BankID — spørsmål og svar

BankID tilbys og utstedes av bankene i Norge innenfor rammen av en felles infrastruktur. Du trenger derfor kun én BankID og kan benytte den samme i alle banker.

 

Hva er BankID?

BankID er din legitimasjon og signatur på nett. BankID er ikke en fysisk gjenstand, men ditt elektroniske sertifikat for sikker legitimering/identifisering og signering på nett.

BankID kan benyttes til innlogging i ulike nettbanker og på offentlige sider, i tillegg til netthandel og avtaleinngåelse på nett. En stor fordel med BankID er at den erstatter mangfoldet av brukernavn, passord og kodebrikker som i dag preger hverdagen på nettet, i tillegg til at du ikke behøver å møte opp personlig for signering av ulike avtaler og skjema.

Det er tilstrekkelig å ha én BankID.

For mer informasjon, se bankid.no

BankID som legitimasjon

  • Du bruker BankID for å legitimere deg på nett, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken.
  • Ønsker du BankID i Storebrand Bank, bestiller du den inne i nettbanken.

BankID som underskrift

Du kan bruke BankID for å signere avtaler på nett. For eksempel når du starter en spareavtale her hos oss i Storebrand.

Hvordan får jeg BankID

For å bestille BankID i Storebrand Bank må du være legitimert med pass hos oss. Om du ikke er legitimert kan du bestille legitimering her.

Du bestiller BankID i nettbanken under «Innstillinger» og valget «BankID».

Hvordan får jeg ny kodebrikke?

Ring oss på telefon 915 08880, så sender vi ny kodebrikke til deg.

Avslutte kundeforhold i bank

Ved avslutning av kundeforhold i Storebrand Bank vil BankID utstedt av banken også opphøre.

Ved avslutning av kundeforholdet ditt i Storebrand Bank, vil også avtale om BankID opphør. Opphør av avtale om BankID innebærer at din BankID ikke lenger vil kunne benyttes.

Vi anbefaler at kundeforholdet i ny bank etableres før du avslutter kundeforholdet i Storebrand Bank, og at ny BankID bestilles i den nye banken, din før kundeforholdet i Storebrand Bank avsluttes. BankID-avtalen med Storebrand Bank vil opphøre 14 dager etter at du har mottatt SMS om at kundeforholdet i banken er avsluttet.

Jeg får feilkode ved innlogging - hva gjør jeg?

Feilkode BID 500a eller 5007

Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

Hvis du fortsatt får samme feilkode, ta kontakt med oss på telefon 915 08880.

Feilkode BID 1118

Forsøk først å slette midlertidige internettfiler. Lukk deretter alle vinduer, åpne nettleseren på nytt og forsøk å logge inn.

Hvis dette ikke hjelper, kan det være lurt å restarte modemet eller trådløs ruter.

Feilkode 1299

Forsøk å slette midlertidige filer for Java på din maskin.

Feilkode BID 1437

Feil kode er tastet inn. Sikre at du har riktig kodebrikke og leser kodebrikken riktig vei.

Trykk på kodebrikken for å få frem ny kode og forsøk igjen.

Feilkode BID 1439

Kode er tastet feil flere ganger. For å ivareta din sikkerhet har tjenesten blitt sperret. Ta kontakt med Storebrand Bank på telefon 915 08880 for å få fjernet sperren.

Feilkode BID 5000 (5001, 5002, 5003)

Lukk nettleseren, vent noen minutter og forsøk igjen.

Hvem kan bestille BankID?

Følgende kriterier må være oppfylt for at du kan bestille BankID i Storebrand Bank:

  • Du har egen bankkonto i Storebrand Bank.
  • Du er over 15 år og har gyldig norsk fødsels- og personnummer.
  • Du må være legitimert med pass.
  • Du må ha mobilnummer og e-postadresse.

Hvordan velger jeg et godt passord?

Passordet velger du selv. Det er personlig og må holdes hemmelig.

  • Lær deg passordet utenat. Ikke oppbevar passord skriftlig på papir eller på datamaskinen.
  • Ikke benytt samme passord som du bruker andre steder.
  • Passordet må ha minimum 8 tegn. Bruk gjerne en kombinasjon av bokstaver, tall og spesialtegn.
  • Det anbefales å endre passord av og til, men ikke så ofte at du må skrive dem ned.
  • Unngå bruk av passord som er enkle å gjette seg frem til. Eksempler på dette er initialer eller deler av navn, fødselsdato, telefonnummer, navn på husdyr, gate- eller stedsnavn osv.
  • Ikke gå fra datamaskinen uten å logge deg av tjenester hvor du har brukt BankID.

Hvordan sperrer jeg BankID?

  • Du kan selv sperre BankID i nettbanken, eller du kan kontakte Kundesenteret.
  • Selvom du sperrer BankID, vil kodebrikken fortsatt være aktiv.
  • Har du mistet kodebrikken, må denne sperres. Ta kontakt med Kundesenteret.

BankID på mobil

BankID på mobil fases gradvis ut fra høsten 2022. Da vil app og kodebrikke være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene.

Les mer om BankID-appen her

BankID-policy og avtalevilkår (terms of use)

TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. 

Her kan du lese mer og se relevante avtalevilkår:

https://www.bankid.no/en/tsps_personal/
https://www.bankid.no/en/tsps_mobile/
https://www.bankid.no/en/tsps_merchant/


Fant du det du lette etter?