BankID — spørsmål og svar

BankID tilbys og utstedes av bankene i Norge innenfor rammen av en felles infrastruktur. Du trenger derfor kun én BankID og kan benytte den samme i alle banker.

Hva er BankID?

BankID er din legitimasjon og signatur på nett. BankID er ikke en fysisk gjenstand, men ditt elektroniske sertifikat for sikker legitimering/identifisering og signering på nett.

BankID kan benyttes til innlogging i ulike nettbanker og på offentlige sider, i tillegg til netthandel og avtaleinngåelse på nett. En stor fordel med BankID er at den erstatter mangfoldet av brukernavn, passord og kodebrikker som i dag preger hverdagen på nettet, i tillegg til at du ikke behøver å møte opp personlig for signering av ulike avtaler og skjema.

Det er tilstrekkelig å ha én BankID.

For mer informasjon, se bankid.no

BankID som legitimasjon

  • Du bruker BankID for å legitimere deg på nett, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken.
  • Ønsker du BankID i Storebrand Bank, bestiller du den inne i nettbanken.

BankID som underskrift

Du kan bruke BankID for å signere avtaler på nett. For eksempel når du starter en spareavtale her hos oss i Storebrand.

Hvordan får jeg BankID?

For å bestille BankID i Storebrand Bank må du være legitimert med pass hos oss. Er du ikke riktig legitimert, vil du få melding om det som en del av bestillingen.

Du bestiller BankID i nettbanken under «Innstillinger» og valget «BankID».

Jeg får feilkode ved innlogging — hva gjør jeg?

Feilkode BID 500a eller 5007

Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

Hvis du fortsatt får samme feilkode, ta kontakt med oss på telefon 915 08880.

Feilkode BID 1118

Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

Hvis dette ikke hjelper, kan det være lurt å restarte modemet eller trådløs ruter.

Feilkode 1299

Forsøk å slette midlertidige filer for Java på din maskin.

Feilkode BID 1437

Feil kode er tastet inn. Sikre at du har riktig kodebrikke og leser kodebrikken riktig vei.

Trykk på kodebrikken for å få frem ny kode og forsøk igjen.

Feilkode BID 1439

Kode er tastet feil flere ganger. For å ivareta din sikkerhet har tjenesten blitt sperret. Ta kontakt med Storebrand Bank på telefon 915 08880 for å få fjernet sperren.

Feilkode BID 5000 (5001, 5002, 5003)

Lukk nettleseren, vent noen minutter og forsøk igjen.

Hvem kan bestille BankID?

Følgende kriterier må være oppfylt for at du kan bestille BankID i Storebrand Bank:

  • Du har egen bankkonto i Storebrand Bank.
  • Du er over 15 år og har gyldig norsk fødsels- og personnummer.
  • Du må være legitimert med pass.
  • Du må ha mobilnummer og e-postadresse.

Hvordan velger jeg et godt passord?

Passordet velger du selv. Det er personlig og må holdes hemmelig.

  • Lær deg passordet utenat. Ikke oppbevar passord skriftlig på papir eller på datamaskinen.
  • Ikke benytt samme passord som du bruker andre steder.
  • Passordet må ha minimum 8 tegn. Bruk gjerne en kombinasjon av bokstaver, tall og spesialtegn.
  • Det anbefales å endre passord av og til, men ikke så ofte at du må skrive dem ned.
  • Unngå bruk av passord som er enkle å gjette seg frem til. Eksempler på dette er initialer eller deler av navn, fødselsdato, telefonnummer, navn på husdyr, gate- eller stedsnavn osv.
  • Ikke gå fra datamaskinen uten å logge deg av tjenester hvor du har brukt BankID.

Hvordan sperrer jeg BankID?

  • Du kan selv sperre BankID i nettbanken, eller du kan kontakte Kundesenteret.
  • Selvom du sperrer BankID, vil kodebrikken fortsatt være aktiv.
  • Har du mistet kodebrikken, må denne sperres. Ta kontakt med Kundesenteret.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Du må først ha BankID i Storebrand Bank. Har du ikke det, må du inngå avtale om dette før du inngår avtale om BankID på mobil.

Krav til mobiltelefonen din

For at du skal kunne bestille BankID på mobil må du ha SIM-kort som er godkjent for dette. Dette må du sjekke med din teleoperatør.

Du kan også enkelt teste selv ved å legge inn ditt mobilnummer på denne siden

Slik bestiller du BankID på mobil

Logg deg inn i nettbanken som vanlig, og gå til «innstillinger og velg «BankID». Klikk på knappen «Bestill» nederst i kolonnen for «BankID på mobil» og følg instruksjonene steg-for-steg.

Nyttige tips ved bestilling og bruk av BankID på mobil

  • Skjermspareren på mobilen må være av når du aktiverer BankID på mobil.
  • Aktiveringen av tjenesten kan i noen tilfeller ta litt tid. Forsøk derfor å være litt tålmodig og unngå å navigere deg rundt i nettleseren eller på telefonen din samtidig som bestillingsprosessen pågår.
  • Hvis du får beskjed om at enten telefonen eller abonnement ditt ikke støtter tjenesten, er dette dessverre ikke noe vi som bank kan løse for deg. Ta i så tilfelle kontakt med din teleoperatør.
  • BankID på mobil er lagret på SIM-kortet ditt og virker derfor selv om du flytter SIM-kortet fra en mobil til en annen.
  • Har du BankID på mobil utstedt av Storebrand fra før, og har byttet SIM-kortet på telefon din, må du ta kontakt med kundesenteret vårt for å reaktivere tjenesten.
  • Du kan ikke bestille eller bruke BankID på mobil fra et tvilling-SIM-kort.

Kan jeg bruke BankID på mobil på nettbrett?

Ja, det kan du.