Meld skade for reise, opphold og reisegods

Her finner du nødvendig informasjon og skjema for å melde skade som reiseforsikringen omfatter.

Nyttig informasjon

  • Koronaviruset

    Dersom reisen blir kansellert av reisearrangøren eller flyselskapet, har du krav på full refusjon fra disse. Dersom det likevel er utgifter du ikke får refundert der, kan du søke om å få slike utgifter dekket på forsikringen din ved å melde saken din til oss.

    Hvis du må avbestille reisen fordi du eller noen i ditt reisefølge blir syke på grunn av Korona, gjelder vanlige avbestillingsregler. Du kan lese mer i 'Jeg må avbestille reisen min' nedenfor.

    Flere spørsmål og svar om Korona

  • Akutt sykdom eller personskade på reisen

    Hvis du har vært hos lege i forbindelse med akutt sykdom eller personskade mens du var på reise, kan du søke om å få legeutgiftene dine refundert. Når du har meldt saken til oss, må du laste opp følgende dokumentasjon i «Følg saken din»

    • legeerklæring
    • originale kvitteringer for utleggene dine
    • billetter/bookingbevis for reisen

    Noen typer hjelp trenger forhåndsgodkjenning

    Hvis du er på reise og trenger hjemtransport, evakuering, ledsagelse eller tilkallelse av familiemedlemmer, eller om du har behandlingsutgifter over 5 000 kroner, må dette forhåndsgodkjennes av SOS International. Disse når du på telefon +47 22 48 93 00.

  • Avbestilling

    Hvis du blir forhindret i å gjennomføre en reise du har bestilt, er det viktig at du avbestiller både transport og overnatting snarest. Vi dekker de resterende utgiftene du ikke får refundert fra avbestillingen med unntak av flyskatter. Flyskatter og avgifter har du krav på at blir refundert av flyselskapet.

    Avbestillingsforsikringen gjelder i tilfeller der sykdom eller dødsfall oppstår etter at reisen er bestilt, og før reisen er påbegynt.

    Når du har meldt avbestillingen til oss, må du også laste opp følgende dokumentasjon i «Følg saken din»

    • legeerklæring som viser at lege ble oppsøkt før avreise
    • avbestillingsbekreftelse fra transportør, overnatting, leiebil
    • billetter og bookingbevis der pris fremkommer
    • annen dokumentasjon som belyser årsaken til avbestillingen
  • Flyet mitt er innstilt

    Dersom flyet ditt er innstilt, skal flyselskapet tilby deg hjelp med å booke om reisen din til første ledige fly eller booke en flyving på et senere tidspunkt. Du kan også be om å få refundert billetten fra flyselskapet hvis du velger å ikke reise.

    Hvis årsaken til innstillingen er teknisk feil eller værforhold, kan du søke om å få erstatning for ekstrautgifter til overnatting. Dette gjelder dersom du ikke blir tilbudt nytt fly samme dag, og du ikke får overnatting dekket av flyselskapet. Vi dekker ikke tap av forhåndsbetalte utgifter som du mister på grunn av forsinkelsen, som for eksempel konserter eller andre arrangementer.

  • Jeg ble forsinket på reisen

    Har du blitt forsinket og av den grunn ikke nådd fram til avgang? Da trenger vi en
    bekreftelse på dette. Dette gjelder dersom du har benyttet fly eller annet forhåndsbestilt/-betalt offentlig transportmiddel, eller dersom forsinkelsen skyldes en uforutsett skade på egen bil. Bekreftelsen får du fra selskapet som var forsinket eller bergingsselskapet som hjalp deg med bilen.

    Bekreftelsen må dokumentere årsaken til forsinkelsen og opplysninger om hvor lang forsinkelsen var.

    Når du har meldt forsinkelsen til oss, laster du opp bekreftelsen og følgende dokumentasjon i «Følg saken din»

    • kvitteringer for ekstrautgifter
    • billetter og bookingbevis for opprinnelig reise
  • Forsinket bagasje

    Har bagasjen din blitt forsinket, må du kontakte flyselskapet for å få en bekreftelse på forsinkelsen, en såkalt PIR-rapport. Du må skaffe denne før du forlater flyplassen. Når du har meldt forsinkelsen til oss, laster du opp PIR-rapporten og følgende dokumentasjon i «Følg saken din»

    • kvitteringer for nødvendig innkjøp av klær og toalettsaker
    • billetter og bookingbevis for den opprinnelige reisen

    Hvis bagasjen anses som tapt av flyselskapet, må de bekrefte dette. Bekreftelsen må også inneholde opplysninger om hvor mye av tapet de er ansvarlig for å dekke.

  • Skadet eller frastjålet reisegods

    Dersom du opplever ran eller tyveri på reise, må du umiddelbart melde dette til politiet i landet du er i. Kopi av anmeldelsen sender du til oss. Det er viktig at du beskriver hendelsesforløpet nøye  når du melder inn skaden til oss, slik at vi får en god forståelse av hva som har skjedd.

    Har du fått skade på innsjekket bagasje? Det er viktig at du sjekker for dette mens du enda er på flyplassen, og melde skaden raskt til flyselskapet. Flyselskapet må fremlegge en rapport på skaden og hva de tilbyr i erstatning.

    Du må ta vare på gjenstandene som har blitt skadet og som du vil kreve erstatning for, slik at vi ved behov kan vurdere skaden.

    Når du har meldt inn skaden eller tyveriet til oss, laster du opp nødvendig dokumentasjon i «Følg saken din»

    • politianmeldelse ved ran og tyveri
    • dokumentasjon for tapt/skadet gjenstand
    • takseringsrapport for skadet gjenstand
  • Skade på leiebilen

    Har du reiseforsikring med superdekning og fått skade på leiebilen din under reisen, kan du søke om dekning for egenandelen du må betale til leiebilselskapet. Når du har meldt inn skaden, laster du opp nødvendig dokumentasjon i «Følg saken din»

    • kopi av leiebilavtalen der det fremkommer hva som er avtalt egenandel
    • dokumentasjon på betalt egenandel til utleiefirmaet
    • bekreftelse på at det har vært en feriereise med minst en overnatting i leieperioden
  • Psykologisk krisehjelp

    I sammenheng med en alvorlig hendelse tilknyttet din forsikring, slik som kollisjon, personskade, brann, ran og lignende, refunderer vi opptil 10 timer til kriseterapi når terapitimene gjennomføres innen 12 måneder etter hendelsen.

Følg saken din

Når saken er registrert, kan du følge status på innloggede sider. Der kan du også laste opp dokumenter og bilder, og sende oss spørsmål og tilleggs­opplysninger.

Du får en sms eller e-post fra oss hvis vi har behov for noe mer fra deg, for å ferdigbehandle saken din.

Postadresse

Du kan også sende skademeldingen som ordinær brevpost til:

Storebrand Forsikring AS, Postboks 500, 1327 Lysaker


Fant du det du lette etter?