Illustrasjonsfoto: Hurtigruta Carglass, ny rute på plass.

Glassklart miljøengasjement

Steinsprutskader trenger ikke å svi for verken lommeboka eller planeten. Derfor har Storebrand inngått et samarbeid med Hurtigruta Carglass, som setter både kunden og miljøet i førersetet.

Av  Torgeir Mortensen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 13.5.2019

Storebrand har nylig inngått et landsdekkende samarbeid med Hurtigruta Carglass for reparasjon og utskifting av bilglass – til glede for alle som har bilforsikring i Storebrand.

Det nye samarbeidet gleder også Marcus Bruns, som er nordisk bærekraftsjef i Storebrand. Han peker på særlig én stor fordel med samarbeidet.

– Hurtigruta Carglass er langt foran på riktig utstyr, teknologi og kompetanse. Det fører blant annet til at de kan reparere frontruter der andre verksted må skifte dem ut. Det er bærekraft i praksis, sier han.

«
Måten Hurtigruta Carglass jobber på er både gunstig for miljøet, og det holder forsikringsprisene lave.

Marcus Bruns
nordisk bærekraftsjef i Storebrand

Bærekraftsjefen illustrerer forskjellen med et eksempel:

– 40 frontruteskift medfører et helt lastebillass med søppel, mens avfallet fra 40 reparasjoner kan du holde i hånden din, sier han.

Fagkompetansen viser seg i statistikken. Blant Storebrands kunder som går til steinsprutspesialistene i Hurtigruta Carglass, får hele fire av ti frontruten sin reparert. Det er en langt høyere andel enn ved andre verksted.

– Det er både gunstig for miljøet, og det holder forsikringsprisene lave, sier Bruns.

FORNØYD: Bærekraftsjef i Storebrand, Marcus Bruns, er storfornøyd med at de med Hurtigruta Carglass har funnet en bærekraftig samarbeidspartner. Foto: Storebrand

– Gir det lille ekstra

Hurtigruta Carglass er dessuten kjent for sin gode kundeservice.

– Vi mener vi gir det lille ekstra. Når kunden kommer til oss, skal han eller hun bli mottatt på en profesjonell måte på alle våre avdelinger. Når vi utbedrer skaden, vasker vi i tillegg alle rutene og støvsuger i bilen, sier markedsdirektør Bente Birkeland i Hurtigruta Carglass.

PASSER SAMMEN: Markedsdirektør i Hurtigruta Carglass, Bente Birkeland, mener de har funnet seg den perfekte samarbeidspartner. – Vi tenker likt på miljø og bærekraft og har begge stort fokus på kunden. Foto: Hurtigruta Carglass

Denne serviceinnstillingen gir gode utslag på målinger av kundetilfredshet. På egne undersøkelser svarer hele 84 prosent av norske kunder at de gjerne vil anbefale Hurtigruta Carglass til en venn eller kollega.

– Vi har en høy svarprosent og får gode skussmål fra kundene våre, forteller en fornøyd markedsdirektør.

Den høye scoren er ikke så verst med tanke på at selskapet betjener mer enn 75 000 kjøretøy-eiere i året fordelt på 70 egeneide avdelinger fra Kristiansand i sør, til Alta i nord.


En av markedets beste bilforsikringer


Grønne løsninger

I tillegg til å tilby en førsteklasses service, jobber selskapet beinhardt for å drive mest mulig miljøvennlig. Bærekraft gjennomsyrer hele forretningsmodellen deres. Her er tre eksempler:

  • Hurtigruta Carglass prøver alltid å reparere en skade før de skifter ruten. En reparasjon av bilglass gir opptil 44 kilogram mindre karbondioksidutslipp enn å skifte en frontrute.
  • De leverer gamle glassruter til Glava for gjenvinning. Din gamle frontrute blir dermed brukt til produksjon av isolasjon.
  • Skal du levere bilen din til reparasjon har du tilbudet om en lånebil. Hurtigruta er i ferd med å bytte ut bilene som går på fossile drivstoff om til elbiler. De tilbyr nå også elsykler i sentrumsnære områder der det gir mening.

For blant annet dette arbeidet ble Hurtigruta Carglass tidligere i år belønnet med en gullrangering fra det anerkjente byrået Ecovadis. I tillegg til miljø ser rangeringen på rettferdige arbeidsforhold, etisk forretningsdrift og bærekraftig forsyningskjede.

– Gullrangeringen betyr veldig mye. Det er en veldig omfattende undersøkelse, som måler både det vi gjør internt og det vi gjør eksternt, sier Birkeland.

– Vi tenker bærekraft i alt vi gjør

Markedsdirektøren er svært glad for at avtalen med Storebrand er på plass. Hun ser flere likhetstegn mellom de to selskapene.

– Samarbeidet blir helt suverent. Vi står for mye av det samme, og vi tenker likt på miljø og bærekraft. Begge selskapene har et stort fokus på kunden, og vi deler mange av de samme verdiene, sier hun.

«
Vi står for mye av det samme, og vi tenker likt på miljø og bærekraft.

Bente Birkeland
markedsdirektør i Hurtigruta Carglass

Bærekraftsjef Bruns påpeker at når Storebrand forvalter over 700 milliarder kroner av nordmenns pensjons- og sparepenger, skal investeringene være bærekraftige. Lønnsomhet og bærekraft går nemlig hånd i hånd. Derfor vektlegger Storebrand bærekraftige løsninger på alle områder – også ved innkjøp av tjenester.

– Vi er en stor aktør, og vi har mye innflytelse. Den ønsker vi å bruke til noe positivt, sier bærekraftsjefen.

Storebrand har i dag avtaler med nærmere 200 glassverksteder. Er du kunde hos Storebrand bør du alltid kontakte oss i forbindelse med en skade slik at vi på best mulig måte kan sette deg i kontakt med riktig avtaleleverandør i ditt område.


Se hvorfor vi har en av markedets beste bilforsikringer