Far og sønn som støvsuger bil.

5 tips til hvordan du vedlikeholder bilen

Å vedlikeholde bilen med både vask og service er viktig for å unngå skader som ikke dekkes av forsikringen din. Dette bør du gjøre etter en lang vinter.

Av  Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 26.02.2021
SIST OPPDATERT 07.03.2023

Etter en vinter med snø, is og veisalt, er det lurt å ta en vedlikeholdssjekk av bilen og gjøre den klar for en ny årstid, lysere tider og bar asfalt.

En av grunnene til at dette er viktig, er at skader som skyldes manglende vedlikehold ikke dekkes av bilens kaskoforsikring.

– For å få dekket en skade av bilforsikringen, må det være en tilfeldig og plutselig ytre årsak til at skaden skjer. Derfor anbefaler vi alle å vedlikeholde bilen sin, og få utført service i henhold til fabrikkens spesifikasjoner, forteller Petter Berg, leder for oppgjør motor i Storebrand.

PETTER BERG: Leder for oppgjør motor i Storebrand. Foto: Storebrand

Vi har samlet sammen de beste rådene fra ulike bileksperter om hvordan du gjør bilen klar for våren, og hva du kan gjøre for å vedlikeholde den for å unngå skader.

1. Vask bilen grundig

Etter en lang vinter er det lurt å vaske bilen grundig. Det er viktig å få vekk skitt fra salt, slaps, asfaltrester og flyverust – altså metallpartikler fra bremser og piggdekk.

Ifølge NAF fungerer for eksempel saltet som bindemiddel og gjør at skitt fester seg til bilen. Over tid kan dette resultere i rust. Det du trenger er høytrykksspyler eller hageslange, bøtte og svamp.

Du trenger ikke å vente på sommertemperaturen for å vaske bilen utvendig – noen få varmegrader er ifølge NAF nok til å fjerne skitt og møkk.

Du kan også vurdere å polere bilen når du først skal vaske den grundig, da et poleringsmiddel «tetter» lakken og gjør den mer motstandsdyktig.

Ta også gjerne en vask av bilen innvendig. Tørk over dashbordet, støvsug bilen og fjern alt av søppel. Ikke glem å vaske innsiden av vinduene – der legger det seg ofte støv og smuss.


Bilforsikring super har Norges beste vilkår


2. Undersøk og fiks skader på ruter og lakk 

Har bilen din fått steinsprutskader på for eksempel frontruta i vinter, er det viktig at du reparerer skaden så raskt som mulig. Med bilforsikring i Storebrand kan du enkelt bestille steinsprutreparasjon hos vår samarbeidspartner Hurtigruta Carglass.

Tips! Hvis du bruker kampanjekoden «Storebrand» når du reparerer eller skifter bilglass, kan du få 35 prosent rabatt på vannavvisende glassbehandling og vindusviskere fra Bosch. Video: Hurtigruta Carglass

Via deres spylervæskeavtale får du også gratis påfyll av spylervæske i ett år, og en rekke rabatter på andre tjenester de tilbyr bilforsikringskunder i Storebrand.

Har du fått mindre skader på bilen som riper i lakken, kantkjørte felger eller bulker? Husk at du som bilforsikringskunde i Storebrand får minst 10 prosent rabatt hos MPS Bilskade.

3. Skift til sommerdekk i tide

Et sikkert vårtegn er når tiden er inne for å skifte fra vinter- til sommerdekk. I Norge, unntatt de tre nordligste fylkene, er det ifølge NAF forbudt å bruke piggdekk fra første mandag etter påske. For de tre nordligste fylkene er datoen 1. mai.

Du kan fint legge om hjul på bilen selv. Da er det ifølge NAF viktig å vaske hjulene godt før lagring og fjerne fremmedelementer i dekkbanen som stein og lignende.

Sjekk dekkene du tar av, og dekkene du skal sette på, for skader. Før du pakker bort vinterdekkene, er det lurt å rengjøre dem godt. Bruk emulgerende dekkvask spesielt egnet for dekk, før du vasker med såpe og skyller med varmt vann. Tørk godt, også felgene, for å unngå vannmerker.

Hjulene som skal lagres, bør enten henge eller ligge tørt og kjølig.

Vær også obs på at vår og sommer er høysesong for tyveri av dekk og felger, så sørg for sikker lagring.


Se hvilke fordeler du får som bilforsikringskunde


Slik skifter du fra vinter- til sommerdekk

  • Sett bilen på rett underlag – helst ikke på løs grus.
  • Trekk til håndbremsen.
  • Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk. Det kan føre til alvorlige klemskader.
  • Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  • Kontroller mønsterdybde.
  • Plassere hjulene riktig i henhold til rulleretning. Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
  • Når du skal trekke til hjulbolter/muttere, skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
  • Sjekk lufttrykket.
  • Etter noe mils kjøring bør du sjekke om hjulmutteren/bolter sitter.

Kilde: NAF

4. Vask raskt bort insekter fra bilen

Et annet problem for bileiere er «insektsesongen», når mygg, biller, flyvende fluer og andre insekter i løpet av en kjøretur fester seg på billakken. I likhet med fuglebæsj kan insektenes magesyre lage etseskader i lakken – noe som kan være vanskelig å bli kvitt.

Har du vært på en lang kjøretur, bør du ifølge Bjørn Thomas Karlsen hos Kepler Bilservice raskt vaske av områdene på bilen som har insekter – husk å bruke helt rent vann. Du bør unngå å bruke en tørr klut på disse områdene, da det fort kan føre til riper i lakken på grunn av stein og smuss.

Om flekkene ikke forsvinner med vann, kan du kjøpe produkter laget for fjerning av fuglebæsj og insekter. Du kan forebygge problemet ved å polere bilen din én til to ganger i året og eventuelt bruke lakkbeskyttelse.

GJØR BILEN KLAR FOR BAR ASFALT OG LYSERE TIDER: Etter en lang vinter er det lurt å sjekke at alt er som det skal med bilen, og gjøre den klar for sesongens lange, fine kjøreturer. Illustrasjonsfoto


Lurer du på hva bilforsikringen dekker?


5. Vær obs på ulyder og slitasje

I tillegg til vanlig vedlikehold og den normale servicen, bør du også ta en sjekk av bilen – spesielt hvis du merker at alt «ikke er som vanlig».

– Dette kan være en ulyd når du bremser, eller om bilen trekker til den ene siden når du slipper rattet eller bremser. Dette kan være indikasjoner på at noe er galt, og her gjelder føre-var-prinsippet, sier Berg i Storebrand.

Det er helt naturlig at en bil i bruk blir slitt og at flere av bilens deler ikke er evigvarende. De utsettes for slitasje over tid, og lar du det gå for lenge før du gjør noe med det, kan det medføre kostbare reparasjoner.

Det er imidlertid viktig å merke seg at en stillestående bil også preges av slitasje.

– Bremseskiver ruster når de ikke er i bruk. Blir det for mye rust, blir bilen blant annet ikke EU-godkjent.

– For elbiler og noen hybridbiler er det viktig at bremsene blir brukt. Gjenvinning av strøm gjør at bilene kan «bremse» uten at det er bremsesystemet som blir brukt, råder Berg.

Du bør også merke deg at forsikringsvilkårene har sikkerhetsforskrifter som sier noe om ditt ansvar for vedlikehold.

– Hvis en skade som normalt sett ville vært dekket kan tilbakeføres til et brudd på sikkerhetsforskriften, kan det føre til at du får en redusert utbetaling, forteller Berg.


Fant du det du lette etter?