Kommentar
Marcus Bruns, nordisk bærekraftssjef i Storebrand

På jobb for klimaet – i næringslivet

Unge som brenner for klimakampen, bør tenke bredere enn organisasjoner som WWF og Greenpeace om de ønsker å gjøre en forskjell. I næringslivet kan de også ha reell påvirkning.

Hvem er det som skal lede klimakampen, og hvem er det som skal bidra for at vi skal klare å begrense klimaendringene i tråd med Parisavtalen? Og hvor kan talentfulle mennesker med et brennende engasjement for klima være med å gjøre en reell forskjell?

Mange tror at de eneste stedene du virkelig kan gjøre en forskjell for klimaet er gjennom politikken eller i arbeid for organisasjoner som WWF og Greenpeace. Det er kanskje ikke så rart, for du kan riktignok oppnå mye gjennom slikt arbeid. Likevel – politiske prosesser kan være trege, og jeg opplever ennå ikke at det politiske miljøet pusher nok i riktig retning.

Les også: Portrettintervju: Marcus har aldri vært så urolig for verden som han er nå

Derfor ønsker jeg å slå et slag for næringslivet og fortelle litt om min reise fra en ideell organisasjon til finansbransjen.

Til alle talentfulle og klimaengasjerte unge: Husk at deres evner, tanker og ideer både er etterspurt og er en kritisk suksessfaktor i næringslivet.
- Marcus Bruns, nordisk bærekraftssjef i Storebrand

Jeg har vært opptatt av rettferdighet og bærekraft så lenge jeg kan huske, men det var ikke før oppstyret rundt klimakonferansen i Paris i 2015 at jeg virkelig fikk øynene opp for klimasaken. Vi var en gjeng som syntes det var mye snakk og lite handling, og vi ønsket å gjøre noe konkret for klimaet. Engasjementet førte til oppstarten av Young Sustainable Impact (YSI), en ideell organisasjon hvor vi i de siste årene samlet noen av de smarteste ungdommene i verden for å bygge start-ups som pusher verden i riktig retning.

Det har vært en fantastisk opplevelse å se hvor stor pågang, engasjement og påvirkning unge kan ha. Selskaper som omgjør saltvann til drikkevann i Tanzania og som lager t-skjorter produsert av plast er bare to eksempler på oppstartsbedriftene som har vokst frem gjennom YSI.

Les også: Hva skjer når talentfull gründere slår seg sammen for å redde kloden?

marcus_storebrand_oppslag_08117_800p
BEHOV FOR UNGE HODER: Marcus Bruns, nordisk bærekraftssjef i Storebrand, skriver at det er et sterkt behov for medarbeidere som klarer å tenke nyskapende og utenfor etablerte rammer, og som samtidig har et engasjement for bærekraft. Foto: Jonas Lisether/Newslab

Næringslivet kan ha stor innflytelse, enten det er gjennom å flytte et oljeselskap slik at de er tilpasset et lavutslippssamfunn, jobbe med sirkulærøkonomi i møbelindustrien eller påvirke på eiersiden som investor.

Til en viss grad tror jeg folk flest allerede begynner å tenke slik. Det viser også Storebrands bærekraftsbarometer, en undersøkelse foretatt av Norstat med et landsrepresentativt utvalg. På spørsmålet om hvem som har størst mulighet til å bremse klimaendringene, trekker flere frem næringslivet enn politikere.

Les også: Dette gjør nordmenn for å leve mer bærekraftig

I dag opplever jeg at utviklingen mot bærekraftige løsninger og investeringer går på turbogir i svært mange bedrifter, inkludert i Storebrand. Prosessen går likevel ikke alltid så fort som man ønsker. Jeg, som kom fra et start-up-miljø hvor det meste kunne forankres på en dag og hvor vi sto på gassen hele tiden, har riktignok kjent på utålmodigheten. Ting tar litt mer tid i en stor organisasjon, men påvirkningen på hvordan milliardene disponeres er desto større.

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • I 25 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»

For min del har det vært utrolig spennende å kunne være med å diskutere strategi med toppledelsen og å være med å sette retningen for hvor vi skal.

Til alle talentfulle og klimaengasjerte unge: Husk at deres evner, tanker og ideer både er etterspurt og er en kritisk suksessfaktor i næringslivet. Innovasjonstakten i bedrifter er høyere enn noen gang, forretningsstrategier som tidligere sto seg i tiår må nå oppdateres kontinuerlig og bærekraft har for alvor kommet på agendaen. Det er et sterkt behov for medarbeidere som klarer å tenke nyskapende og utenfor etablerte rammer, og som samtidig har et engasjement for bærekraft.

Like fullt er det viktig å ikke ukritisk velge selskapet du skal jobbe for. Dersom du ønsker å ha en reell påvirkning, bør du velge selskaper med ledere som tør å tenke nytt, tør å innovere og tør å prioritere bærekraftige løsninger selv på regnværsdager.

Denne kommentaren ble først publisert i Dagens Næringsliv.