Green is Good

Det er en myte at det er motsetninger mellom bærekraft og avkastning. Tall fra pensjonsmyndighetene i Sverige viser at de bærekraftige aksjefondene faktisk har hatt høyere avkastning enn «vanlige» fond de siste fem årene.

– Vi forvalter verdier for 620 milliarder kroner, og disse enorme verdiene gir oss mulighet til å styre markedet i en klok og bærekraftig retning uten at det går utover avkastningen, sier Jan Erik Saugestad, administrerende direktør i Storebrand Asset Management.

I en undersøkelse gjort av Pensjonsmyndighetene i Sverige høsten 2016, kommer det frem at bærekraftige aksjefond ikke bare er like bra, men bedre enn «vanlige» fond.

Gjennomsnittlig hadde de bærekraftige aksjefondene en avkastning på 8,1 prosent, mens de «vanlige» fondene kun hadde 6 prosent.

Det er en myte at det er motsetninger mellom bærekraft og avkastning. Tvert i mot!
- Jan Erik Saugestad, adm.dir Storebrand Asset Management

Vårt eldste globale indeksfond, Storebrand Global Indeks I, har utelukket verstingselskaper siden 2005. Fondet har i hele denne perioden fulgt verdensindeksen med ørsmå avvik. Dette viser at utelukkelser ikke gir dårligere avkastning.

– I tillegg investerer Storebrand mer i de mest bærekraftige selskapene – dette er selskaper som vi tror vil være fremtidens vinnere på børsen. Vi forventer at måten vi jobber med bærekraft på vil gi meravkastning til våre kunder, sier Saugestad videre.

Både på kort og lang sikt

Selv om bærekraftige investeringer i hovedsak handler om langsiktig gevinst,  viser resultater at avkastningen også er god på kort sikt. 

– Historisk har alle våre bærekraftsfond gitt god avkastning siden oppstart. Selv om det er umulig å garantere noe om fremtiden, så mener vi at bærekraft vil gi meravkastning over tid. Vi jobber for å gi mer igjen, både for lommeboka og for fremtiden, sier Harald Bjugstad-Holm, Kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand.  

Videre forteller bærekraftseksperten at Storebrands mest bærekraftige fond, Storebrand Global Solutions (tidligere Storebrand Trippel Smart) også har hatt en solid vekst siden det ble startet opp i 2012.

Harald_Martens_Holm_29565_2000x
DET ER GODE PENGER I BÆREKRAFT: Vi skal investere i fremtidens finansielle vinnere, slik at kundene våre får best mulig pensjon, sier kommunikajsonssjef for bærekraft i Storebrand, Harald Bjugstad-Holm. Foto: CF-Wesenberg/kolonihave.no

– Vårt spisseste bærekraftsfond, Global Solutions, har vokst 128 prosent siden oppstart i 2012, og har 10 prosent meravkastning over perioden. Dette er et aktivt fond, med litt høyere risiko, understreker Bjugstad-Holm.

Han understreker også at vårt fossilfrie indeksfond, som hadde oppstart i 2016, har vokst 21 prosent på en knapt år, og hatt en meravkastning på 0,8 prosent. Det er med andre ingen tvil om at bærekraftige investeringer også er bra for pengene dine. 

Vårt spisseste bærekraftsfond, Storebrand Global Solutions, har vokst 128 prosent siden oppstart i 2012, og har 10 prosent meravkastning over perioden.
- Harald Bjugstad-Holm, Kommunikasjonssjef for bærekraft i Storebrand

Når kollega Saugestad skal beskrive hvordan Storebrand jobber med bærekraft tar han utgangspunkt i tre hoveddimensjoner; leve som vi lærer, investere bærekraftig og være en aktiv røst i samfunnsdebatten.

Av disse tre punktene mener han at hvordan kapitalen investeres er det som har størst virkning.

– Alle dimensjoner er viktige og støtter hverandre, men hvordan vi investerer gjør absolutt størst forskjell. I kapitalforvaltningen jobber vi alltid med å øke kravene til selskapene vi investerer i. Vi forbedrer kontinuerlig vår analysemodell, og jobber hele tiden med å bli flinkere til å identifisere de beste og mest bærekraftige selskapene, forteller Saugestad.

Har aldri tvilt

I september 2015 besluttet FN Agenda 2030 – en avtale som forplikter verdens ledere, bedrifter og privatpersoner til å jobbe mot 17 globale bærekraftsmål. Blant annet ved å ta umiddelbare grep for å bekjempe klimaendringene.

– Her er vi selvsagt med og bidrar med det som er vår kjernevirksomhet, nemlig investeringer. Det handler om å ta ansvar, men vi ser selvfølgelig at dette er en mulighet til bidra til det grønne skiftet samtidig som investeringene våre vokser. Vi ser at selskaper som er godt forberedt på å møte de globale utfordringene har langt større sjanse til å skape lønnsomhet enn sine konkurrenter, påpeker Saugestad.

