FN har utarbeidet 17 bærekraftsmål som beskriver utfordringene verden står overfor i dag. Mer enn 190 land er enige om at de skal løse disse utfordringene, og at det vil kreve store mengder kapital for å drive oss mot løsningene.
– Verdensbanken anslår at det er behov for årlige investeringer på opptil 7000 milliarder dollar frem mot 2030, forteller Philip Ripman.
I dag vet vi for eksempel at halvparten av verdens befolkning ikke har mulighet til å bruke internett. 25 prosent av jordas befolkning har ikke tilgang til egen bankkonto og fire milliarder mennesker har ikke tilbud om nødvendige helsetjenester.
- Vi tror selskaper som bidrar til å løse disse og andre bærekraftsmål vil stige i verdi og være de mest lønnsomme på sikt. Derfor er vi på jakt etter selskaper som har produkter og tjenester som det vil være større behov for i fremtiden og som vil løse utfordringene vi vet må løses.
Våre mest bærekraftige fond

Eksempler på temabaserte løsningsselskaper
Storebrand har allerede mange fond som investerer i såkalte løsningsselskaper. Noen av dem er temabaserte, som Storebrand Fornybar Energi, Storebrand Fremtidens Byer og Storebrand Like Muligheter.
– Disse temaene handler ikke om titler og pene ord, men om hva som skjer i verden og hvilke selskaper som det er riktig og smart å investere i. Gjennom disse fondene investerer vi i fremtiden. Med det så mener vi at vi ikke bare er med på å eie en del av løsningen på de globale utfordringene, vi eier også en del av det vi mener er blant morgendagens vinnere, forklarer forvalteren.
Eksempler på løsningsselskaper
- Advanced Drainage Systems (ADS): Bærekraftig vannhåndtering, blant annet løsninger som forebygger ødeleggende oversvømmelser i byer. (Storebrand Fremtidens Byer)
- Enphase: Produserer solceller for private husholdninger. Skaper innovative produkter både for å generere og lagre solenergi. (Storebrand Fornybar Energi)
- Legrand: Energieffektivitet i bygg, blant ved å utvikle strømsparende produkter. (Storebrand Fremtidens Byer)
- CHR Hansen: Matsikkerhet. Utvikler løsninger for å fremme bruken av naturlige ingredienser og biovitenskapelige løsninger for å bidra til utviklingen av et mer bærekraftig landbruk, sikre menneskers og dyrs velferd og reduserer matsvinn. (Storebrand Like Muligheter)
- Butterfly Network: Helseteknologi som gjør helsehjelp rimeligere og mer tilgjengelig. Produserer håndholdte, portable maskiner som kan brukes til ultralydundersøkelser. (Storebrand Like Muligheter)
Storebrand Global Solutions er et bredt løsningsfond
Storebrand Global Solutions er et bredere løsningsfond for deg som vil investere i innenfor temaene fornybar energi, fremtidens byer, like muligheter og sirkulær økonomi. Fondet har hatt en årlig gjennomsnittlig avkastning på over 13 prosent de siste fem årene, og ble kåret til Norges beste globale fond av Dine Penger i 2021.
– Dette fondet har en unik bredde, noe som gir oss flere ben å stå på når markedet endrer seg, sier forvalter av fondet, Philip Ripman.
Ripman mener at det å spare på en måte som tar hensyn til bærekraft handler om å forstå hvor pengene dine havner og hvilke selskaper de går til.
– Det er veldig viktig å ha en bevisst holdning til dette. Det gir en signaleffekt om at kapital kan gjøre nytte for seg ved å bli investert i disse selskapene.
Slik analyserer Storebrand løsningsselskaper
Sunniva Bratt Slette er porteføljeforvalter for Storebrand Fremtidens Byer. Hun analyserer selskaper ut fra hvor bærekraftige de er.
– Analysene vi gjør tar utgangspunkt i temaene som er viktigst, og hvor våre investeringer kan gi størst positiv endring per investerte krone. Vi rangerer dem etter hvordan de presterer på en skala basert på flere hundre indikatorer, og berømmer selskapene som har en tydelig strategi, og som gjør ting riktig målt opp mot Parisavtalen og FNs bærekraftsmål.
Resultatet av analysene leses inn i investeringsverktøy som brukes av forvaltere i Storebrand, slik at de kan vurdere faktorer knyttet til bærekraft som en av indikatorene de ser på når de skal investere.

Aktivt eierskap styrer i riktig retning
Som investor er Storebrand deleier i en rekke selskaper, og dermed kan de også være med på å styre selskapene i riktig retning.
– Aktivt eierskap er et fint verktøy. For eksempel kan vi gå i dialog med selskaper som har høye utslipp per enhet de produserer over tid, og som dermed har et høyt karbonavtrykk. Ved å forstå hva som skal til for å redusere utslippene, kan vi bidra til endring i felleskap, konstaterer Slette.
– Bærekraft kan fort bli et vagt begrep, men etter at vi fikk Parisavtalen og FNs bærekraftsmål kan vi ta disse målene inn i analysene våre og diskutere dem med selskapene vi investerer i. En felles retning globalt har en kjempestor effekt, ettersom samme språk bygger tillit.