Kort og sikkerhet

Oppbevaring og bruk

  • Kortet er personlig og skal behandles som et verdipapir på lik linje med kontanter.
  • Oppbevar kortet på et trygt sted og ikke lån det bort til andre.
  • Ikke legg igjen kortet i barer eller andre serveringssteder.
  • Lær PIN-koden utenat og fortell den aldri til noen.
  • Oppbevar aldri PIN-koden sammen med kortet.
  • Skjul inntasting av kode med den ledige hånden.
  • Ta kontakt med Storebrand Bank hvis du oppdager uregelmessigheter på kontoen, for eksempel ukjente betalinger.

Unngå at kortet blir ødelagt

  • Oppbevar kortet slik at det ikke bøyes, ripes eller utsettes for unødvendig slitasje.
  • Ikke utsett kortet for magnetisk påvirkning ved å la det ligge i nærheten av elektriske gjenstander, for eksempel høyttalere, fjernsyn eller mobiltelefon.
  • Ikke la kortet ligge slik at det blir utsatt for direkte sollys.

Kontaktløs betaling med kort

kontaktlos-betaling-logo

I tillegg til å betale på vanlig måte med chip og PIN-kode, kan du benytte kontaktløs betaling. Hold kortet inntil leseren til du hører et pip. Displayet bekrefter at betalingen er gjennomført.

Kontaktløs betaling er veldig sikkert, følger internasjonale standarder og er underlagt strenge sertifiseringer. Tjenesten er tilgjengelig over hele verden, i alle butikker som tar i mot denne type betalinger.

Første gang du skal bruke kontaktløs betaling, blir du bedt om å sette kortet i betalingsterminalen og taste PIN-koden slik at kortet blir aktivert.

Rammer for kontaktløs betaling

  • På grunn av sikkerhet kan du av og til bli bedt om å taste PIN. Som oftest kun ved beløp over 400 kroner.
  • Av og til vil du bli spurt om å sette inn kortet i terminalen og taste PIN-koden din for å verifisere at du er riktig eier av kortet.
  • Kortholder er underlagt samme forbrukervern som ved andre betalingstransaksjoner. Hvis du tror at du er utsatt for svindel, har mistet eller blitt frastjålet kortet, må du straks sperre kortet.
  • Barn og ungdom som har betalingskort i Storebrand Bank, vil også få tilgang til kontaktløs betaling. Hvis foresatte ikke ønsker at barnet skal ha tilgang til kontaktløs betaling, kan dessverre ikke Storebrand Bank tilby betalingskort.

Når du handler på nett

Generelt om netthandel

Det er i utgangspunktet trygt å handle med kort på Internett, men misbruk og svindel forekommer. Oftest fordi selve kortet eller bare kortinformasjonen har kommet på avveie.

  • Vær kritisk når du blir bedt om å oppgi kortnummer eller annen personlig informasjon — vurder nettstedets "seriøsitet".
  • Dersom du må endre profilen din et sted, går du inn på vanlig måte og gjør det selv. Ikke la andre styre deg ved hjelp av tilsendte lenker.
  • Les nøye igjennom betingelser og avbestillingsrutiner før du bekrefter bestillingen eller abonnementet.
  • Skriv ut og arkiver kvitteringssiden når en handel er gjennomført. Kontroller beløpet mot «Siste bevegelser» på kontoen din i nettbanken.
  • Vær oppmerksom på at norsk kjøpslov kun gjelder i Norge. Toll, moms og frakt kan bli tillagt kjøpesummen.

Ekstra trygghet med «Verified by Visa» og «MasterCard SecureCode»

Nettsteder som er med i dette samarbeidet, blir kvalitetssikret av BBS, Visa og MasterCard. Det gir ekstra trygghet for at nettstedet ikke vil svindle deg.

Hvis nettbutikken tilbyr verifisering med «Verified by Visa» og/eller «MasterCard SecureCode», blir du rutet til våre sider når du har lagt inn kortinformasjonen.

