Koronaviruset: Informasjon til deg som er reiseforsikringskunde

Før du melder saken til oss, er det viktig at du ber om refusjon fra reisearrangør, flyselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til. 

Vi vil gjerne at du venter frem til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra flyselskap eller reisearrangør. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land i hele verden. Rådet gjelder til 20. august med følgende forbehold:

  • Innen 15. juni blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til de nordiske landene.
  • Innen 20. juli blir det vurdert om det skal gjøres unntak for reiser til enkelte nære europeiske land.

Storebrand dekker det beløpet du ikke får refundert fra reisearrangør, for reiser bestilt med avreisedato fra 12. mars og til og med følgende avreisedatoer;

  • Norden frem til 15. juni
  • Europa frem til 20. juli
  • Resten av verden frem til 20. august

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Vi forlenger denne fristen så lenge det foreligger et reiseråd fra Utenriksdepartementet for det landet du skal reise til.


Vi hjelper deg best dersom du melder saken din på nett.

Oppdatert 15. mai 2020 klokken 18:30

Illustrasjon: person holder flymodell

Det er for tiden enormt stor pågang fra kunder, og behandlingstiden vår akkurat nå er flere uker. Dette beklager vi, og vi jobber hardt med å få ned køen. Vi ber derfor om at du ikke purrer på skadesaken din, slik at vi kan jobbe raskere. Hvis avreisen din er etter 20. juli i Europa, eller 20. august i resten av verden, må du avvente og følge med på informasjonen på denne siden. Det er fordi det er for langt frem i tid til at vi kan hjelpe deg nå.

Du har ett år på deg til å melde saken din til oss, så lenge avreisedatoen for reisen din er mellom 12. mars og 20. august 2020. Les informasjonen nedenfor og bruk våre digitale skjema for skademelding. Nettsidene våre er alltid oppdatert med siste informasjon.

Vi anbefaler at du først sjekker spørsmål og svar på denne siden før du kontakter oss.

Avbestille planlagt reise

Be alltid om refusjon fra reisearrangør, flyselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til først. Når du har dokumentasjon som viser hvilke utgifter du sitter igjen med selv, kan du melde saken til oss.

I utgangspunktet anbefaler vi at du ikke avbestiller reisen, men avventer frem til avreise. Dette er det to grunner til:

  1. Det kan være at situasjonen endrer seg, slik at du er heldig og kan gjennomføre reisen som planlagt.
  2. Hvis reiserådet fortsatt gjelder, og reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer reisen din, er de forpliktet til å gi deg pengene tilbake. Først når dette er avklart, kan du melde saken til oss.

Dersom kostnadene dine ikke blir dekket av reisearrangør eller flyselskap, kan du søke om å få dekket dette av Storebrand. Når saken er registrert, kan du følge den på innloggede sider. Du får en sms eller e-post fra oss når saken er ferdigbehandlet.

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Slik melder du en sak

  1. Ta først kontakt med reisearrangør, flyselskap, reisearrangør, leiebilfirma eller lignende for å undersøke hva du eventuelt får refundert av dem.

    Dersom reisen blir kansellert av flyselskapet, har du krav på full refusjon fra reisearrangør/ flyselskapet. Vi vil gjerne at du avventer frem til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra flyselskap eller reisearrangør. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart. Du vil ikke få erstatning fra forsikringen i tillegg. 

    Dersom reisen ikke ble kansellert må du innhente dokumentasjon fra den du kjøpte reisen fra. Dette kan være reisearrangøren, flyselskapet og hotellet og lignende dersom du har kjøpt reise og opphold separat. Du må kunne dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv.

    Det er kun utgiftene som ikke refunderes av flyselskap, reisearrangører, hotell og lignende som dekkes av forsikringen.

    Forbrukerrrådet om dine rettigheter og refusjon 

  2. Pakkereiser refunderes av reisearrangøren dersom UDs reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager. Det er vedtatt en midlertidig forskrift som utsetter fristen til tre måneder for avbestillinger frem til 14. juni. Regjeringen vil samtidig komme med en støtteordning slik at reisearrangører kan betale tilbake til kundene sine.

    Forbrukerrådet om rettigheter for pakkereiser (forbrukerrådet.no).

  3. Meld saken på nett

Hvem kan jeg kontakte?

Befinner du deg på reise og har behov for akutt hjelp, kan du ringe vår døgnåpne alarmsentral +47 22 48 93 00

Dette spør kundene oss om nå


Avbestilling

  • Hvorfor dekkes ikke innenlandsreiser?

    Foreløpig dekkes ikke innenlandsreiser, men vi følger situasjonen fortløpende og anbefaler deg å holde deg oppdatert på våre nettsider.

    Ta kontakt med reisearrangør for å booke om eller få refundert kostnadene.

