Bil på vinterveier.

Slik får du en god bilvinter

Disse seks tipsene gjør deg tryggere på vinterføre.

Av  Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 23.10.2019
SIST OPPDATERT 10.01.2022

Når vinteren kommer, endrer også kjøreforholdene seg. Mange frykter de glatte veiene, og blir engstelige for å sette seg bak rattet.

– Det stilles generelt stort aktsomhetskrav for bilkjøring. Dette er rett og slett fordi det er stor risiko ved å kjøre bil – en risiko som øker om vinteren.

– Derfor bør du rette full konsentrasjon til selve bilkjøringen, og la alt som kan frata deg som fører oppmerksomheten fra veien være.

Det forteller Petter Berg, leder for motor i Storebrand.

– Det kan være småting som å se på mobilen eller skifte radiokanal. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan sørge for at du ikke bremser tidsnok, spesielt med tanke på at bremselengden også øker på det glatte vinterføret.

PETTER BERG: Leder for motor i Storebrand forsikring. Foto: Storebrand

Her gir Berg sine seks bilråd som får deg trygt gjennom vinteren.

1. Husk å skifte vinterdekk i tide

På grunn av de varierende værforholdene i Norge, kan det være vanskelig å vite om du må skifte til vinterdekk – og i tilfelle når. De norske forskriftene sier at det ikke er påbud om verken vinterdekk eller piggdekk i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset kjøreforholdene.

– Alle som har planer om å bruke bilen i vinter, må sørge for å ha lagt om til vinterdekk i god tid før det første snøfallet kommer, sier Berg.

Som sjåfør av bilen er du alltid forpliktet til å være «skodd etter forholdene», men det er mange av oss som venter altfor lenge med å bytte til vinterdekk.

– Venter du for lenge, og noe skulle skje, kan du risikere å sitte igjen med hele regningen alene. Forsikringen dekker ikke skadene når du ikke har dekk tilpasset kjøreforholdene.

  • Fra 16. oktober er det lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark uansett føre. I resten av landet er tilsvarende dato 1. november.
  • Dersom føret krever det, for eksempel grunnet snø, glatt føre eller temperaturfall, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Les mer på vegvesen.no.


Bilforsikringen vår har blitt enda bedre


2. Kjør alltid etter vei- og føreforhold

Vinteren er tiden for salting, steinsprut og flere utforkjøringer. Når veiene blir saltet eller strødd, stiller det krav til oss som kjører bil at vi ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt, slik at det ikke oppstår fare eller voldes skade (jfr. Vegtrafikkloven § 3).

– Det vil si at vi alltid må kjøre etter vei- og føreforhold, og alltid avpasse hastigheten etter forholdene. Dersom veien er strødd eller saltet, betyr det ikke nødvendigvis at du har godt nok veigrep gjennom «neste sving».

– Våre tall for desember 2021 viser at ca. 10 prosent av alle bilskader skyldes utforkjøring, forteller Berg.

– Kjør etter forholdene, og hold god avstand til bilen foran. Da reduseres også risikoen for steinsprut, legger han til.

Les også: 7 kjappe tips for en bulkefri julehandel

Veisaltet kan øke risikoen for rustskader, som kan medføre kostbare reparasjoner. Bruker du bilen på veier hvor det saltes ofte, bør du ha et bevisst forhold til det.

Dersom du er uheldig å få en steinsprut i frontruten på grunn av strødd veibane, og har kasko- eller delkasko i Storebrand, er reparasjon og skifte av ruter dekket i bilforsikringen.

Du kan enkelt bestille steinsprutreparasjon hos vår samarbeidspartner Hurtigruta Carglass.

3. Vanlige elbil-plager på vinteren

Elbil har mange fordeler, men om vinteren kan snø og kulde føre til kortere rekkevidde og lange ladetider. Her er forholdsreglene du bør ta som elbileier.

1. Frosset ladelokk

– Før kuldegradene kommer, bør du smøre inn dørlistene og listene rundt ladelokket. Da slipper du at ladeuttaket sitter bak en isfast luke. Dører som ikke har vindusrammer, men som har ruten sittende rett på karosseriet, kan gi en fastfryst rute og medføre at du ikke får opp døren, sier Berg.

2. Dugg på rutene

Har du problemer med dugg på innsiden av rutene, skyldes dette kondens. Berg sitt beste tips mot dette er å tørke matter for snø og vann etter endt kjøretur, og la elbilen stå i noen minutter med varmeapparatet på og vinduet litt åpent før neste kjøretur.

3. Redusert batterikapasitet

Ifølge Berg blir også batterikapasiteten ofte blir lavere i kuldeperioder, så planlegg kjøring og lading godt. Bruk gjerne setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute, siden det er mer energieffektivt enn bare å bruke varmeapparatet i bilen.

– Bli kjent med elbilen din og hvordan den er utstyrt for vinteren. Noen bruktimporterte elbiler kan ha andre spesifikasjoner enn biler importert av norsk forhandler for norske forhold, sier Berg.

