Ta kontroll over opplysningene dine – 5 smarte tips

Den nye personvernlovgivningen, GDPR, trer i kraft i EU 25. mai. I Norge må loven gjelde fra senest 1. juli. Kort fortalt betyr det at alle selskaper får strengere regler for hvordan de behandler personopplysningene dine. Her er fem ting du kan gjøre for å få bedre kontroll på hva du deler om deg selv.

Bedre personvern

Den nye personvernlovgivningen, GDPR, trer i kraft i EU 25. mai. Er du klar over hva du deler av egne personopplysninger?

Personvernombud i Storebrand, Marte Shetelig, forteller gjerne hvordan vi behandler personopplysninger i Storebrand, og hva du kan gjøre for å få full kontroll, se videoen under:

Her er 5 smarte tips som kan hjelpe deg å få oversikt over hva du deler av personopplysninger:

1. Få oversikt

Det første du bør gjøre, er å logge deg inn på dine personlige sider hos de bedriftene du vet har opplysninger om deg og sjekke hvilke samtykker du har gitt. Etter innføringen av den nye personvernloven, skal du selv samtykke til hva bedriftene kan bruke opplysningene dine til, og på hvilken måte de kan kontakte deg med eposter og annen markedsføring. Du har kanskje allerede fått en rekke e-poster om dette? Start med å jobbe deg systematisk gjennom disse, og gi samtykke til det som er relevant for deg. 

På innloggede sider på storebrand.no har vi nå gjort det enda enklere for deg å få oversikt over hva du deler med oss, og hva du har samtykket til at vi kan bruke dine personopplysninger til.  Du kan enkelt gå inn på din personvernside og se hvilke samtykker du har gitt, og du kan selvfølgelig endre samtykkene når som helst.

2. Passordbeskytt

Bruk passord på alle enhetene dine. Du har kanskje flere enheter hvor du er koblet til internett og benytter deg av ulike tjenester som krever opplysninger om deg. Det er spesielt viktig å passordbeskytte de mobile enhetene dine, som smarttelefonen din, nettbrett og laptop – da dette er enheter det er større sannsynlighet for å miste. Disse enhetene inneholder ofte sensitive personopplysninger som passord til nettbank, epost og sosiale medier.

Det kan også være lurt å sette opp en totrinnsbekreftelse der det er mulig, som for eksempel på Google. Dette betyr at du får sendt en verifiseringskode til mobilen når du logger på en konto fra en fremmed enhet.

3. Tilpass sosiale medier

Sosiale medier har åpnet dørene til en verden vi bare kunne drømme om for 10 år siden, men det har også åpnet dørene til at denne verden kan nå frem til deg. Det er derfor lurt å gå gjennom personverninnstillingene dine på de sosiale mediene du bruker, slik at du kan kontrollere hvem som ser hva du deler, og ikke minst hvilke tredjeparter som har tilgang til din informasjon. Gjør derfor en grundig gjennomgang av innstillingene dine, det kan ha stor innvirkning på hvilke opplysninger som kan hentes ut om deg, og hva du får av reklame og markedsføring.

4. Slett informasjonskapsler

Det er lurt å slette internetthistorikken og informasjonskapsler av og til. Informasjonskapsler, eller cookies som det ofte kalles, er små filer som lagres på enheten du bruker. De brukes av avsenderen, nettstedet, til spore aktiviteten din på nettet. Denne informasjonen brukes til å tilpasse reklameinnholdet du får opp når du besøker ulike nettsteder. Sletter du informasjonskapslene med jevne mellomrom, begrenser du informasjonen annonsørene har om deg. I nettleseren kan du også tilpasse personverninnstillingene dine, slik at informasjonskapslene slettes automatisk etter hver økt.

5. Logg av

Ikke glem å logge ut. Logg alltid ut av sosiale nettverk og epostkontoer når du er ferdig med å bruke dem. Det virker kanskje unødvendig og medfører litt ekstraarbeid hvis du må logge på hver gang du skal bruke en tjeneste, men det reduserer hvor mye informasjon de ulike tjenestene samler inn om deg mens du er inaktiv. Er du flink til å logge av hver gang, så slipper du også å bekymre deg for at andre uvedkomne skal få tilgang til de ulike profilene dine og opplysningene du har der.

Kort oppsumert

Det handler det om å ta eierskap til sine egne opplysninger. Sørg for at du har en oversikt over hva du deler om deg selv, og begrens hva du deler med andre. Storebrand tar nemlig ditt personvern på alvor.