  • Evakuering/retur til Norge - hva gjør jeg?

    Storebrand dekker nødvendige og dokumenterte merkostnader for hjemreise i perioden fra 14. mars til 30. april. Du kan også ha rett til kompensasjon for avbrutt eller tapt ferie.  

    Har du behov for øyeblikkelig hjelp, eller behøver hjelp for å finne en måte å reise hjem på, ring vår døgnåpne alarmsentral på +47 22 48 93 00.

     UD oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet til å registrere sin reise på reiseregistrering.no.  

  • Har du fått tilbud om verdikupong fra flyselskapet?

    EU-kommisjonen har åpnet for at flyselskapene kan tilby verdikuponger i stedet for tilbakebetaling, men de er også tydelig på at du fremdeles kan kreve tilbakebetaling. Dersom du har fått cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong av flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Ofte kan verdikupongen innløses i penger ved utløpsdato. Du vil ikke få erstatning fra forsikringen i tillegg.

    Se Forbrukkerrådets sider om innstilte fly.

  • Jeg er helsepersonell og har fått reiseforbud. Hva dekker reiseforsikringen?

    Reiseforbud for helsepersonell dekkes på lik linje med alle øvrige kunder. 

    Reiser som ikke blir dekket av Storebrand, kan bli dekket av offentlig myndighet. Nærmere beskjed om hvordan dette skal foregå kommer senere fra offentlig myndighet. For mer informasjon, se helsedirektoratet.no

  • Blir avbestilling av innenlandsreiser dekket dersom jeg blir satt i karantene?

    Ja, dersom du blir satt i karantene av offentlige myndigheter hjemme, på grunn av at du utgjør en smitterisiko, dekker vi avbestilling. Du må legge frem sykemelding/legeattest for dette.

    Hvis du velger å sette deg selv i karantene, eller må være hjemme på grunn av andre tvingende årsaker enn nevnt over, dekker vi ikke avbestilling.

  • Hva er dekket hvis jeg har en jobbreise?

    Reiseforsikring via arbeidsgiver i Storebrand dekker avbestilling av tjenestereiser utenfor Norge med avreise:

    • for reiser til Europa, med avreisedato til og med 20. juli.
    • for resten av verden gjelder reiser med avreise frem til 20. august.

    Med bakgrunn i dette vil det også være dekning for evakuering/tidligere hjemreise med avreise i perioden 14. mars til 30. april.

    Den enkelte ansatte må melde avbestillingen. Med tjenestereiser mener vi reiser du foretar deg i oppdrag for arbeidsgiver. Eksempelvis reise for å ta kurs, lære opp en annen avdeling og lignende.

    Vi dekker ikke avbestilling av kick-off for ansatte, belønningsturer og lignende. Avbestilling av reiser innenlands er heller ikke omfattet.

  • Hva skjer hvis reiseselskapet/flyselskapet går konkurs?

    Reiseforsikringen dekker ikke merutgifter/økonomisk tap på grunn av konkurs. Har du betalt reisen med et kredittkort, kan du i slike tilfeller sjekke om det er noen dekning i kjøpsloven.

  • Hva gjør jeg om reisen er betalt med kredittkort fra Storebrand?

    Dersom minst 50 prosent av den opprinnelige reisen din er betalt med Storebrands kredittkort, dekker vi avbestilling av reiser utenfor Norge med avreise:

    • til Europa, med avreisedato til og med 20. juli.
    • For resten av verden gjelder reiser med avreise frem til 20. august.

    Vi vil også gjøre et unntak i vilkårene, og dekke ekstrakostnader du får ved retur.

    Vi dekker ekstrakostnader for å komme hjem inntil 30. april. Dette forutsetter at du ikke har ordinær reiseforsikring. NB! Viktig at du først kontakter flyselskap eller reisebyrå for refusjon/ombooking av reisen. Utgifter du ikke får refundert, eller ekstrakostnader du får, kan du søke om å få dekket hos Storebrand.

  • Jeg får ikke benyttet min time-share på grunn av reiseforbudet, dekkes dette?

    Nei, i henhold til våre vilkår dekker vi ikke avbestilling av tap av egen timeshare-andel, inkludert årlige kostnader og tapte leieinntekter.

  • Kan jeg søke erstatning for en reise jeg har betalt for en medreisende som ikke er forsikret hos dere?

    Nei, din medreisende må kontakte sitt eget forsikringsselskap. Det er kun kunder som har en gyldig reiseforsikring som kan melde inn saken hos oss, uavhengig av hvem som har betalt for reisen.

  • Blir avbestilling dekket når et arrangement er avlyst?

    Dersom du må avbestille en reise når en konsert, arrangement eller seminar er avlyst, blir det ikke dekket av reiseforsikringen. Kontakt eventuelt arrangøren. 