LAVERE KAPASITET: Om vinteren kan lave temperaturer føre til kortere rekkevidde og lange ladetider. Det gjør det ekstra viktig å planlegge kjøring og lading godt. Illustrasjonsfoto

Parker gjerne innendørs i vinterhalvåret om du har mulighet til dette. Merk uansett at batteriene blir kalde når bilen har stått parkert over noe tid, så ta gjerne en kjøretur slik at batteriet varmes opp før lading. 

4. Rustne bremseskiver

– Mange elbiler regenerer også energien når gasspådraget slippes, som gjør at bilen «bremser» av seg selv. Unngå derfor at selve bremseskivene ruster ved å selv bremse jevnlig. Da er de optimale om en nødsituasjon skulle oppstå, sier Berg.

5. Glatte forhold

Fordi elbilen har kraftig akselerasjon, kan den ved glatte forhold kunne gli. Ifølge Berg hjelper stabiliseringskontrollen til, men om farten er for stor vil du risikere utforkjøring.

– Derfor bør du alltid avpasse kjøring etter føreforhold. Er det is og snø på vegen bør du senke farten – også fordi du får lenger rekkevidde.


Bilforsikringen vår har blitt enda bedre


4. Vit hvordan du får veihjelp

Enten bilen din skulle stoppe opp eller du bli utsatt for en ulykke, så trenger du hjelp. Men hvem skal du ringe, og hvor fort kan de hjelpe?

Har du bilforsikring med kasko eller delkasko i Storebrand, har du tilgang til veihjelp ved uhell eller driftsstans – døgnet rundt. 

SOS International, Storebrand sin veihjelpsleverandør, har 140 bergestasjoner rundt om i Norge, og koordinerer også veihjelp i hele Europa. Uansett hvor du befinner deg, får du rask og god hjelp.

Trenger du bergingsbil, gir SOS International deg tilgang til tjenesten «Follow my truck» via SMS.

– Den kommer med en link til et interaktivt kart, slik at du hele tiden kan følge med på hvor bergingsbilen befinner seg. Bilen plukker også opp lokasjonen din, slik at du garantert blir funnet. Det er en av de største styrkene med hele tjenesten, forteller Berg.

KJØR FORSIKTIG: Om vinteren er det viktig å ha respekt for vinterføre og ta forholdsreglene på alvor. Illustrasjonsfoto

5. Pakk bilen riktig

Skal du kjøre med fullpakket bil, er det viktig å pakke bilen riktig og sikre lasten godt. Dette gjelder spesielt på glatte veier om vinteren.

Start med å pakke det tyngste nederst og innerst i bagasjerommet, og sikre ekstra store og tunge gjenstander med stropper eller bagasjenett. 

Unngå alle løse gjenstander, både på hattehylla og ellers – de er livsfarlige ved bråstopp eller sammenstøt.

Et nettbrett veier i underkant av én kilo, men ved en bråstopp i 50 km/t kommer nettbrettet flyvende med en vekt på 24 kg. Ved bråstopp i 100 km/t har brettet en vekt på hele 96 kg. 

Pass også på at du ikke pakker over høyden på seteryggen i baksetet eller vindusrekka, da eventuelle løse gjenstander kan kastes fremover i bilen ved bråstopp eller kollisjon. I tillegg kan sikten hindres.

Har du skiboks får du utover skiene ofte litt ekstra pakkeplass, men husk at boksen egner seg best til lette gjenstander. Er skiboksen tung, kan den endre bilens kjøreegenskaper, spesielt i svinger. Følg derfor alltid instruksjonsheftets anvisninger om maksimal last, som vanligvis er 40-90 kilo.


Bilforsikringen vår har blitt enda bedre


6. Bruk mobilen og annen teknologi på en trygg måte

Selv om det er forbudt å sende meldinger og surfe på mobilen mens vi kjører bil, så gjør mange det likevel.

I en undersøkelse Norstat gjennomførte for Storebrand for noen år siden, fikk deltakerne spørsmål om hvilken grunn de har for å bruke mobilen i bilen. Hele 41 prosent oppga at det er fordi de føler de må svare.

Ifølge Berg tilsvarer mobilbruk i trafikken nesten én i promille, men få ville satt seg bak rattet etter en flaske vin.

– Smarttelefoner og navigasjon tar altfor ofte bort oppmerksomheten til sjåførene. Selv foreslår jeg å gi telefonen til en av passasjerene, så de kan hjelpe deg dersom det haster veldig, påpeker Berg.

VENT MED MOBILBRUK: Ikke bruk mobilen samtidig som du kjører, råder Petter Berg. Gi den heller til en passasjer, eller vent til du er framme. Illustrasjonsfoto

En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at uoppmerksomhet førte til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011-2015. Bruk av mobiltelefon er den hyppigste forstyrrelsesfaktoren. Rapporten viser at mobilbruk var skyld i to til fire prosent av totalt 544 dødsulykker, altså 22 ulykker.


Fant du det du lette etter?