For å unngå de verste følgene av global oppvarming, må verden gjennomgå enorme endringer på kort tid. Vi spurte nordmenn hva de selv gjør for å bidra i klimadugnaden.
– Folk tar i snitt tre grep i hverdagen for å leve mer bærekraftig. Det er jo kjempebra! Alle gode tiltak må til for å håndtere klimautfordringen, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand.
Konsernsjefen viser til ferske tall fra Storebrands bærekraftbarometer, en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat.
Nordmenns bærekraftsvaner

KONSERNSJEF: Odd Arild Grefstad i Storebrand. Foto: Storebrand
– Det er med andre ord like «vanlig» å gjøre, som at vi reiser mer kollektivt og mindre med privatbil, sier han.
Slik svarte det norske folk:
Spørsmål: Hvilke grep har du gjort i hverdagen for å leve mer bærekraftig?

En god og en dårlig nyhet
Undersøkelsen gir oss mange svar på hvordan nordmenn reagerer på klimaendringene (se faktaboks). Nesten ni av ti avfallsorterer, mens drøyt en av tre nordmenn kjører mindre bil, kjører mer kollektivt, kjøper brukt og spiser mindre kjøtt. Dessuten flyr en av fire mindre for å leve mer bærekraftig, viser tallene.
I spalten for gledelige nyheter, trekker konsernsjefen i tillegg ut nordmenns sterke tro på egen forbrukermakt. Hele to tredjedeler av oss mener forbrukere har makt til å bremse klimaendringene.
Mange har også gått fra ord til handling. Én av tre nordmenn har kuttet ut et produkt eller en tjeneste permanent fordi selskapet ikke opererte bærekraftig. Det er ikke alltid så mye som skal til, for å utgjøre en forskjell, forteller konsernsjefen.
– Dine bærekraftige forbrukervalg gir et tydelig signal til næringslivet om at folk ønsker seg miljøvennlige alternativer, slår Grefstad fast.
Her er våre bærekraftige fond
Funn fra bærekraftsbarometeret
- Nesten 8 av 10 nordmenn svarer at de er opptatt av bærekraft og samfunnsansvar.
- Nesten 7 av 10 diskuterer, ofte eller iblant, bærekraft, miljøspørsmål og samfunnsansvar med venner og bekjente.
- 71 prosent syns det er viktig å vite hvor og hvordan sparepengene investeres, men bare sju prosent har latt bærekraft påvirke valg leverandør av finansielle tjenester.
- Det er enighet om at investeringer i bærekraftige selskaper er mer lønnsomme over tid (44 prosent), men folk er usikre på om man kan kontrollere at pengene investeres på en bærekraftig måte.
- Over halvparten ønsker at banken de bruker skal tilby bærekraftige produkter (52 prosent). Over halvparten syns også det er viktig at pensjon- og sparepengene deres plasseres på en måte som bidrar til en bærekraftig utvikling (56 prosent).
– Penger kan endre verden
For å nå klimamålene er vi avhengige av en massiv omlegging til fornybar energi. Ifølge FNs klimapanel må fornybare kilder stå for 70-85 prosent av elektrisitetsproduksjonen om 30 år, hvis vi skal holde oss innenfor 1,5 gradersmålet. Klimapanelet understreker at for å lykkes med omleggingen, må det investeres kraftig i ny teknologi.
– Faktisk mener sju av ti nordmenn at det er viktig å vite hvor og hvordan spare- og pensjonspengene investeres, men rundt 40 prosent synes det er vanskelig å få oversikt over dette, sier Grefstad.
Det tar konsernsjefen selvkritikk for.
– Vi i finansbransjen har en stor jobb å gjøre. Dette er rett og slett ikke bra nok, og vi har bare oss selv å skylde på. I Storebrand startet vi med bærekraftige investeringer for over 20 år siden, men vi har slett ikke nådd ut så langt som vi kunne ha håpet, sier han.