Sheraz Hayee i Plant-a-Plate.
Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab

Hva skjer når talentfulle gründere slår seg sammen for å redde kloden?

Gjennom «Earthpreneurs» har ungdom fra hele verden jobbet med å utvikle businessideer som skal bidra til å redde verden. Ville du investert i noen av disse ideene?

Av  Torgeir Mortensen/NewsLab
ARTIKKEL · PUBLISERT 28.08.2019

– Oh my god!

Etter månedsvis med beinhardt arbeid, kunne Elham Adbollahi fra Iran endelig slippe ut et seiersbrøl. 

Mellom klirrende ølglass og bærekraftige handlenett på SALT på Langkaia i Oslo, fikk årets oppstartsbedrifter i innovasjonsprogrammet til YSI endelig vist frem sine ideer.

Publikumsprisen til avslutningsarrangementet «Earthpreneurs» henger høyt, og totalt åtte startups fikk pitche sine bærekraftige forretningsideer foran de fremmøtte. Deretter fikk alle besøkende og samarbeidspartnere utdelt lekesedler som de brukte til å «investere» i sitt favorittkonsept.

Publikum endte opp med å investere mest i Elham og hennes startup Plant-a-Plate, som hun har utviklet sammen med kollegene Sheraz Abdul Hayee og Diego Alonso Martin Jara.

Unge kan endre verden

De tre gründerne i Plant-a-Plate ønsker å løse tre problemer – i en smekk.

– Vi skal redusere plastbruk, redde skogen fra avskoging, og benytte oss av restprodukter som bønder i dag kaster, forteller Elham.

SEIERSGLIS: Blant åtte gründerbedrifter ble Plant-a-Plate kåret til publikumsfavoritten på arrangementet Earthpreneurs. Her representert ved Elham Adbollahi (t.v.) og Sheraz Hayee. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab

Løsningen ble en nedbrytbar engangsemballasje til matbransjen, som er laget av restprodukter av blant annet mais (les beskrivelsen av konseptet lengre ned i saken).

Hvis du skal trekke frem én ting du har lært de siste månedene, hva er det?

– Hvis du tror at du kan endre verden, så kan du gjøre det, selv om du er ung, sier hun.

– Unge er en drivkraft

Danat Tekie er Chief External Relations i Young Sustainable Impact og blant ildsjelene som står bak innovasjonsprogrammet og «Earthpreneurs». Hun tror mange av dagens bærekraftsutfordringer kan løses med nettopp entreprenørskap.

«GODE PENGER»: Publikum fikk utdelt sedler som de brukte til å stemme på ideen de likte best. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab

– En av nøklene er å koble unge mennesker med selskaper som har penger og erfaring. Nettopp derfor er det viktig at selskaper som Storebrand støtter opp om grønt entreprenørskap, mener hun.

– Unge er en drivkraft, men vi trenger etablerte aktører på laget. Vi kan ikke rydde opp i problemene helt alene, sier Tekie.

Hun er optimistisk på vegne av de åtte bedriftene til finalistene. Hun erkjenner likevel at det er mange gründere som ikke lykkes. I hvert fall ikke på første forsøk.

– Gründerskap er litt som å være en artist. Du lager mange låter, men kanskje blir kun én låt en hit, sier hun.

LØSE PROBLEMENE SAMMEN: Danat Tekie i YSI mener ungdom og etablerte selskaper bør samarbeide om å løse klimakrisen og bærekraftsmålene til FN. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab

12 500 søkere ble til 27

Så hvordan endte Elham og Plant-a-Plate opp som vinnere av publikumsprisen?

Reisen har vært lang og nåløyet – bare for å komme inn i programmet – har vært svært trangt.

DEFINISJON: Er du usikker på hva det vil si å være en «earthpreneur»? Ordet defineres som en person som ønsker å gjøre bærekraft til «business as usual». Infografikk: Storebrand

Tekie har vært med å plukke ut de mest lovende gründerspirene fra den kolossale søkerbunken på mer enn 12 500 personer fra 178 land.

– Først brukte vi en måned på å kutte bunken ned til 1 700 personer. Så kuttet vi den videre ned til 500 og så 72. Etter videointervjuer plukket vi ut 27 personer og satt de sammen i åtte grupper med komplementerende kompetanse på tvers av kontinentene, sier Tekie.

De siste fem månedene har gruppene utviklet sin egen startup som blant annet har som mål å tjene penger på å bidra til å løse bærekraftsmålene til FN. Bak de åtte bedriftene står god, gammeldags research og produktutvikling.

– Gruppene har identifisert et ekte problem og snakket med selskaper i sin bransje. De har undersøkt hvor stort problemet er, og hvorfor det ikke har blitt løst før. Løsningene er spennende og varierte, akkurat som målene vi jobber mot, forteller Tekie.


Her er våre bærekraftige fond


– Fascinert og inspirert

Storebrand er hovedsamarbeidspartner for årets Earthpreneurs. Jan Erik Saugestad, konserndirektør for Storebrand Kapitalforvaltning, har deltatt i juryen til YSIs innovasjonsprogram de siste to årene.

– Jeg blir fascinert og inspirert av engasjementet til disse unge menneskene, sier han.

LOT SEG IMPONERE: Storebrands konsernsjef for kapitalforvaltning, Jan Erik Saugestad, mener det kreves store investeringer om verden skal klare å overholde Parisavtalen og nå FNs bærekraftsmål. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab

Storebrand forvalter spare- og pensjonspengene til over én million nordmenn og en totalsum som tilsvarer over 1000 milliarder kroner.

Saugestad mener derfor at Storebrand er en naturlig samarbeidspartner til et arrangement som Earthpreneurs, da begge parter jobber for å bidra til å nå FNs 17 bærekraftsmål. Det handler om å støtte opp om forretningsideene som kan løse alt fra fattigdom og forurensning, til å fikse verdens vann- og plastproblemer.

«
Vi klarer ikke å løse verdens problemer uten å mobilisere den globale kapitalen.

Jan Erik Saugestad
konsernsjef for kapitalforvaltning i Storebrand

– Det er en del av vårt ansvar som et stort selskap å støtte denne typen initiativer. Dette er noe vi ønsker å stå for, og gründerne har presentert spennende, innovative løsninger på utfordringer vi står overfor. Jeg tror slike partnerskap inspirerer alle oss som jobber i Storebrand, sier Saugestad.

Dette kjennetegner Storebrands arbeid med bærekraftige fond

  • Alle fond Storebrand tilbyr er kvalitetssikret etter Storebrand-standarden og Storebrands klimapolicy som utelukker selskaper basert på blant annet internasjonale normer og konvensjoner, kull og lobbyvirksomhet.
  • Er fondet merket som "bærekraftig" betyr det at fondet har bærekraftige investeringer som et investeringsmål, blant annet ved at det er fossilfritt og har et betydelig innslag av løsningsselskaper.
  • Storebrand stiller krav til selskapene vi investerer i. Vi bruker vår posisjon som eier til å påvirke og støtte selskapenes til nødvendig omstilling. 
  • Alle fond er merket med vår bærekraftscore. Vi oppgir både bærekraftscore og CO2-avtrykk sammenlignet med gjennomsnittet på de globale børsene.

Her finner du mer informasjon


Fant du det du lette etter?