  • Følg anvisningene og gjør som du pleier ved innlogging i nettbanken. Sikkerhetsinformasjon legges inn på våre sider — nettbutikken har ikke mulighet til å få tak i denne informasjonen.
  • Identiteten din er bekreftet, betalingen gjennomført og du kommer tilbake til nettbutikken. Denne rutinen gir ekstra trygghet for at kortet ditt ikke blir misbrukt hvis det blir stjålet eller kommer på avveie.

CVV2 eller CVC2

Når du handler med kort på nett, får du ofte spørsmål om CVV2-kode eller CVC2-kode. Koden er de tre siste sifrene som er trykket i signaturfeltet på baksiden av kortet. Denne koden finnes kun på kortet. Hvis den ikke er synlig, må du bestille nytt kort.

Kortbruk i utlandet

Når du bruker kortet i utlandet, kan du selv velge om beløpet skal regnes om til norske kroner der og da. Eller om du vil betale i lokal valuta som kortleverandør (for eksempel VISA) senere regner om til norske kroner.

Forutsetningen er at det aktuelle brukerstedet tilbyr såkalt Dynamic Currency Conversion (DCC). Hvis DCC ikke tilbys, betaler du automatisk i lokal valuta.

Vi anbefaler å betale i lokal valuta

  • Hvis du ønsker å betale i norske kroner, bør du sjekke valutakursene først.
  • Kontroller vekslingskursen brukerstedet benytter, før du signerer kvitteringen.

Regler ved DCC

  • Brukerstedet setter selv vekslingskursen for omregning til norske kroner.
  • Brukerstedet må informere deg om at de tilbyr DCC.
  • Som kunde er det du som velger om du vil betale i norske kroner eller lokal valuta.

Hvis du velger å betale i norske kroner, skal kvitteringen vise:

  • begge valutabeløpene samt valutakursen og all gjeldende provisjon
  • hvilket beløp og hvilken valuta — med symbol — som blir belastet

Egenerklæring hvis du velger å betale i norske kroner

Du signerer egenerklæringen med PIN-kode eller underskrift, og bekrefter samtidig at du har fått tilstrekkelig informasjon. Du aksepterer dessuten at valgt valuta er endelig, og fraskriver deg retten til å fremme eventuelle krav overfor kortleverandør i forhold til vekslingskursen som blir benyttet.

Ditt ansvar som korteier

  • Be alltid om kvittering når du har brukt kortet. Kvitteringen kontrollerer du mot siste bevegelser på konto. For transaksjoner du vil bestride, må du skriftlig reklamere til banken uten ugrunnet opphold etter at du oppdaget forholdet.
  • Du er ansvarlig for tap inntil 1 200 kroner som skyldes andres misbruk av kortet, når PIN-kode eller annen godkjent sikkerhetsprosedyre er brukt.
  • Har du muliggjort andres misbruk av kortet ved grov uaktsomhet, er du ansvarlig for tap inntil 12 000 kroner.
  • Begrensningene over gjelder likevel ikke hvis du forsettlig har muliggjort slikt misbruk.

Vårt ansvar som kortutsteder

  • Banken er ansvarlig for tap som følge av feilregistrering, herunder feil begått av brukerstedet, konteringsfeil, teknisk svikt eller lignende omstendigheter.
  • Erstatning kan bortfalle hvis du forsettlig eller grovt uaktsomt medvirket til feilen.
  • Banken er forpliktet til å opprettholde et system der PIN-koden ikke gjøres kjent for uvedkommende.
  • Banken skal sørge for at alle transaksjoner på kortet blir belastet kontoen din snarest mulig, senest innen 6 måneder etter brukertidspunktet.
  • Ved mistet/stjålet kort skal Storebrand Bank eller Bankenes Meldingstjeneste først muntlig og deretter skriftlig, bekrefte at meldingen er mottatt.

Automatisk overvåking

For å redusere svindel med stjålne kort, benytter Storebrand Bank en helautomatisk overvåking av all kortbruk.

Noen banker benytter også regionsperre på sine kort. Vi har valgt å ikke ta i bruk denne type sperre, slik at du fritt kan bruke kortet ditt over hele verden — uten å måtte varsle banken når du skal ut å reise.