Dette må du vite når du skal kjøpe brukt elbil

Det kommer stadig flere brukte elbiler på markedet, samtidig som nye, oppdaterte modeller ruller ut av fabrikkene. Om du har planer om å kjøpe deg en brukt elbil, er det mange ting det er viktig å vite om før du signerer kjøpeavtalen.

I dag er det opp mot 125 000 rene elbiler registrert i Norge. Ved inngangen til 2011 var det kun 3 300. Økningen har med andre ord vært enorm, og nå som det er vedtatt at momsfradraget for elbiler skal gjelde til 2020, er det lite som tyder på at interessen for elbiler kommer til å stagnere nevneverdig.

De fleste elbilene har hittil blitt kjøpt nye hos en forhandler, men nå begynner etter hvert bruktmarkedet for elbiler å vokse. Et marked som foreløpig har vært ukjent for mange, men likevel mye omtalt.

Les også: Dette er fordelene med elbil i Norge

Spesielt har det blitt diskutert hvordan elbilene vil holde seg i pris, om batterikapasiteten vil svekkes betydelig etter flere års bruk, og hvordan markedet reagerer på at modeller med lengre rekkevidde stadig lanseres.

Audi Quattro E-tronn_large-800px-tiny
NYE MODELLER: Det har vært knyttet spenning til hvordan nye modeller med lengre rekkevidde vil påvirke prisen på de eldre modellene. Her ser du Audi e-tron Quattro – Audis første elbil – som kan forhåndsreserveres nå. Det norske markedet er det første som lar deg forhåndsreservere elbilen som kommer for salg i 2018. Foto: Audi

Markedet for brukte elbiler er fortsatt er nokså ferskt og forholdsvis lite. Fra 2013 og til nå har den totale elbilbestanden tredoblet seg, mens bruktbilmarkedet har hatt en drøy dobling. De fleste av bilene som ligger ute til salgs i dag er produsert etter 2010.

Et større bruktmarked er bra for kjøperne, men det krever også en viss kompetanse. Elbiler har langt færre bevegelige deler enn en bensin- eller dieselbil, og listen over sjekkpunkter er følgelig kortere, men det er likevel noen ting du bør være spesielt nøye med før du signerer kjøpekontrakten.

Undersøk garantiene – særlig ved kjøp av brukt elbil fra utlandet

Det aller første du bør gjøre er å sjekke hvor lang garantitid som er igjen på batteriet og drivlinjen på bilen. Denne garantien er gjerne lengre enn garantien på selve bilen, og garanterer som oftest batterikapasitet ned til 70 prosent av hva den var da bilen var ny. Normen i dag er 8 år eller 160 000 km – hva enn som kommer først.

Dersom den aktuelle bilen er førstegangsregistrert i Norge, gjelder norsk garanti. Om bilen er førstegangsregistrert utenfor Norge, gjelder garantien fra det respektive landet. Utenlandske garantier er ofte ikke like bra som de norske. Fremtidig service kan derfor bli en dyr affære ved kjøp av en parallellimportert bruktbil, fordi autoriserte merkeforhandlere ikke alltid ønsker å ta servicen. Ved parallellimport importeres varen inn til Norge utenom varemerkeinnehaverens egne distribusjonsnett.

I kunderådgivningen vår er det sjelden vi hører om alvorlige feil som har kostet kjøperen dyrt i etterkant av et bruktkjøp.
- Ståle Frydenlund, sernior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening

Det er også viktig å kontrollere den aktuelle bilens servicehistorikk, noe som kan være vanskelig på importerte biler. Det er nemlig slik at dersom ikke alle servicer er fulgt, kan garantiene falle bort. Om du står mellom to identiske biler som er under fem år gamle, og den ene selges privat mens den andre selges via en merkeforhandler, så skal du betale betydelig mindre for den som selges privat. Grunnen er du får gjenværende garanti fra merkeforhandler, men kun fabrikkgaranti om du kjøper privat.

