– Å spare riktig er noe av det beste du kan gjøre for planeten

Er det mulig å leve godt, og samtidig gjøre sin fair share for klimaet? Ifølge Paulina Hultberg er svaret ja. Møt 28-åringen som vil spre aha-opplevelsen hun fikk da hun inntok finansbransjen.

Morgensolen skinner inn gjennom de store vinduene på kaféen Funky Fresh Foods i Oslo sentrum. Omkranset av grønne planter og veganske kaker føles det som vi har valgt det riktige møtestedet for å snakke om bærekraftig sparing. Paulina Hultberg tar imot en enkel cappuccino med havremelk. Hun begynner med en liten advarsel:

 – Jeg håper ikke du skal spørre meg ut om alle de bærekraftige grepene jeg har tatt i hverdagen, for her er jeg virkelig ikke best i klassen.

Paulina Hultberg (28) er derimot en av dem som står bak konseptet Gode penger, som Storebrand lanserte i april 2019.

Målet hennes er at du skal sette likhetstegn mellom Gode penger og Storebrand, akkurat slik du setter likhetstegn mellom tursjokolade og Kvikk Lunsj.

– Storebrand er den nest største kapitalforvalteren i Norge, etter oljefondet, med ansvar for 780 milliarder norske sparekroner. Derfor er det utrolig relevant at vi fokuserer på Gode penger og det vi kaller for lønnsom bærekraft, forteller hun. 

i

Paulina Hultberg (28)

  • Merkevareansvarlig i Storebrand, med ansvar for markedsføringen av Gode penger.
  • Utdannet fra Copenhagen Business School, med en mastergrad i kommunikasjon med spesialisering i markedsføring og reklame.
  • Før hun kapret jobben i Storebrand var hun prosjektleder i reklamebyrået BABY i København.
  • Paulina brenner for å informere folk om mulighetene som ligger i bærekraftig sparing.

Ønsket å gjøre en forskjell

At Paulina fra den lille byen Hofterup i Skåne i Sverige endte opp på Lysaker utenfor Oslo, er langt fra tilfeldig. Kombinasjonen av merkevarebygging og å få jobbe med noe som betyr noe har vært drømmen hennes fra hun var liten.

– Jeg visste at jeg ville noe mer enn det den lille hjembyen min kan tilby. Derfor søkte jeg meg til en videregående skole i Helsingborg, forteller Paulina.

Hun hadde hørt at elevene på denne skolen var målbevisste og motiverte, og at det var en kultur for å prioritere gode karakterer. Derfor satt hun halvannen time på bussen til og fra Helsingborg hver dag i tre år.

– Det resulterte i at jeg kom inn på skolen jeg drømte om: Copenhagen Business School.

– Det er kanskje litt merkelig, men jeg har alltid visst at jeg vil jobbe i denne bransjen. Da jeg var liten ble jeg fascinert av reklame og filmer, og hvordan markedsføring påvirker oss. 

På spørsmål om hva hun brenner for, kommer svaret momentant:

– Mennesker. Jeg brenner generelt for at mennesker skal ha det godt, uansett hvor vi bor i verden. Klimaendringene fører til lidelse for mennesker og dyr. Mitt ønske er at vi skal ha det bra, og da gir det mening for meg å jobbe med bærekraft.

– Fokuset mitt på å bidra til en bedre verden – kombinert med interessen for merkevarer og hvordan mennesker reagerer på kommunikasjon – er det som driver meg.

Les også: Dette gjør nordmenn for å leve mer bærekraftig

Ble engasjert til å drive folkeopplysning

Underveis i studiene i København fikk Paulina jobb som prosjektleder i reklamebyrået BABY. Det førte til at hun jobbet fulltid i ukedagene og skrev masteroppgave i helgene – noe 28-åringen beskriver som “den hardeste og mest lærerike perioden i sitt liv”.

IMG_7568
AHA-OPPLEVELSE: Paulina visste at sparepengene hennes ble investert i selskaper, men ikke hvor viktig det var å være bevisst på hvilke selskaper de ble plassert i. Denne aha-opplevelsen ønsker hun å gi andre gjennom sin jobb i Storebrand. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab.

I samme periode fant hun også kjærligheten med norske Anders, som snart skulle lokke henne til Norge.

– Jeg begynte å se meg om etter en jobb i Oslo, og oppdaget at Storebrand søkte en merkevareansvarlig. Jeg hadde litt kjennskap til Storebrand fra før, men det var først da jeg leste meg opp på deres bærekraftengasjement at jeg ble helt fanget, sier hun og utdyper:

– Jeg visste at sparepengene mine ble investert i selskaper, men jeg hadde aldri tenkt over at det er viktig å ha kjennskap til hvilke selskaper det er snakk om. Og heller ikke hvilken makt sparepengene har.

