Informasjons­sikkerhet

Svindel via e-post, SMS, over telefonen og falske nettsider blir stadig mer avansert. Det viktigste du kan gjøre, er å være kritisk og følge noen enkle råd:

Vær årvåken

  • Stol ikke blindt på avsender – selv e-poster som ser ekte ut kan være forfalsket.
  • Ikke klikk på lenker i meldinger du ikke venter – gå heller direkte til vår nettside.
  • Svindlere spiller på tidspress og frykt – typisk ved å si at noe haster, eller at kontoen din er sperret.
  • Vi vil aldri be deg oppgi passord eller BankID over telefon, via e-post eller SMS.

Les mer om hvordan du kan unngå svindel

Passordbeskyttelse

Passordet ditt er personlig – del det aldri med noen. Beskytt deg selv ved å:

  • Bruke unike, lange passord – lag deg gjerne en setning som ikke kan knyttes til deg som person.
  • Aktivere multifaktor-autentisering (også kalt totrinnsverifisering) der det er mulig. Dette kan være biometri (FaceID eller fingeravtrykk) eller en engangskode til BankID eller en godkjenningsapp (for eksempel Microsoft Authenticator eller Google Authenticator).
  • Endre standardpassord på nye enheter og tjenester.
  • Bruke et passordhvelv eller passordhåndterer til å holde kontroll på passordene.

Hold systemene dine oppdatert

  • Oppdater applikasjoner og operativsystem jevnlig.
  • Aktiver automatisk oppdatering der det er mulig.
  • Bruk innebygde sikkerhetsfunksjoner som brannmur og antivirus.

Ta sikkerhetskopi – jevnlig

  • Opprett faste rutiner for sikkerhetskopiering av viktige filer, dokumenter og bilder.
  • Oppbevar sikkerhetskopien fysisk atskilt fra datamaskinen din.

Beskytt person­opplysningene dine – unngå ID-tyveri

  • Lås postkassen din, og makuler dokumenter med sensitiv informasjon.
  • Bruk digitale posttjenester som Digipost og e-Boks, samt avtalegiro og e-faktura.
  • Del aldri din BankID med noen – heller ikke med familien.

Informasjon om sikker e-post fra Storebrand

Vi er opptatt av å beskytte din informasjon! Derfor benytter Storebrand seg av en sikker meldingstjeneste som gjør at du kan være trygg på at informasjonen ikke kommer på avveier.

Storebrand Securemail er en kryptert nettportal som gjør det trygt og enkelt å motta, og besvare konfidensiell e-post fra oss. Du vil motta en varsling til din e-postadresse om at du har en ny melding, som inneholder en lenke til den sikrede meldingen. Avsenderen vil alltid være en Storebrand-ansatt.

Lenken i e-posten skal alltid peke til nettstedet https://securemail.storebrand.no. Hold musepekeren over lenken uten å klikke for å bekrefte at den peker på rett sted. Da kan du være trygg på at det ikke er et phishing-forsøk.

Hvordan Storebrand jobber med informasjons­sikkerhet

Storebrand har høy bevissthet rundt informasjonssikkerhet og digital motstandsdyktighet. For å beskytte kundedata og sikre stabil drift av våre digitale tjenester, følger vi strenge retningslinjer for håndtering av IKT-risiko.

Vi har derfor etablert en egen policy for digital operasjonell motstandsdyktighet. Denne beskriver hvordan vi forebygger, oppdager, håndterer og gjenoppretter fra IKT-relaterte hendelser – i tråd med gjeldende regelverk, blant annet DORA-forordningen.

Kontakt oss

Hvis du oppdager mistenkelig aktivitet i nettbanken, om du opplever noe uventet når du forsøker å logge inn på dine sider, eller mistenker at informasjon om kundeforholdet ditt har kommet på avveie, ta kontakt med kundesenteret.