Les også: Fra dobbel diesel til elbil og leiebil

Så, om noe uforutsett dukker opp, kan et prisgunstig bruktkjøp vise seg å bli veldig kostbart. Likevel meddeler Norsk Elbilforening at de sjelden hører om alvorlige og kostbare feil i sin forbrukerrådgivning.

– I kunderådgivningen vår er det sjelden vi hører om alvorlige feil som har kostet kjøperen dyrt i etterkant av et bruktkjøp. Med så få bevegelige deler, er det egentlig lite som kan gå skikkelig galt, sier Ståle Frydenlund, senior kommunikasjonsrådgiver i Elbilforeningen.

Sjekk batteriene

Det aller viktigste når du kjøper en brukt elbil er å sjekke batteripakkens tilstand. De eldste elbilene kan ha batterityper som både er vanskelige å få tak i, og som kan være svært dyre. Dette gjelder spesielt biler med nikkel-kadmium-batterier (NiCd). På nyere elbiler er litiumion-batteripakker så godt som enerådende. De er lettere tilgjengelig og langt rimeligere.

Følgelig er en batteridiagnose et av de absolutt viktigste sjekkpunktene ved eierskifte. Den gir deg som kjøper avgjørende kunnskap om batteripakkens restkapasitet. Dersom bilen har litiumion-batteripakke og diagnosen avdekker feil eller svakheter i enkeltmoduler, kan disse som regel lett byttes ut enkeltvis på nyere biler.

shutterstock_589677815-800px-tiny
BATTERIENE VIKTIGST: Det absolutt viktigste når man kjøper en brukt elbil er å sjekke batteripakkens tilstand. Elbilforeningen anbefaler å gjennomføre en batteridiagnose. Illustrasjonsfoto

Med andre ord trenger du ikke å bytte hele batteripakken, noe som eventuelt reduserer utgiftene betraktelig. Batteridiagnoser må utføres av fagpersonell på et godkjent verksted. Elbilforeningen opplyser at stadig flere verksteder, også uavhengige, skaffer seg denne kunnskapen. Videre er det helt avgjørende at den svakeste cellen «setter tonen» i en litiumion-batteripakke. Om den samme cellen avbryter lading eller utlading av batteripakken hver gang, kan man anta at det er pakkens svakeste celle. 

– Batteripakken er helt klart det viktigste å sjekke om man skal kjøpe brukt elbil, det sier nesten seg selv. En batteridiagnose vil gi deg avgjørende informasjon om tilstanden på den aktuelle bilen, forteller Frydenlund.

Batteripakken er helt klart det viktigste å sjekke om man skal kjøpe brukt elbil, det sier nesten seg selv.
- Ståle Frydenlund, Norsk Elbilforening

Andre komponenter

Selv om batteripakken er den viktigste komponenten å ha kjennskap til, er det andre elektriske deler du også bør undersøke nærmere før et eventuelt kjøp.

Ladekontakten må sjekkes for feil og skader. Den brukes gjerne daglig, og kan få merker og slitasje etter hyppig bruk. Sjekk derfor at den er i god stand og finn ut om forrige eier har ladet mye ute. Ladekontakter som eksponeres for «vær og vind» blir gjerne mer slitt enn i en garasje.

Det er veldig viktig å undersøke ladekabler og annet utstyr som følger med. Komponenter som brukes hyppig, bør undersøkes ekstra grundig.
- Norsk Elbilforening

Videre bør du undersøke ladekabler og annet utstyr som følger med. Komponenter som brukes hyppig, bør undersøkes ekstra grundig. Standard ladekabel på moderne elbiler har en såkalt Mode 2-kontrollenhet, også kjent som regulator, integrert. Det er denne som sørger for at alt er klart før bilen spenningssettes, og avbryter lading ved feil. Ledningen og pluggen kan også være slitt om vekten ikke har blitt avlastet, for eksempel via et oppheng.

Ladehistorikk

Elbilens ladehistorikk kan også ha innvirkning på batterikapasiteten. Det kan være vanskelig å få den dokumentert og bekreftet på egenhånd, men stadig flere verksteder tilbyr batteridiagnostikk. Ideelt sett bør man se etter en elbil som i størst mulig grad har blitt normalladet (ved lav effekt, typisk 16-32A). Det er også av betydning at den ikke er blitt stående fulladet for ofte, uten påfølgende bruk.

