1. Bruk et effektivt økonomisystem
– Det å ha et brukervennlig system som er skreddersydd for bedriften du jobber i, er gull verdt i en travel hverdag. Mange undervurderer hvor mye tid de kan spare på å ha de riktige verktøyene, og for de fleste er tid spart synonymt med penger spart, sier Lasse Rudi, leder for pensjon SMB i Storebrand.
Hva som definerer et effektivt økonomisystem kommer an på bedriften, men ifølge Rudi er de mest populære løsningene nettbaserte slik at du kan jobbe fra hvor enn du måtte ønske. De gir deg som regel også muligheten til å samle alt du trenger på ett sted. Det betyr at du ikke behøver å logge på i flere systemer for å utføre oppgavene dine. Alt i fra fakturering og regnskap til timeføring og lønnsutbetaling foregår i ett og samme system.
Vurderer du nytt økonomisystem?
HA RETT SYSTEM: Lasse Rudi mener man kan spare mye tid på å ha et effektivt økonomisystem. Foto: Storebrand
– De mest populære systemene er gjerne også modulbaserte. Du kan for eksempel starte med å bruke systemet kun til fakturering, og så senere legge til flere moduler, som regnskap, lønn og timeføring, ettersom bedriften vokser og får nye behov, forteller Rudi.
Ifølge Rudi er det å ha et effektivt økonomisystem spesielt nyttig dersom regnskapsføring og rapportering er noe du gjør i tillegg til andre arbeidsoppgaver. Har du et smart og intuitivt økonomisystem, går jobben raskere og du slipper å lære deg systemet på nytt hver gang du skal bruke det.
2. Legg inn alle lovpålagte frister i kalenderen din
Rudi råder alle som har ansvar for lovpålagt rapportering, til å legge alle rapporteringsfristene inn i kalenderen sin.
– Jobber du fulltid med regnskap og rapportering er dette punktet kanskje en selvfølge. Men er du av de mange som gjør disse oppgavene ved siden av andre arbeidsoppgaver, er det ikke sikkert du har et like strukturert forhold til alle de lovpålagte fristene. Og det er du i så fall ikke alene om, konstaterer Rudi.
Du finner informasjon om fristene du må forholdene på Skatteetatens nettsider. Der er det også mulig å abonnere på oppdateringer fra skatteetaten.no.
3. Sett av tid – og få jobben gjort
Rudi har et siste råd til alle som synes det er vanskelig å finne tid til regnskap og rapportering i en travel hverdag:
– Sett av tid og unngå utsettelser. Basert på tidligere erfaring vet du sannsynligvis omtrent hvor mye tid du trenger å sette av. Så når du har satt av tiden, gjelder det bare å få jobben gjort, sier Rudi.
Ifølge Rudi henger dette punktet sammen med det første punktet. Har man et knotete økonomisystem eller bruker mange forskjellige systemer, går det gjerne med mer tid enn nødvendig. I tillegg er det lett å utsette oppgavene til siste frist.
– Har du ikke et smart og brukervennlig økonomisystem i dag, vil jeg absolutt anbefale å investere i det. Det reduserer både tiden du trenger å sette av til regnskaps- og rapporteringsoppgaver, men også energien du bruker å få oppgavene gjort, avslutter Rudi.
Ønsker du enklere rapportering?