Selv om jorda er dekket av 72 prosent vann, er det kun 3 prosent som er tilgjengelig ferskvann av god kvalitet. Derfor er det ekstra viktig å holde vannet rent og bruke vannet effektivt og bærekraftig.
Tilgang på rent ferskvann er derfor en av de største utfordringene verden står overfor. Styrtregn, tørke, strenger krav fra myndigheter, protester fra lokalsamfunn og økende pris på vann – dette er grunner til at de selskapene vi investerer i, er nødt til å sette vannforvaltning på agendaen.
Alvorlige konsekvenser vi må ta hensyn til
Vannrisiko kan ha alvorlige konsekvenser for fred mellom nasjoner, menneske- og dyreliv, samt verdensøkonomien. Globalt vannforbruk er allerede i dag høyere enn det som er bærekraftig tilgjengelig.
Gapet blir lukket ved å tømme drikkevannskilder og risikoen er irreversibel overutnyttelse. Det er et estimert 40 prosent gap mellom globalt tilbud og etterspørsel etter ferskvann i 2030.
VERDIFULL RESSURS: Vann er helt avgjørende for vårt fremtidige livsgrunnlag og verdiskapning. Samtidig står verden overfor enorme vannutfordringer. Illustrasjonsfoto
Hva er problemet, også kalt risikofaktorene?
Det er tre typer vannrisiko som er relevant for selskaper og investorer;
Fysisk vannrisiko: For mye vann (flom), for lite vann (tørke) og vannkvalitet (forurensning). Kan føre til blant annet produksjonsstopp, dyre forbedringstiltak, samt økende sannsynlighet for de to andre risikoen.
Regulatorisk vannrisiko: Strenger krav fra myndighetene, økte priser på vann og uforutsigbare rammebetingelser. Kommer som en følge av økt vannforurensning, ujevn tilgang på vann og konflikt mellom brukere av vannkilder.
Sosial risiko: Risiko som baserer seg på hvordan et lokalsamfunn, ansatte og andre interessenter oppfatter et selskap sin påvirkning på lokale vannkilder. Dårlig håndtering kan føre til negativ mediedekning, redusert forbrukerlojalitet, og kan true et selskaps operasjonslisens.
Vi ser et klima i endring, økende forurensning, gammel infrastruktur og økende vannforbruk hos en voksende befolkning. Det er klart vi må ta hensyn til dette når vi investerer spare- og pensjonspengene til det norske folk.
For husk: Spare- og pensjonspengene dine er ikke låst inne i et digert bankhvelv, uten mulighet til å gjøre nytte for seg. De reiser rundt på verdens børser og investeres i selskapene som du og jeg møter hver eneste dag. Halvparten av pengene på verdens børser er nettopp pensjonspenger. Penger vi investerer og sparer i dag, som du skal bruke om 10-20-30-40 år. Hva må vi gjøre med dem da?
Som investor er hvilke vannrisikoer selskapene vi investerer i står overfor, og hvilke tiltak de innfører for å dempe risikoen, særlig viktig å forstå.
Fire eksempler som slo hardt ut på bunnlinja
For vannrisiko kan koste selskaper dyrt, noe vi finner flere eksempler på i selskapers rapportering til CPD (tidligere Carbon Disclosure Project). Over 2 000 selskaper har rapportert på vannforbruk, vannrisiko og vannforvaltning til CDP. Dette inkluderer rapporter fra bedrifter i over 90 land, med en markedsverdi på over 20 billioner dollar.
- Kellogg Company rapporterte eksempelvis at produksjonslokaler i Mexico opplevde en 300 prosent prisøkning på vann over 5 år. Når vann er en kritisk innsatsfaktor for produksjon, slår dette hardt ut på bunnlinja.
- I California ble Hewlett Packard sin vanntilgang kuttet med 20 prosent grunnet lokal tørke.
- Volkswagen opplevde å måtte stenge ned produksjonen sin nær elven Rhine i Tyskland grunnet flom.
- Hydro anslår at utfordringene som oppstod etter styrtregn ved deres operasjoner i Alunorte i Brasil i 2018 kostet dem rundt 750 millioner norske kroner. Kostnadene inkluderte bøter, forbedringer av produksjonslokaler, utbedret overvåkning av vannkvalitet samt nytt utstyr for rensing av vann, og utbetalinger til lokalsamfunnet som ble berørt
Vi skal finne fremtidens finansielle (vann)vinnere
Global befolkningsvekst, utdatert infrastruktur, økende forurensning av vann – dette er ikke bare risikofaktorer, men byr også på markedsmuligheter for selskaper som produserer produkter og tjenester som reduserer vannforbruk og som sikrer en mer stabil tilgang på vann.
Det er et stort behov for innovasjon og ny teknologi innenfor dette feltet, og selskaper som er tidlig ute eller godt posisjonert med sine produkter og tjenester vil kunne oppleve markedsvekst. Total er det estimert at markedsmulighetene knytet til vannteknologi er 1 000 milliarder dollar frem mot 2025.
Et selskap som er representert i flere av Storebrand sine fond, er selskapet Xylem.
Xylem er et ledende globalt vannteknologiselskap som tilbyr sine tjenester til kunder i over 150 land, og er vinner av Global Water Technology Award i 2018. De jobber med å skape innovative løsninger med smartteknologi for å oppfylle verdens behov for vann, avløp og energi.