Suksessoppskriften som har gitt deg bedre pensjon

Bedre avkastning med grensesprengende teknologi – og bærekraftige investeringer som er bra for både lommeboka og verden.

1,2 millioner nordmenn har pensjonen sin i Storebrand. Det er en tillitserklæring som forplikter: Ikke bare skal pengene forvaltes trygt over lengre tid, de skal også vokse mer enn prisstigningen i samfunnet, slik at du får en bedre pensjon å leve for den dagen du slutter å jobbe.

Derfor er det viktig hvordan pengene forvaltes – og her er bærekraft og bruk av smart teknologi viktige nøkkelord.

Datamaskinene har definitivt vist seg å fungere bra til forvaltning som skal gi meravkastning.
- Andreas Poole, fondsforvalter i Storebrand.

God avkastning over tid

Da status for alle pensjonspengene Storebrand forvalter ble gjort opp for 2017, var det åpenbart at noe hadde blitt gjort riktig.

En avkastning på pensjonspengene fra over 6 til 19 prosent i fjor, er langt over både lønnsvekst og prisstigningen. Variasjonen i avkastningen bunner i hvilken spareprofil du har valgt for pensjonen din – jo mer offensiv profil, dess større aksjeandel.

Les også: Ivar (30) klikket seg til bedre pensjon

Og det er nettopp i måten Storebrand investerer i aksjer vi kan finne en av grunnene til de gode resultatene. Rettere sagt: Måten Storebrands mennesker og maskiner investerer i aksjer.

Ved å ta i bruk avanserte datamodeller, har nemlig fondsforvalterne av Storebrand Global Multifactor – som inngår i alles pensjonssparing – klart å levere såpass gode resultater at de 8. mars i år ble kåret til topp tre av 1 400 globale aksjefond under Morningstar Fund Awards.

I snitt har avkastningen de siste fire årene vært på imponerende 19,5 prosent.

– Det er 1,2 millioner nordmenn som har fått god drahjelp til pensjonen sin fra datamaskinene våre, uten nødvendigvis å vite det. Men vi ser også at stadig flere har fått øynene opp for Global Multifaktor, ved at de også aktivt går inn og velger fondet i sin individuelle sparing, med større engangsbeløp, eller månedlig sparing, forteller fondsforvalter i Storebrand, Andreas Poole (toppbildet). 

Les også: – Fantastisk avkastning

Det er 1,2 millioner nordmenn som har fått god drahjelp til pensjonen sin fra datamaskinene våre, uten nødvendigvis å vite det.
- Andreas Poole, fondsforvalter i Storebrand

Ikke mulig uten menneskene bak

Fondseksperten fortsetter: 

– Datamaskinene har definitivt vist seg å fungere bra til forvaltning som skal gi meravkastning. I motsetning til aktiv forvaltning, som er mer avhengig av mennesker i det daglige.

Og uten Andreas og resten av teamet hans, hadde ikke datamaskinene heller vært til mye hjelp – det er fortsatt den menneskelige ekspertisen i bånn som er nøkkelen til suksessen:

– Datamaskiner kan ikke veie opp for alt. Det er ikke teknologien i seg selv som er det interessante her, men at man kan bruke teknologien til å oppnå et mål. Målet er å gi kundene våre en bedre pensjon, poengterer Poole.

Les også: Slik bruker Storebrand datamaskiner til å knuse konkurrentene

Harald_Martens_Holm_Pensjonen din gar pa skinner 2.jpg
BÆREKRAFT SOM LØNNER SEG: Fremtidens bærekraftsutfordringer kan løses med pengenes kraft, mener bærekraftsekspert i Storebrand, Harald Bjugstad-Holm. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Det er gode penger i bærekraft

Storebrands pensjonskunder kan også smykke seg med at de har pengene sine i et av verdens mest bærekraftige selskaper. Det er resultatet av et langsiktig arbeid som ikke bare gagner miljøet, men også pensjonskundenes økonomi.   

Les også: Vil gi kundene en bedre verden å gå av med pensjon i

Storebrand har nemlig i over 20 år lett etter, og investert i, de selskapene som tar høyde for at det ikke finnes noen «Planet B». Vårt dedikerte team med bærekraftsanalytikere analyserer selskapenes evne til å tilpasse seg globale bærekraftstrender. 

– Vi mener at investeringer i selskaper som klarer å tilpasse seg til en verden i endring, gir forventet høyere avkastning, og er lønnsomme. De selskapene som klarer å produsere mer, for flere, med mindre ressurser, er fremtidens finansielle vinnere. De som er bra for miljøet, er også bra for lommeboka, sier bærekraftsekspert i Storebrand, Harald Bjugstad-Holm. 

Med tanke på at Storebrand forvalter over 720 milliarder av nordmenns pensjonsmidler – rundt en tiendedel av Oljefondet – kan plassering av disse pengene faktisk utgjøre en forskjell.

– Vi driver med aktivt eierskap, fordi vi mener at vi, frem til et visst punkt, kan aktivt påvirke selskapene i riktig retning, slik at de fortsetter å være lønnsomme og gi avkastning på investeringene. Ikke på tross av bærekraftsstrategier, men på grunn av, sier Bjugstad-Holm.

Les også: Må man være grådig og egoistisk for å tjene penger?