Illustrasjonsfoto: Far og sønn som står foran en bil.

Dette gjør du hvis bilen din blir skadet eller du blir utsatt for en bilulykke

Vi guider deg til hvordan du går fram dersom du opplever en ulykke på veien.

Av  Torgeir Mortensen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 19.08.2020
SIST OPPDATERT 01.10.2024

Riper, bulker, parkeringsskader og kollisjoner på veien. Det er mange måter å skade bilen på, og med en bilforsikring hos Storebrand har du sikret deg.

Om du aldri har vært innblandet i en forsikringssak før, kan det være greit å vite hvordan de forløper seg.

Vi har fått Petter Berg, leder for oppgjør motor i Storebrand, til å forklare hvordan forsikringen fungerer og hva du bør gjøre hvis ulykken inntreffer.

PETTER BERG: Leder for Motor i Storebrand. Foto: Storebrand

Dette gjør du hvis du er innblandet i en kollisjon

Det aller første du bør gjøre, er å sjekke tilstanden til alle som er involvert i kollisjonen, understreker Berg:

– Dersom du er uheldig og blir involvert i en ulykke, er det første du skal tenke på om noen av de involverte har blitt skadet.

«Sikre – varsle – hjelpe»

Vi anbefaler å bruke huskeregelen til Norsk Luftambulanse «sikre – varsle – hjelpe».

Berg minner om at man må sette ut varseltrekant i god avstand og benytte kjøretøyenes varselblink for å sikre ulykkesstedet.

– Varseltrekanten skal om mulig plasseres minst 150 meter fra skadestedet, slik at andre kjørende kan bli varslet i tide, sier han.


Få oversikt over forsikringene dine


Husk dokumentasjonen

Når dette er gjort, anbefaler Berg at du tar bilder av bilene før de flyttes. Knips relevante bilder av skadestedet, slik som plasseringen av bilene, samt skilting og merking i veibanen. Disse bildene kan bli viktige i en forsikringssak.

– Selve skadeomfanget på bilene, som riper og bulker, er ikke like viktig. Det blir dokumentert ved taksering av skadene hos verksted i etterkant, forklarer Berg.

– Har en av partene skademelding i bilen, kan dere fylle den ut og signere den i fellesskap. Dere kan også velge å fylle ut et skadeskjema på nett. Det kan du gjøre på Storebrands nettsider, sier han.

Tilgang til veihjelp der du er

Med bilforsikring hos Storebrand, kan du føle deg trygg på at du får hjelp hvis bilen plutselig sier stopp. Har du kasko eller delkasko i Storebrand, har du tilgang til veihjelp ved uhell eller driftsstans døgnet rundt.

SETT UT VARSELTREKANT: Å sette ut varseltrekant i god avstand, og benytte kjøretøyenes varselblink, er viktig for å sikre ulykkesstedet. Illustrasjonsfoto

Uhell på parkeringsplassen

Mange av uhellene oppstår på parkeringsplasser og i trange parkeringshus. Det er fort gjort å miste oversikten når du rygger, eller skal manøvrere deg gjennom trange korridorer og uoversiktlige situasjoner. Faren er stor for å sneie borti stolper, kanter, handlevogner eller andre biler.

Er du så uheldig å bulke en bil mens eieren ikke er til stede, skal du legge en lapp med informasjon om hvordan eieren kan få kontakt med deg.

Heldigvis trenger ikke disse skadene å koste så mye:

– Parkeringsskader går ikke like hardt utover lommeboka som de pleide, forsikrer Berg.

Mindre bonustap enn før

– Før forsvant mye av bonusen din når du benyttet deg av forsikringen din. En tommelfingerregel tidligere var at skaden måtte koste over 20 000 kroner for at det lønte seg å bruke forsikringen. Det gjorde at mange ønsket å ordne opp seg imellom. Slik er det ikke lenger, sier han.

Mens bonustapet gjerne kunne ligge på alt fra 15 til 30 prosent, reduseres bonusen din nå med maksimalt 10 prosent hos Storebrand. Nå lønner det seg stort sett å bruke forsikringen.

– Det er også mulig å registrere skaden hos oss selv før du har fått snakket med den skadelidende, sier Berg.


Rabatter og fordeler for Storebrands bilforsikringskunder


Forsikringsoppgjøret – steg for steg

Når uhellet først har skjedd, er det enkleste at du går inn på storebrand.no for å melde skaden.

Slik fungerer oppgjøret:

1. Skademelding

Du melder skaden på «Mine sider». Du laster opp relevante dokumenter, skademelding, kvitteringer og bilder. Her velger du også verksted for taksering.

2. Saken registreres

Du får skadenummer og mulighet til å kommunisere med saksbehandler via «Mine sider».

3. Bilen på verksted

Bilen tas til det avtalte verkstedet for taksering. En leiebil kan stå klar ved avlevering av egen bil.

4. Til vurdering hos saksbehandler

Saksbehandler vurderer saken opp mot forsikringens vilkår og lover som er aktuelle for din skade. Du får deretter tilbakemelding om skaden er dekket eller ikke, samt svar på vurderingen om hvem som er ansvarlig i en kollisjonssak, og informasjon om egenandel og eventuelt bonustap.

5.Reparasjon igangsettes

Vi starter dialog med andre selskaper og verkstedet sender reparasjonstilbud til oss for godkjenning. Vår takstavdeling vurderer tilbudet og snakker med verkstedet ditt. Når tilbudet er godkjent informeres verkstedet, og reparasjon kan igangsettes.

6. Avslutning av saken

Verkstedet fakturerer oss direkte, med unntak av din eventuelle egenandel. Deretter er saken avsluttet.


Fant du det du lette etter?