I dag finnes det imidlertid tredjepartsverktøy, som for eksempel mobilappen «LEAF Spy», som kobles til bilens OBD-port og gir deg innsikt i slike data. Deriblant ladehistorikk og fordelingen mellom normal- og hurtiglading.

– Batterihelsen kan påvirkes av flere enkeltfaktorer. Men om den tidligere eieren har toppladet batteriet ofte og latt bilen stå, kan dette gjøre at kapasiteten svekkes betydelig, sier Frydenlund.

david-nuescheler-250589-800px-tiny
NYTTIG HISTORIE: Bilens ladehistorikk kan ha innvirkning på batterikapasiteten. Det kan være vanskelig å få ladehistorikken dokumentert, men snakk med forhandler eller den forrige eieren. Bilen skal helst ha blitt normalladet i størst mulig grad. Illustrasjonsfoto

Selv om litiumion-batteriene i utgangspunktet ikke skades direkte av hurtiglading, kan batterislitasjen øke som et resultat av den økte temperaturen under hurtiglading. Følgelig vil elbilbatterier som hurtiglades ofte antakeligvis slites mer enn batterier som lader på 230V/16A.

Men det finnes også eksempler på elbiler som har kjørt over 100 000 kilometer og blitt hurtigladet hyppig, uten at det har svekket batterikapasiteten nevneverdig.

Nøkkelen er dermed å utføre en batteripakkediagnose på de bilene som kan være interessante.

Les også: 6 myter om elbil

For å forlenge levetiden og beskytte batteripakken, utnytter ikke elbilene batteriets bruttokapasitet. De har en buffer både i toppen og på bunnen. For eksempel, så bruker en VW e-up! 16,8 kWh netto av 18,7 kWh brutto, mens en Tesla Model S 90D eksempelvis tar ut 83-85 av totalt 90 kWh.

Øvrige sjekkpunkter

Videre er det viktig å undersøke bilens chassis, samt bunnplaten som ligger rundt batteripakken for synlige, utvendige skader. Her er det først og fremst snakk om større, omfattende skader som følge av skraping eller annen kontakt med bakken. Noe slitasje blir det naturlig nok på undersiden av en bil, men skader og deformasjoner på mer enn en centimeter bør bli utbedret. Hovedårsaken til dette er for å forsikre seg om at det ikke er lekkasjer fra battericellene som kan gi problemer på sikt.

Kontroll av chassis og bunnplate inngår også i de fire egne punktene for elbiler og ladbare hybrider i periodisk kjøretøykontroll – noe de har gjort siden 2015.

maximilian-wachter-4216-800px-tiny
FULL SJEKK: Det er ikke bare batteripakken og ladehistorikk som bør undersøkes nøye. Selv om elbiler skiller seg fra fossilbiler, har de likevel endel til felles. Illustrasjonsfoto

Alt er ikke unikt på en elbil

Selv om elbiler skiller seg fra fossibiler på mange måter, er det likevel ikke alt som er unikt for elbilene når det kommer til kontrollpunkter og ting man bør sjekke før man kjøper bruktbil. Drivlinjen er naturlig nok ulik, men man har likevel mange av de samme komponentene som fossilbiler. Disse punktene bør undersøkes på vanlig måte.

Norsk Elbilforening har laget følgende sjekkliste: 

i

Øvrige sjekkpunkter ved kjøp av brukt elbil

  • Sjekk bremser, hjuloppheng, drivaksler, mansjetter, foringer, bærearmer og - kuler.
  • Om bremser: Fysiske bremser brukes sjeldnere i en elbil enn i en bensin- eller dieselbil, derfor er det viktig at man bremser litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader som følge av manglende bruk.
  • Sjekk altså skiver for gravrust, og se etter rust i bærende konstruksjoner.
  • Ta en prøvetur og hør etter klunkelyder (for eksempel fra endeledd og bærekuler).
  • Om du er usikker, kan det være aktuelt å ta en uavhengig test av bilen.