID

HUSK! Bestill BankID hos oss før du avslutter konto i gammel bank.

Når du avslutter konto, avslutter du samtidig BankID. Er du legitimert med pass hos oss, kan du bestille BankID i nettbanken.

Mer om BankID

Kontanttjenester i butikk

Med kontanttjenester i butikk fra BankAxept/Vipps kan du ta ut og sette inn kontanter i NorgesGruppens butikker over hele landet: alle butikkene i Meny og Kiwi, nesten alle Spar- og noen av Joker-butikkene. 

Maksimalt innskudd er 20 000 kr, uttak 10 000 kr.

Mer om kontanttjenester i butikk

Avslutt konto i gammel bank

Når alt virker som det skal og du har fått konto, kort, nett- og mobilbank på plass hos oss, kan du avslutte konto i gammel bank. For å overføre restsaldo og opptjente ikke bokførte renter oppgir du den nye kontoen din som mottaker.


Fant du det du lette etter?

    


© Storebrand 2023