  • Kan jeg avbestille på grunn av frykt?

    Avbestilling dekkes ikke ved frykt for smitte eller frykt for karantene. Dette gjelder også for arrangementer.

  • Hva gjelder for pakkereiser?
    • Pakkereiser refunderes av reisearrangøren dersom UDs reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager. Det er vedtatt en midlertidig forskrift som utsetter fristen til tre måneder for avbestillinger frem til 14. juni. Regjeringen vil samtidig komme med en støtteordning slik at reisearrangører kan betale tilbake kundene sine
    • Du finner mye informasjon om pakkereiser inne på Forbrukerrådets sider. Deres råd er at de anbefaler at du venter til det er mindre enn to uker til avreise før du ber arrangøren om gebyrfri avbestilling.

    Se mer informasjon på Forbrukerrådets sider

      

  • Hva skjer med reiser etter 20. juli og 20. august? 

    Hvis du allerede nå er helt sikker på at du ikke kommer til å reise, uansett hvordan situasjonen er ved avreise, kan det være fornuftig å avbestille nå. Men da må du også være forberedt på at du kan risikere å tape eventuelt depositum, eller det du ikke får refundert fra den du kjøpte reisen av.

    Dersom det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, kan du melde tapet på reiseforsikringen. Foreløpig dekker vi kun reiser med avreise i perioden 14. mars til 20. juli/august.

    Det er også viktig å være klar over at hvis det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få dette refundert, og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.  

Viktig melding fra UD:

«Vi oppfordrer norske borgere som er på reise i utlandet til å registrere sin reise på reiseregistrering.no. Da kan man motta nyttig informasjon fra Utenriksdepartementet.»

Retur til Norge

  • Jeg er på reise i utlandet og ønsker reise hjem nå. Hva dekkes?

    Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes for deg som  allerede har returbillett til Norge, såfremt den er kjøpt før 13.mars. Den nye hjemreisen må ha skjedd senest 30. april.

    Nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise dekkes ikke for deg som:  

    • har reist ut av Norge etter 14. mars  
    • ikke har returbillett eller kjøpte returbillett etter 13. mars  
    • har en åpen returbillett – du må benytte denne  
    • bor midlertidig i utlandet – du må forholde deg til myndighetene på stedet
  • Kan jeg forlenge reiseforsikringen hvis jeg har valgt å ikke reise hjem?

    Hvis du har valgt å ikke reise hjem så snart som mulig etter 14. mars, vil du ikke få forlenget reiseforsikringen dersom den utløper mens du er på reise.

  • Jeg er student i utlandet. Hva gjør jeg nå?

    For studenter som oppholder seg i utlandet nå, dekkes fremskyndet hjemreise, for deg som har tegnet Studentforsikring gjennom din forening hos oss, uavhengig av om du har bestilt hjemreise til Norge eller ikke. 

    Vi dekker ikke fremskyndet hjemreise for studenter som 

    • reiser ut av Norge etter 14. mars.
    • har en åpen returbillett.  Du må benytte denne.

    Du må selv kontakte flyselskap eller reisebyrå/-selskap for å endre hjemreisen. Det som ikke refunderes kan meldes som tap på reiseforsikringen. Det blir ikke gitt kompensasjon for tapte feriedager.

    Vi har dessverre ikke mulighet til å arrangere hjemreise for deg. Det må du selv ordne.

    Returreise tilbake til studiestedet vil ikke bli dekket.

Bestille eller reise nå

  • Kan jeg bestille en ny ferie nå?

    Utbredelsen av koronaviruset er global, og alle deler av verden er allerede eller må forventes å bli berørt.

    Derfor er det fare for at fremtidige reiser vil måtte avbestilles, eller at vi vil oppleve en situasjon knyttet til koronaviruset som kan medføre tap eller ulemper.

    Hvis du likevel velger å bestille en reise nå, eller velger å reise til et område hvor det er påvist smitte, må du være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap.

  • Hva skjer hvis jeg velger å reise tross UDs reiseråd?

    Om du på tross av UD anbefalinger velger å foreta reisen i den perioden som er frarådet, vil ikke reiseforsikringen være gyldig.

  • Jeg har bestilt en reise, men ikke kjøpt reiseforsikring. Kan jeg gjøre det nå?

    Du kan kjøpe reiseforsikring, men den vil ikke gjelde for denne situasjonen, da det er en kjent situasjon når du kjøper forsikringen.

    Dersom reisen starter etter at UDs reiseråd er opphevet, vil reiseforsikringen gjelde som vanlig.

Annet

Informasjonen på denne siden oppdateres jevnlig etter gjeldende bestemmelser og råd.

Koronaviruset

Vi har samlet spørsmål og svar om blant annet renter, avdragsfrihet og avbestilling av reiser.


  Fant du det du lette etter?