Noen vil oppleve en større prisendring, mens andre vil merke mindre.
– Når vi tilbyr forsikring så gjør vi en individuell vurdering av hver enkelt kunde. Det viktigste er at vi skal ha rett pris i forhold til den risikoen hver enkelt kunde representerer, sier Trond Fladvad, leder for forsikring i Storebrand.
– Likevel ønsker Storebrand å være en utfordrer som jobber for å holde prisene nede.
Flere ulike faktorer påvirker prisen på en forsikring. Ta bilforsikring som et eksempel. Når det blir flere kollisjoner i trafikken så øker risikoen – og dermed også prisen – på forsikringen.
Prisgalopp
Økt inflasjon de siste to-tre årene har bekymret både sentralbanksjefer og bedrifter. Prisstigningene har også truffet forsikringsbransjen med full kraft.
– Vi merker først og fremst at det blir dyrere å reparere bil, hus og andre forsikringsgjenstander. I Norge får vi i tillegg dobbel effekt, fordi den norske kronen har svekket seg kraftig. Det påvirker for eksempel prisene på sykehusopphold i reiseforsikringene, og import av deler fra utlandet i hus- og bilforsikringene, sier Fladvad.
– Den generelle prisutviklingen påvirker også mange av tjenestene vi kjøper, som for eksempel takstmenn, bilberging og verkstedtjenester, legger han til.
Utover de økte kostnadene per reparasjon, ser vi også en bekymringsfull utvikling i antall skader. Noen av skadene kan være relatert til økt ekstremvær, og noen kan skyldes den teknologiske utviklingen.
– Vi ser for eksempel en klar sammenheng mellom større skjermer, tettere trafikk og sterkere motorer når det kommer til antall skader meldt på bilforsikringen, forklarer Fladvad.
Tall fra Finans Norge viser at det ble utbetalt 34,4 milliarder kroner i forsikringserstatninger i første halvår 2024, mot 29,4 milliarder kroner i første halvår 2023. Dette tilsvarer en vekst på 17 prosent.
Økt egenandel
Nytt for høsten er også en økning i kundenes egenandeler. De har ikke vært justert siden tidlig 2000-tallet, og Fladvad forklarer derfor at tiden er inne nå.
Hvis du tidligere har hatt 6000 kroner i egenandel på bilforsikringen din, så blir denne i år justert opp til 8000 kroner. Lavest mulige egenandel blir økt fra 4000 til 6000 kroner.
– Det er viktig å legge til at kundene selv kan endre nivået på sine egenandeler utover den nevnte inflasjonsjusteringen som gjelder for alle, legger han til.
– En høyere egenandel gir lavere forsikringspremie, noe som kan være fordelaktig hvis du vil redusere den månedlige eller årlige prisen på forsikringene dine i bytte mot en høyere egenandel ved skade. Her må hver enkelt kunde gjøre en vurdering av hvilken risiko de ønsker å ta, understreker Fladvad.
Kundene må også ta flere aktive valg for å sikre at de er riktig forsikret.
– Du kan for eksempel justere kjørelengden på bilen din hvis du kjører mindre enn forventet, og sjekke at innboforsikringen din dekker verdien av det du eier, og ikke for mye.
– Du kan også velge en standarddekning i stedet for Super hvis det er riktig for din situasjon. Ikke minst er det viktig å sjekke hvilke forsikringer du har fra før, slik at du unngår å være dobbeltforsikret. Snakk gjerne med en rådgiver for å få full oversikt, tipser han.
– Alt dette påvirker til syvende og sist prisen på din forsikring, fortsetter Storebrand-lederen.
Brukt i stedet for nytt
Storebrand arbeider også med nye tiltak for å redusere kostnadene i forsikring. Et spennende og aktuelt tema innenfor forsikringsbransjen om dagen er sirkulærøkonomi i oppgjørene.
– Vi snur hver stein for å drive effektivt og holde kostnadene nede. Vi må ta vare på tingene våre og ikke gjøre reparasjoner dyrere enn nødvendig. Vi må se på om vi kan reparere med brukte deler når vi kan, først og fremst for bil. For hus og hjem handler det blant annet om at vi ikke river mer enn nødvendig.
– Hvis vi får til disse tingene så sparer vi også miljøet for ytterligere forbruk, avslutter Fladvad.