Nettbank

Med nettbanken får du full oversikt over din egen økonomi. Du kan enkelt gjennomføre de aller fleste banktjenester og følge med på eget forbruk.

De mest brukte tjenestene i nettbanken

  • sjekke saldo og siste bevegelser på konto.
  • betale regninger til mottakere i Norge eller i utlandet.
  • inngå avtale om eFaktura eller AvtaleGiro med dine faste leverandører.
  • kontrollere eller endre godkjente betalinger som ligger til forfall.
  • enkelt overføre penger mellom dine egne kontoer. Skal du overføre penger til andre, må du legge det inn som en betaling.

Dette kan du også gjøre

  • hente PIN-kode til kortene dine — alle kort har samme PIN
  • lage telefonkode til mobilbanken
  • åpne ny konto og bestille nytt kort
  • enkelt og sikkert endre kontaktinformasjonen din

Mobilbank

Last ned mobilbanken, så får du bokstavelig talt banken i lomma.

Du kan raskt og enkelt sjekke saldo og gjennomføre andre banktjenester på mobilen eller nettbrettet. 

Detaljer om nettbanken

Her kan du lese mer om personopplysninger, sikkerhet og tekniske innstillinger.

  • add Personopplysninger

    Generelt om personopplysninger

    Når du blir kunde i Storebrand Bank, spør vi alltid om navn, adresse og personnummer. Andre personopplysninger eller økonomiske opplysninger ber vi om avhengig av hvilken tjeneste eller hvilket produkt du ønsker.

    Personopplysningene får vi direkte fra deg eller fra andre, når du har gitt oss fullmakt til det.

    Storebrand Bank behandler alle opplysninger strengt konfidensielt og i tråd med personopplysningsloven og bestemmelser om taushetsplikt.

    Les mer om Storebrands behandling av personopplysninger

    Din kontaktinformasjon

    Du kan enkelt og sikkert endre kontaktinformasjonen din i nettbanken:

    • nytt navn (oppdatering/synkronisering når nytt navn er registrert i Folkeregisteret)
    • ny adresse (oppdatering/synkronisering når ny adresse er registrert i Folkeregisteret)
    • ny e-postadresse
    • nytt mobilnummer
    • nytt telefonnummer, både privat og arbeid

    Endringene registreres i Storebrands sentrale kunderegister. Du slipper å endre for hver avtale du har hos oss.

    Sikker e-post

    Storebrand kan ikke garantere at meldinger du sender som vanlig e-post via internett ikke blir kjent for andre. Dette gjelder både emnefelt, tekstinnhold, og eventuelle vedlegg. Vi anbefaler at du ikke sender fødselsnummer og sensitive opplysninger som alminnelig e-post.

    Skal du sende sensitive opplysninger, bør du sende meldingen når du er innlogget i nettbanken.

  • add Sikkerhet

    Vi gjør vårt ytterste for at nettbanken skal være trygg. Du kan også gjøre mye selv for å beskytte din egen maskin mot virusangrep eller snoking fra uvedkommende.

    Beskytt PC-en mot angrep

    Du bør alltid ha oppdatert antivirus-program og en aktivert brannmur på PC-en din. Du bør også oppdatere alle andre programmer på maskinen jevnlig.

    Vi fraråder å åpne vedlegg eller klikke på lenker fra ukjente avsendere.

    Les mer om gode verktøy og hvordan du passer på at din PC er oppdatert på norsis.no.

    Passord

    • Vi anbefaler at du lager et passord med minst 8 tegn. Det bør inneholde minst én liten bokstav (a-z) og minst én stor bokstav (A-Z), og minst ett tall (0-9). Unngå å basere passord på personlig informasjon (f.eks. en kombinasjon av navn og fødselsdato). Passordet bør heller ikke inkludere ord som finnes i ordbøker (alle språk).
    • Du bør endre passord med jevne mellomrom. Det gjør du i forbindelse med innlogging i nettbanken.
    • Du bør ikke lagre passordet i nettleseren eller andre programmer på PC-en din.

    Vårt ansvar er å sørge for at sikkerhetsanordningene knyttet til nettbanken bare er tilgjengelige for deg.

    Ditt ansvar er å ikke gi informasjon om brukernavn, passord og sikkerhetskode til andre. Pass på at de ikke får tilgang til nettbanken din, eller kan hente ut opplysninger om transaksjoner på kontoen din. Du risikerer å måtte dekke alt økonomisk tap som oppstår som følge av misbruk av slik informasjon.

    Du må ha samtykke fra banken hvis du ønsker å bruke tjenester utenfor nettbanken som krever denne typen sikkerhetsinformasjon.

    Avslutt alle andre program

    Avslutt alle andre program, f.eks. mediaspillere, fildelings- eller andre nytteprogrammer. før du logger deg inn i nettbanken. I tillegg bør du lukke nettlesere og vinduer du ikke benytter for å logge deg inn.

    Logg ut og avslutt nettleser

    Bruk alltid Logg ut når du er ferdig i nettbanken. Hvis du bruker en maskin som er tilgjengelig for andre, bør du også slette midlertidige internettfiler og avslutte nettleseren.

    Kryptering

    Alle data som går mellom banken og datamaskinen din når du er logget på nettbanken, er kryptert med såkalt SSL-kryptering for sikker og konfidensiell kommunikasjon. Du kan selv kontrollere SSL-sertifikatet når du er logget på ved å klikke på SSL-ikonet (hengelåsen) i nettleseren din.

    Det korrekte SSL-sertifikatet skal inneholde følgende:

    • Tilhører/utstedt til: bank.storebrand.no
    • Utstedt av: verisign.com/CPS Incorp

    Du kan også kontrollere at nettsiden er kryptert. Sjekk at hele eller deler av adresselinjen er grønn (avhengig av nettleser) og at adressen i adresselinjen begynner med https://.

    Følg med i nettbanken

    Vi råder kundene våre til å logge inn i nettbanken og kontrollere saldo og bevegelser med jevne mellomrom. Spesielt gjelder dette etter utenlandsreiser eller perioder med aktiv kortbruk.

    Oppdager du transaksjoner du ikke vedkjenner deg, bør du kontakte banken så fort som mulig. Det samme gjelder hvis du oppdager noe uvanlig ved innloggingen eller ved selve nettbanken.


Fant du det du lette etter?