Saugestad er en pioner på området, og har selv aldri tvilt på den verdien som bærekraft skaper. I sine ulike roller i Storebrand har han vært en pådriver for at bærekraft skal implementeres i alle ledd, og at man alltid må tenke nytt for å forbedre seg ytterligere.

jan-erik-spp-storebrand-sapir-artikkelbilde3-800px-tiny.jpg
TA ANSVAR: Saugestad mener at det handler om å ta ansvar og bidra til det grønne skiftet, samtidig som man sikrer avkastning. Foto: Erik Lindvall, Guringo Studios
 Vi ser at selskaper som er godt forberedt på å møte de globale utfordringene har langt større sjanse til å skape lønnsomhet enn sine konkurrenter.
- Jan Erik Saugestad, adm.dir Storebrand Asset Management

– Storebrand har jobbet med bærekraft i over 20 år, og jeg har alltid vært overbevist om at innsikt i bærekraftsvurderinger er svært verdifullt i investeringssammenheng. Jeg er også opptatt av makten vi har til å skape endring. Kapitalmarkedene er bygget på at man handler på den informasjonen man har tilgjengelig i dag. Gjør man ikke noe, skjer det ingenting. Endrer du ikke på noe, blir det heller ingen forandring, konstaterer Saugestad.

Storebrand skaper endring ved at de kaster ut de aktørene som ikke tilfredsstiller de strenge miljøkravene som stilles. På den måten legges det press på selskaper og bedrifter til å tenke bærekraft og miljø for ikke å bli ekskludert.

Les også: Møt Matthew – en detektiv i Storebrand

Klimasmarte investeringer

Storebrand er ledende på bærekraftige investeringer og øker stadig sitt fokus på klimasmarte investeringer. Som Norges største private kapitalforvalter etter oljefondet, bruker vi i Storebrand hele vår forvaltningskapital på 620 milliarder kroner på å sette press på selskapene de investerer i.

­­– Vi velger bort de verste, og tar inn de beste. Slik påvirker vi selskaper gjennom de investeringene vi gjør. Her bruker vi vår tyngde til å drive selskapene i en mer bærekraftig retning, noe som til slutt gir oss enda flere gode selskaper å investere i, forteller Saugestad.

Han forteller videre at bærekraft tidligere handlet om å utelukke verstingene, men nå handler det mer om å se fremover og investere i selskaper som har ulike løsninger på fremtidens utfordringer.

Les også: Kjør BMW – i pensjonen din

Vi velger bort de verste og tar inn de beste. Slik påvirker vi selskaper gjennom de investeringene vi gjør.
- Jan Erik Saugestad, adm.dir Storebrand Asset Management

Bare for å være politisk korrekt?

Stadig flere snakker om bærekraft, og Saugestad får ofte spørsmål om Storebrand ikke gjør dette bare fordi det er politisk korrekt.

– ­Vi har som sagt gjort dette i over 20 år, så det er ikke noe vi har funnet på nå den siste tiden. Vi er overbevist om at de selskapene som utnytter ressurser best, tar de globale utfordringene på alvor, utnytter nye muligheter, samt tilpasser virksomheten til en bærekraftig agenda og utvikling, er de som kommer til å være de mest lønnsomme på sikt, påpeker Saugestad.

saugestad-saksbilde-800px-tiny.jpg
IKKE NOE NYTT: Folk blir stadig mer opptatt av bærekraft, og Storebrand har investert bærekraftig i over 20 år. Dette er ikke noe de har funnet på nå. Foto: Erik Lindvall, Guringo Studios

Han mener at selskapene som ikke tilpasser seg kan ha en langsiktig risiko som er undervurdert. Samtidig er han sikker på at måten Storebrand investerer på, bidrar til god avkastning for kundene. Det finnes også flere rapporter og undersøkelser som viser dette.

Fra nisje til mainstream

Innen finanssektoren har bærekraftige investeringer lenge vært et nisjemarked. Nå viser derimot Eurosifs siste rapport at veksten i slike produkter er dobbel så høy sammenlignet med gjennomsnittet for markedet.

Stadig flere kunder krever mer og bedre informasjon om hvordan, og i hva, pengene deres investeres.

– Når alternativene finnes og gir lik eller bedre avkastning, er det ingen grunn til ikke å spare bærekraftig, sier Saugestad.

Les også: Det koster ikke mer å spare bærekraftig

I slutten av april 2017 lanserte Storebrand to nye fossilfrie fond.

­– Vi utvikler kontinuerlig nye bærekraftige produkter. Flere og flere kunder ønsker å være en del av det grønne skiftet, og da er fossilfrie alternativer en mulighet.

Likevel er det viktig å vite at man ikke nødvendigvis må spare i fossilfrie fond for å spare bærekraftig. Alle pengene du sparer i Storebrand investeres på en bærekraftig måte.   

saugestad-saksbilde5-800px-tiny.jpg
STOR ØKNING: Tall fra Eourosis viser at veksten i bærekraftige produkter er dobbelt så høy sammenlignet med gjennomsnittet for markedet. Foto: Erik Lindvall, Guringo Studios

Som en annen infamøs, men dog fiktiv, forvaltningskjempe så kjent ytret på 80-tallet: «Greed is good». Jan Erik Saugestad hevder på sin side at «Green is Good».

Det er nemlig gode penger i bærekraft!

Les også: Må man være grådig og egoistisk for å tjene penger?

i

FN sine bærekraftsmål

  • I september 2015 vedtok FNs generalforsamling 17 globale mål for økonomisk, sosial og bærekraftig utvikling: Agenda 2030. Målene er universelle og gjelder for alle medlemslandene. For å nå målene må alle involveres og ta ansvar – regjeringer, institusjoner, private selskaper, internasjonale samfunn, frivillige organisasjoner og privatpersoner.