Er du uenig i et vedtak?
Vi gjør vårt beste for å gi deg riktig pensjon. Hvis du likevel er uenig i saksbehandlingen eller i et vedtak fra oss, har du som medlem av den offentlige pensjonsordningen i Storebrand anledning til å be oss se på saken din på nytt.
Sende inn klage på et vedtak
Hvis du er uenig i vedtaket eller mener vi har gjort feil i saksbehandlingen, kan du sende inn en skriftlig klage. Klagen bør inneholde en begrunnelse og eventuelt relevant dokumentasjon.
Når vi mottar klagen, vil vi gå gjennom saken på nytt. Du får et skriftlig svar så snart klagen er ferdigbehandlet.
Ofte stilte spørsmål om klageprosessen
-
Fristen for å klage er seks uker fra du mottok vedtaket.
-
Du kan sende oss klagen via sikker e-post eller til:
Storebrand Livsforsikring AS
Oppgjør Offentlig
Postboks 500
1327 Lysaker -
Dersom du har sendt en klage til oss og du ikke får medhold i din klage, gir vi deg en skriftlig begrunnelse. Du får også informasjon om muligheten til å stille spørsmål. Er du fremdeles uenig, kan du anke vedtaket til Trygderetten.
Representerer du en bedrift og ønsker å klage
Hvis bedriften din er misfornøyd med en tjeneste eller et produkt, kan dere sende en skriftlig og formell klage.
Klage til tilsynsmyndighet
Forbrukertilsynet og Markedsrådet fører tilsyn med at forsikringsselskapene følger bestemmelsene i forsikringsavtaleloven, med hensyn til forbrukerne. Hvilke typer klager de behandler, og hvordan bedriften din kan klage, finner dere mer informasjon om på nettsidene til Forbrukertilsynet eller Markedsrådet.
Retten til å anke
Dersom du har sendt inn en klage til oss som du ikke har fått medhold i, kan du anke vedtaket til Trygderetten.
Trygderetten er et domstollignende og uavhengig organ som behandler saker om trygd og pensjon.
Oppgavene til Trygderetten er å behandle anker over vedtak om enkeltpersoner sin rett til trygdeytelser og pensjoner fra offentlige tjenestepensjonsordninger.
Ofte stilte spørsmål om ankeprosessen
-
Frist for å anke er seks uker fra mottak av vedtak fra Storebrand.
-
Det er Storebrand som skal motta anken og vurdere om det er grunnlag for å endre vedtaket.
Anken må være signert og inneholde følgende informasjon:
- fullt navn, adresse, fødselsnummer
- at det er en anke til Trygderetten
- hvilket vedtak du er uenig i
- begrunnelse for anken; hva du mener er feil og hvorfor
- eventuelle opplysninger og dokumenter som kan ha betydning for anken
Anken sendes til:
Storebrand Livsforsikring AS
Oppgjør Offentlig
Postboks 500
1327 LysakerStorebrand vurderer først om vedtaket skal omgjøres på bakgrunn av opplysningene og begrunnelsen du har gitt oss. Dersom vi omgjør vedtaket, mottar du et nytt vedtak fra oss og saken sendes ikke til Trygderetten. Dersom Storebrand opprettholder vedtaket, sender vi saken til Trygderetten, med kopi til deg.
-
Trygderetten behandler anken og informerer om vedtak når dette foreligger. Du mottar brev fra Trygderetten, i posten eller i din digitale postkasse, når anken er ferdigbehandlet.
Nærmere informasjon om Trygderetten og ankeprosessen finner du her.
Kontakt oss
Hverdager 08.00-16.00
Pensjonsberegning
Betjening og service