Innsikten vekket et brennende engasjement hos Paulina, og hun fikk med ett en trang til å spre budskapet. Dette var jo noe alle måtte få vite om!

– Jeg følte nærmest en plikt til å drive folkeopplysning på temaet, sier hun og ler.

– Jeg hadde i alle fall veldig lyst til å jobbe for en bedrift som gjør en reell forskjell, og ikke en som bare sier at de gjør det. I Storebrand er bærekraft en del av vårt DNA.

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • I 25 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om Gode penger

Sparing i pose og sekk

Paulina landet jobben i Storebrand og fikk være med på å utforme Gode penger-prosjektet fra start.

Hun forklarer Gode penger som et løfte Storebrand gir til kundene sine. 

– Det er en dobbel betydning i navnet: Gode penger er både noe som er lønnsomt og som gjør noe godt for verden. Vi skal tilby de beste løsningene for deg som vil kombinere langsiktig sparing og bærekraft med god avkastning.

– Det handler om å skape en god fremtid for dem som skal gå av med pensjon og for generasjonene som kommer etter.

Paulina tror mange har inntrykk av at det å ta bærekraftige valg må svi litt. At du liksom må ofre noe for å få noe.

– Når det kommer til lønnsom bærekraft kan du få både i pose og sekk.

Hun oppfordrer alle til å stille seg spørsmålet om hvilke selskaper de tror kommer være mest lønnsomme i fremtiden.

– Dette spørsmålet setter i gang noen tankeprosesser som forklarer hvorfor vi tror på bærekraftige investeringer. Det er så åpenbart: De selskapene som arbeider for å tjene penger på å gjøre verden til et litt bedre sted er fremtidens vinnere. Ikke de som ødelegger planeten.

Les også: Exit-strategien: Veien til null kull

Du kan være med på å påvirke

Vi er mange som ønsker å bidra til en grønnere klode ved å leve mer bærekraftig, og ifølge Paulina er sparing en er virkningsfull måte å bruke forbrukermakten vår på.

IMG_7600-Edit
STILL SPØRSMÅL: Ønsker du å spare bærekraftig råder Paulina deg til å snakke med en investeringsrådgiver. – Still spørsmål om hvilke selskaper de investerer i, og hvilke krav de stiller til selskaper, sier hun. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab.

 – Mange vet ikke at sparepengene kan ha stor betydning, eller at pengene du sparer i pensjon også kan gjøre nytte for seg før du blir pensjonist, sier hun.

Paulina føler fortsatt på en plikt til å informere om bærekraftig sparing til de hun møter på sin vei. Derfor holdt hun nylig foredrag for rundt 200 kvinner på et spareseminar.

– Storebrand har jobbet lenge med likestilling, og vi ønsker at alle skal spare, konstaterer hun.

– Alle kan spare i fond. Du trenger ikke være en ekspert på aksjer selv. Det er en grunn til at forvaltere har dette som fulltidsjobb og er eksperter på å lese markedet. Det eneste du må gjøre, er å finne en leverandør som kjøper inn en portefølje som gjør det lettere for deg som forbruker å å gjøre det rette.

Hvis du lurer på hvor pengene dine investeres eller har lyst til å begynne å spare bærekraftig, råder Paulina deg til å snakke med en investeringsrådgiver.

– Spør hvilke selskaper de investerer i og hvilke krav de stiller til selskapene. I Storebrand har vi for eksempel vår egen bærekraftsstandard, der selskapene må oppfylle et minimumskrav for at vi skal investere i dem.

– Jo mer vi som investorer påvirker selskapene ved å stille krav, jo mer får vi påvirket verden i riktig retning. Dit pengestrømmen går forflytter også verden seg.

Les også: Bærekraftsanalytiker Sunniva (29) jakter fremtidens grønne vinnere

Alt med måte

Paulina tror på alt med måte. Dette praktiserer hun både når det kommer til «work-life balance» og bærekraft.

– Vi skal ikke slutte å leve for å være bærekraftige. Jeg handler økologisk så ofte jeg kan, både for min egen kropp og dyrevelferdens skyld. Jeg sorterer avfall. Og så sparer jeg til pensjon, sier hun.

Hun drømmer om at hennes fremtidige barn skal vokse opp i en verden som de ikke trenger å bekymre seg for. 

– Det er godt å vite at jeg som enkeltmenneske kan påvirke gjennom sparepengene mine.

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, investeringsrisiko og kostnader ved forvaltning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kursfall.