PRISVINNERE: Safe Turfs smarte løsning på hvordan vi skal redusere utslippet av mikroplast, sikret dem Bærekraftprisen under norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter, som ble arrangert på Norges Varemesse 27. april. Foto: Ungt Entreprenørskap

Disse ungdommene kan ha funnet løsningen på et stort miljøproblem

Ved å ha utviklet utstyr som skal fange opp gummigranulat fra norske kunstgressbaner, stiller ungdomsbedriften Safe Turf med et viktig bidrag i kampen mot mikroplast. Det har sikret dem Storebrands Bærekraftspris!

– Det var et surrealistisk øyeblikk. Vi ble alle litt paffe, sier Hedda Wasskog Aamo (17).

Øyeblikket hun snakker om er da ungdomsbedriften Safe Turf ble ropt opp som vinner av Bærekraftprisen under norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter.

Prisen som deles ut av Storebrand, er en del av et strategisk samarbeid mellom Storebrand og Ungt Entreprenørskap, som begge ønsker å øke ungdoms kompetanse på bærekraft.

Totalt var 43 ungdomsbedrifter fra hele landet påmeldt i priskategorien, og det var liten tvil om at akkurat denne prisen hang høyt for de miljøengasjerte unge.

– Miljøet har hele veien vært hovedfokuset vårt, så dette var en av de prisene vi hadde aller mest lyst til å vinne. Vi er veldig stolte, konstaterer Hedda, som er kommunikasjonsansvarlig i ungdomsbedriften.

Les også: Entreprenørskap har ingen aldersgrense

Safe_Turf_6
PRISVINNERE: Safe Turfs smarte løsning på hvordan vi skal redusere utslippet av mikroplast, sikret dem Bærekraftprisen under norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter, som ble arrangert på Norges Varemesse 27. april. Her er Solveig Svaasand Brunsvik og Nora Tøraasen Nordvik fra Safe Turf UB på standen. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Begynte med plast, endte på fotballbanen

Bak Safe Turf står totalt seks elever fra entreprenørlinja på Thora Storm videregående skole i Trondheim.

Da de for et snaut år siden skulle starte ungdomsbedrift, var utgangspunktet at de ønsket å gjøre noe med det store plastproblemet.

De hadde selv sett utallige strender som var fylt opp av plast, og lest mye om skadene plastforsøplingen utgjør for dyr og mennesker.

– Vi begynte med å prøve og finne ut hvor plastproblemet kommer fra. I idémyldringsfasen var vi innom alt fra fruktposer til chiliplanter, men da vi fant ut at mikroplast som stammer fra fotballbaner var et stort problem, ble vi alle engasjert i å ta tak i det.

Kunstgressbaner inneholder nemlig små svarte knotter, som kalles for gummigranulat. Disse kommer fra gamle bildekk, og har en viktig funksjon for kunstgresset. Gummigranulatet gjør ingen skade så lenge det befinner seg på banen – men problemet oppstår idet granulatet forsvinner vekk fra arenaene og ut i naturen.

skisse_3
MÅKEMULIGHETER: Skissen illustrerer hvordan brøytebilen skal kunne måke snø oppå en rist i den ene enden av fotballbanen, for å sikre at gummigranulatet ikke forsvinner ut i naturen.

På en kunstgressbane er det opptil 100 tonn gummigranulat, og hvert år forsvinner 3-5 tonn av dette. Store mengden havner i naturen rundt banen, men også ned i avløp og videre ut i havet.

En rapport fra 2016 konkluderte med at gummigranulat fra kunstgressbaner kan være den neste største kilden til mikroplast på land.

– Vi fant ut at det er forsket mye på en miljøvennlig erstatning på gummigranulat, men at man enn så lenge bare har svært dyre løsninger. Videre fikk vi også vite at Norges Fotballforbund jobber aktivt for å redusere problemet. Vi ønsket å bidra, og tenkte at dette måtte det være mulig å gjøre noe med, forteller Hedda.

Les også: Planet plast: Ser vi en ende på det?

Safe_Turf_5
KOM PÅ BANEN MED EN LØSNING: Med denne fine modellen viste ungdommene besøkende hvordan produktet deres skal fungere i praksis. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

En vinn-vinn-løsning

Og det var det!

Noe av det første Hedda og resten av ungdomsbedriften gjorde, var å booke et møte med en bedrift som holder på med filter til kumlokk. Teknikken de brukte, ga ungdommene en idé om at det måtte være mulig å fremstille en lignende løsning på fotballbanene.

De researchet seg frem til at 15-20 prosent av gummigranulatet som forsvinner fra banene forsvinner med spillerne, via klær og sko, og at 40-45 prosent forsvinner gjennom snø som måkes vekk fra banen og senere smelter.

– Vi utviklet derfor to ulike produkter: en oppsamlingsbeholder som skal stå i garderobene for å samle opp granulatet fra klær og sko, og en snørampe som skal samle opp granulatet som havner i snøen.

skisse_1
GJENBRUK: En betydelig bonus med Safe Turfs løsning, er at gummigranulatet samles opp i en beholder under bakken og kan gjenbrukes.

Oppsamlingsbeholderen har en rist som filtrerer ut annet søppel, og en indikator som viser innholdet. Snørampen består av en rist over bakken, og en under. Når brøytebilen måker snø fra banen, skyves snøen oppå rampen, og når snøen smelter vil granulatet filtreres og samles opp i en beholder.

