– Vi vil ikke tjene penger på noe som går på bekostning av fremtiden vår

Hos startup-akseleratoren TheFactory dyrkes teknologiske løsninger for fremtiden. Da selskapet lette etter et sted å plassere de ansattes pensjon, ville de derfor sørge for at pengene deres ble investert i fremtidens beste interesser.

– Vi er alle sannsynligvis miljøsyndere bare ved å eksistere, sier Hans Christian Bjørne, COO og programmanager hos startup-akseleratoren TheFactory, som hjelper gründere å lykkes. 

– Så hvis vi kan sørge for at pengene vi likevel setter til side går til gode formål, og bidrar til å skape mer bærekraftig vekst i verden, er det helt på sin plass. 

Da han og administrasjonssjef i TheFactory, Pia Merkesdal, var på utkikk etter et sted å plassere de ansattes pensjon, ville de ikke at pengene skulle havne i fanget til hvem som helst. 

I en mail til Storebrand la de frem forventninger om at deres pensjonspenger og forsikringer skulle plasseres – så langt det lar seg gjøre – i fornybare energiløsninger og trekkes ut av ikke-fornybare ressurser, som olje, kull og gass.   

– Vi lurte på om det var noen som kunne tilby fullverdige grønne og bærekraftige pensjonsordninger. Den utfyllende mailen vi fikk til svar fra Storebrand startet ganske enkelt med: «Ja, det kan vi», forteller Merkesdal.

Les også: Hva er «Gode penger»?

storebrand_thefactory2_800px
UTEKSAMINERT: På veggen henger bilder av gründerne som har vært med i programmet de siste to rundene. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

– Vil bidra til at flere lykkes

TheFactory er en Oslo-basert startup-akselerator som jobber med gründere i tidlig fase. Akseleratoren fungerer som et tremåneders intensivt program, der gründerne må søke om plass for å komme inn under vingene til selskapet. Fokuset ligger på FinTech (financial technology). 

Statistikken sier at veldig mange gründere feiler. Vi vil prøve å snu trenden, og bidra til at flere lykkes.
- Hans Christian Bjørne, COO og programmanager hos TheFactory

– Sammen med mentorer og partnere hjelper vi til med å validere at gründerne adresserer noe som er verdt å løse, sier Bjørne, og utdyper: 

– Statistikken sier at veldig mange gründere feiler. Vi vil prøve å snu trenden, og bidra til at flere lykkes. 

Selskapet ble etablert i 2015, og tok imot sitt første kull av gründerbedrifter i 2016. Siden den gang har de kjørt et program hvert halvår. Om noen uker skal de for sjette gang hjelpe med å stake veien for et nytt kull. 

Les også: Dette er tingene bedriftsledere lurer på

i

Dette er TheFactory 

  • En startup-akselerator og- inkubator som hjelper gründere på idé- og konseptnivå, samt ut mot marked.
  • Ble etablert i 2015.
  • Jobber hovedsakelig med teknologiske løsninger for bank, forsikring og finans. Deres sjette program retter seg mot eiendomsbransjen.
  • Vant prisen for «The Best Accelerator Program in Norway» i 2017.

Grønn skapervilje

Til sammen har TheFactory akselerert 48 oppstartsselskaper. Dermed har de møtt på mange engasjerte gründere – flere av dem med en sterk vilje til å bidra i det grønne skiftet. TheFactory har latt seg forme deretter. 

storebrand_thefactory-08613_800px
GRØNN BEVEGELSE: – Vi ser en bevegelse av gründere som stiller krav til planetens fremtid om gode løsninger. Det vil vi være en del av, sier Hans Christian Bjørne og Pia Merkesdal i TheFactory. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

– I utgangspunktet hadde vi ikke bærekraft som en ledetråd i vårt arbeid. Men vi så etter hvert at en stor andel av gründerne våre hadde en større visjon om å gjøre en forskjell. En del av dem har på mange måter vært hybrider av fintech-løsninger og impact-løsninger. 

Dette ville TheFactory løfte frem, og fant derfor opp hybridbegrepet «finpact»: finansielle løsninger som tar for seg store utfordringer i samfunnet. 

Et av eksemplene på finpact-selskaper som har gjort deler av utviklingen sin hos TheFactory er Empower. De ville adressere problemet med plast som ligger strødd rundt i havet og langs verdens strender, som aldri blir pantsatt.

– Empower har bygget et digitalt pantesystem for innsamling av plast, der bedrifter og privatpersoner kan sponse og belønne plastinnsamlere over hele verden gjennom en digital pantelapp. Denne kan innsamleren veksle inn i lokal valuta, forteller Bjørne.  

Les også: Løsningsselskapet NEL: Slik skal tungtransport få en plass i nullutslippsamfunnet

Fremtidens verdiskapning ligger i bærekraftige løsninger

Ved å hjelpe gryende selskaper med å finne sin kompasskurs, planter TheFactory også én fot et stykke inn i fremtiden. Denne spagaten fører til økt bevissthet rundt flere aspekter ved fremtidig verdiskapning. 

– Jeg tror at mye av problemet med den gamle økonomien ligger i ineffektivitet og ineffektiv bruk av ressurser. Derfor tror jeg også at innovasjonen og fremtidens verdiskapning vil ligge i å fjerne denne ineffektiviteten, sier Bjørne, og legger til:

– De som ikke er bærekraftige i sine forretningsmodeller vil bli parkert av bedrifter og løsninger som er det. 
 
Denne troen på verdiskapning i bærekraftige løsninger gjør at Bjørne ikke engster seg for å investere pensjonen til TheFactory i selskaper som satser på nettopp dette. 

– Dessuten vil vi ikke tjene penger på noe som vi vet at går på bekostning av vår fremtid, poengterer Bjørne.  

Les også: Denne mannen spiller pengene dine gode

storebrand_thefactory-08676_800px
ETTERTRAKTET KONTORPLASS: TheFactory får inn omlag 200 søknader til hvert program. Kun 10 team blir tatt inn, og koblet opp med mentorer og partnere som kan hjelpe dem opp og frem. Foto: Jonas Lisether/NewsLab

Flere burde stille tydelige krav

Svaret fra Storebrand kom raskt, og besvarte med grundighet kravene TheFactory stilte. Dette var noe Merkesdal ikke tok for gitt. 

Flere burde stille krav om at pengene deres investeres i bærekraftige løsninger. I mine øyne er det en del av samfunnsansvaret.
- Pia Merkesdal, administrasjonssjef i TheFactory

– Vi satte veldig pris på at vi ble tatt så på alvor. Dette til tross for at vi er en liten aktør, med kun seks ansatte, og ikke en stor organisasjon som dytter masse penger inn i Storebrand, sier Merkesdal.  

Se hvilke sparesatser som er vanlig i din bransje!

Hun mener at flere bør ta bevisste avgjørelser om hvor og hvordan de ansattes pensjonspenger skal forvaltes. 

– Jeg mener at flere burde stille krav om at pengene deres investeres i bærekraftige løsninger. I mine øyne er det en del av samfunnsansvaret hos den enkelte å tenke gjennom hva man selv kan bidra med for fremtiden, mener Merkesdal.

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • Vi er én av få kapitalforvaltere i Norden med en egen avdeling med bærekraftanalytikere. I over 20 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»