Mann og dame som pakker bilen om vinteren.

5 vanlige elbil-plager om vinteren

Her er rådene for å unngå dem.

Av  Ane Solstad Sønnesyn/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 13.09.2023

Elbil har mange fordeler, men om vinteren kan snø og kulde føre til kortere rekkevidde og lange ladetider. Slik unngår du ulempene.

1. Frosset ladelokk

Før kuldegradene kommer, bør du smøre inn dørlistene og listene rundt ladelokket. Da slipper du at ladeuttaket sitter bak en isfast luke.

– Dører som ikke har vindusrammer, men som har ruten sittende rett på karosseriet, kan gi en fastfryst rute og medføre at du ikke får opp døren, sier Petter Berg, leder for motor i Storebrand.

2. Rustne bremseskiver

– Mange elbiler regenerer også energien når gasspådraget slippes, som gjør at bilen «bremser» av seg selv. Unngå derfor at selve bremseskivene ruster ved å selv bremse jevnlig. Da er de optimale om en nødsituasjon skulle oppstå, sier Berg.

PETTER BERG: Leder for motor i Storebrand. Foto: Storebrand

3. Dugg på rutene

Har du problemer med dugg på innsiden av rutene, skyldes dette kondens. Berg sitt beste tips mot dette er å tørke matter for snø og vann etter endt kjøretur, og la elbilen stå i noen minutter med varmeapparatet på og vinduet litt åpent før neste kjøretur.


Bilforsikring super har Norges beste vilkår


4. Redusert batterikapasitet

Ifølge Berg blir også batterikapasiteten ofte blir lavere i kuldeperioder, så planlegg kjøring og lading godt. Bruk gjerne setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute, siden det er mer energieffektivt enn bare å bruke varmeapparatet i bilen.

– Bli kjent med elbilen din og hvordan den er utstyrt for vinteren. Noen bruktimporterte elbiler kan ha andre spesifikasjoner enn biler importert av norsk forhandler for norske forhold, sier Berg.

Parker gjerne innendørs i vinterhalvåret om du har mulighet til dette. Merk uansett at batteriene blir kalde når bilen har stått parkert over noe tid, så ta gjerne en kjøretur slik at batteriet varmes opp før lading. 

5. Glatte forhold

Fordi elbilen har kraftig akselerasjon, kan den ved glatte forhold kunne gli. Ifølge Berg hjelper stabiliseringskontrollen til, men om farten er for stor vil du risikere utforkjøring.

– Derfor bør du alltid avpasse kjøring etter føreforhold. Er det is og snø på vegen bør du senke farten – også fordi du får lenger rekkevidde, sier han.


Fant du det du lette etter?