– På den måten unngår vi ikke bare at alt dette gummigranulatet forsvinner ut i naturen med vær og vind – men også at granulatet kan gjenbrukes. Dermed får vi både en dobbel miljøgevinst og en økonomisk gevinst for klubbene – som i dag må etterfylle banene med opptil 10 tonn gummigranulat årlig, noe som kan koste opp mot 40.000 kroner, forklarer Wasskog Aamo.

Les også: Ferskfanget fleece på menyen?

Søker partnere

Nå er Safe Turf på utkikk etter samarbeidspartnere som kan bidra til å ta ideen deres helt i mål.

– Vi er i dialog med et produksjonsfirma og håper på at vi snart kan lage prototyper av produktene våre, slik at vi kan teste ut at de fungerer slik de skal. Men for å klare det, trenger vi noen samarbeidspartnere som sitter på litt mer kapital enn oss. Dette er en stor og kompleks prosess for en ungdomsbedrift, sier Hedda.

Utsiktene for at de skal få tak i samarbeidspartnere er imidlertid gode, ettersom de har møtt veldig stor interesse for ideen sin.

– Den har blitt spesielt godt mottatt av folk i fotballfagfeltet, som jo vet at dette er et stort problem. Men også Trondheim kommune og de som legger kunstgressbaner har vært veldig positive. Ingen har tidligere hørt om et lignende produkt. Det er jo artig for oss, men samtidig synes vi det er veldig rart, ettersom ideen i utgangspunktet er forholdsvis enkel.

Safe Turf 800px
MYE OPPMERKSOMHET: Mange besøkende hadde tatt turen til Norges Varemesse for å høre om entreprenørspirenes kreative ideer. Foto: Ungt Entreprenørskap

En annen faktor som gir Safe Turf gode prognoser for at ideen deres skal bli en realitet, er at Stortinget har bestemt at alle kunstgressbaner i Norge må ha utstyr for å fange opp gummigranulat innen 1. januar 2019.

– Vi startet jo arbeidet med dette allerede i høst, før dette ble vedtatt i Stortinget, og har dermed et forsprang i prosessen, påpeker Hedda.

– Vi sitter egentlig med en løsning på hele det store miljøproblemet knyttet til kunstgressbaner – og er veldig klare for å iverksette den!

i

Verdige vinnere

Safe Turf imponerte juryen som skulle dele ut Bærekraftprisen stort:

  • «Vinneren har knyttet de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling til sin forretningsidé. Vi ser at det er et stort behov for å finne en løsning på denne miljø- og samfunnsutfordringen. Denne forretningsideen kan løse et viktig problem. Ungdomsbedriften har allerede skaffet seg et nettverk av sentrale aktører innenfor offentlig og privat sektor som juryen mener kan være helt avgjørende for å sammen løse problemstillingen. Juryen har også tro på at dette kan være en løsning lokalt, nasjonalt og globalt», het det i begrunnelsen.
  • Prisen ble delt ut av HR-direktør i Storebrand, Tove Selnes, som satt i juryen sammen med merkevareansvarlig i Storebrand, Bente Linaae, Mette Bjerkaas fra FN Sambandet, Eiliv Flakne fra Enova, Marianne Burum Eskeland fra Miljømerking norge, Lillian Ovell fra Cowi AS, og Anne Marheim Støren fra Orkla Home and Personal Care.
  • – Dette er første året vi deler ut Bærekraftprisen på fylkesmesser og på NM, og det var fantastisk å se så mange ungdommer med kreative ideer, skaperglede og konkurransementalitet. Vi gleder oss til å fortsette å heie på morgendagens ideer og løsninger innenfor bærekraft, sier Storebrands Bente Linaae.

Safe_Turf_13
STOR STAS: Alle medlemmene i Safe Turf går andre året på entreprenørlinja på Thora Storm videregående skole i Trondheim. Fra venstre: prisutdeler Tove Selnes fra Storebrand, Casper Kristoffersen (markedsansvarlig), Solveig Svaasand Brunsvik (daglig leder), May Renate Sletvold (HR-ansvarlig), Hedda Wasskog Aamo (kommunikasjonsansvarlig), Nora Tøraasen Nordvik (design- og produktansvarlig), og Christina Engen Nøstvold (økonomiansvarlig). Foto: Jonas Lisether/NewsLab

i

Om Ungt Entreprenørskap, Ungdomsbedrift og Storebrand

  • Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
  • Ungdomsbedrift (UB) er Ungt Entreprenørskaps bedriftsprogram for videregående skole. Elevene skal i løpet av ett skoleår etablere, drive og avvikle ungdomsbedriften med støtte fra lærere og en mentor fra det lokale næringslivet.
  • Storebrand er Norges største kapitalforvalter, og har derfor et betydelig samfunnsansvar. Storebrand tar verdens utfordringer på alvor og ser viktigheten av bærekraft i alt de gjør. I fjor ble Storebrand kåret til verdens nest mest bærekraftige selskap under World Economic Forum i Sveits.
  • I 2017 inngikk Storebrand et strategisk samarbeid med Ungt Entreprenørskap for å bygge kompetanse og øke bevisstgjøring og helhetlig tekning om bærekraft blant unge under utdanning. I tillegg til å dele ut Bærekraftprisen, har Storebrand bidratt med innhold til Ungt Entreprenørskaps nettsider https://baerekraft.ungdomsbedrift.no