Kan mektige merkevarer redde verden?

Er det mulig å bedre helsen til en milliard mennesker, og samtidig tjene penger? Det tror en av verdens største merkevareselskaper, Unilever.

Unilever eier blant annet kjente merkevarer som Knorr, Dove, Lipton, Sunlight, Sunsilk, Ben&Jerry's og Vaseline, for å nevne noen. Er det ikke godt å vite at populær te, buljong og iskrem lages av selskaper som tar samfunnsansvar? Har du pensjonen din i Storebrand, er dette ekstra relevant.

– Pensjonen til kundene våre spares i fond. Gjennom våre fond kjøper vi blant annet aksjer i børsnoterte bedrifter. Unilever er en slik bedrift, og fortjener en plass på vår topp 100-liste over de mest bærekraftige selskaper i verden fordi de jobber målrettet med å vokse på en bærekraftig måte. Derfor forventer vi at de er mer lønnsomme over tid og gir kundene en bedre pensjon, forklarer leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, Matthew Smith. 

Les også: Hva er «Gode penger»?

Merkevarene løser samfunnsproblemer

Hver merkevare som Unilever eier har en misjon rundt et samfunnsproblem de skal løse. Her er noen eksempler:

  • Knorr tilsetter blant annet jern i buljongterningene slik at færre unge kvinner i Nigeria blir feilernært.
  • Liptons teposer har en teblanding som er bærekraftig dyrket.
  • Dove skal bedre unge kvinners selvbilde, og har gjennom ulike kampanjer og tiltak fått 19 millioner unge til å føle seg mer vel med egen kropp.
  • Sunlight har syv Sunlight vannsentre som bidrar til rent vann og arbeidsplasser i nærområde.
Polman_Kjekstad_Iversen_Unilever_Mektige merkevarer 800px.jpg
PÅ NORGESBESØK: Da toppsjefen i Unilever Poul Polman (midten) besøkte Norge i mai, måtte han selvsagt ha seg en is hos Ben&Jerry's sammen med administrerende direktør for Unilever Norge, Anders Kjekstad (t.h.) og Benjamin Erdal Iversen. Foto: Unilever

Hvorfor gjør de alt dette? Toppsjefen i Unilever, Poul Polman, har et mantra som vi heier på: «Doing well by doing good» . Et av verdens største merkevareselskaper skal altså øke lønnsomheten sin ved å ta sosialt ansvar, og ved å ta klimaendringene seriøst.

Vi kan ikke lukke øynene for de store utfordringene verden står overfor.
- Anders Kjekstad, administrerende direktør for Unilever Norge

– Vi mener at lønnsom vekst også må være ansvarlig. Denne tilnærmingen er selve kjernen i vår forretningsmodell, og er veiledende for hvordan vi driver vår virksomhet. Vi møter våre kunders økte forventninger om at merkevarene skal opptre ansvarlig i en verden med begrensede ressurser, sier administrerende direktør for Unilever Norge, Anders Kjekstad.

Les også: Kjør BMW – i pensjonen din

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • I 25 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»

To milliarder kunder gir stor påvirkningskraft

Unilever har altså uttalt at de innen 2020 skal ta grep for å bedre helsen og hygienen til én milliard mennesker. Fra 2020 til 2030 skal konsernet også halvere deres miljømessige fotavtrykk fra både egen produksjon, men også fra bruken av deres produkter. Unilever har altså uttalt at de innen 2020 skal ta grep for å bedre helsen og hygienen til én milliard mennesker. Fra 2020 til 2030 skal konsernet også halvere deres miljømessige fotavtrykk fra både egen produksjon, men også fra bruken av deres produkter. 

Dove_Sak_mektige merkevarer redde verden_800px.png
DOVE: Unilevers merkevare. Foto: Unilever

– Gjennom vår store rekkevidde, og gjennom å inspirere våre mer enn to milliarder kunder til å gjøre noe positivt for verden hver dag, tror vi at vi kan bidra til å gjøre en stor forskjell for våre barns fremtidige planet. Vi kan ikke lukke øynene for de store utfordringene verden står overfor. Våre høye ambisjoner hjelper oss hver dag med å drive lønnsom vekst, redusere kostnader, og stimulere innovasjon, samtidig som vi skaper muligheter for en mer rettferdig og bærekraftig verden for alle, sier Kjekstad.

Dette er vakker musikk i vår bærekraftsekspert sine ører.

– Unilever har gjennom sine produkter og tjenester vist at de ser verdien av å jobbe på en bærekraftig måte. Vi tror at selskaper som tar bærekraft på alvor, blir fremtidens finansielle vinnere, avslutter bærekraftsleder Smith. 

i

Fakta om Unilever

  • Unilever er verdens tredje største merkevareselskap, og selskapets inntekt i 2015 var 53,3 milliarder euro.
  • De har 172 000 ansatte på verdensbasis, og 40 ansatte i Unilever Norge.
  • Unilever har over 400 merkevarer, og selger sine produkter i 190 land.
  • I Norge representeres selskapet Unilever Norge AS gjennom merkevarer som Knorr, Lipton, Carte d'Or, Maizena, Maille, Slotts og Ben&Jerry's.

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, investeringsrisiko og kostnader ved forvaltning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kursfall.