Solgrillen: Verdens mest miljøvennlige grill?

Lær mer om grillen som er bra for både miljøet, menneskeheten – og imaget ditt. Og gründerne? De er norske!

Vi har alle hørt om solcellepaneler, men visste du at det finnes en solgrill på markedet? En grill som blir varm fem ganger raskere enn en gjennomsnittlig kull- eller gassgrill. En grill som slipper ut null skadelige gasser, og som du verken trenger fyrstikker eller kullbiter for å fyre opp. Alt du trenger er sola – og den er gratis.

00_Illu_vi-heier-på.png

– Kundene våre sier at de blir den kuleste naboen. Solgrillfester er kulere enn kull- og gassgrillfester! Vi selger mest i USA, og særlig til kunder som vil leve utenfor strømnettet, og som ønsker å minske sitt karbonfotavtrykk. Og så har vi en god gruppe med fanatiske Tesla-eiere, som ønsker å ha det nye, miljøvennlige leketøyet, sier markedssjef i One Earth Designs, Even Haug Larsen.

Lyst til a bli nabolagets (sol)grillkonge.jpg
SOLSOURCE SOLAR COOKER: – Dette er framtidens måte å lage mat på, sier gründerne av SolSource-grillen. Foto: Torbjørn Buvarp

– I Norge har mottakelsen vært svært god, men vi vet jo at det er et sesongprodukt her i nord. Vår visjon er å løse et globalt problem på en miljøvennlig måte, og å revolusjonere måten vi lager mat, legger daglig leder Guro Grytli Seim, til.

Livsfarlig røyk kickstartet ideen

Vi må spole noen år tilbake i tid for å få tak på hele historien og visjonen bak solgrillen «SolSource». Ideen om en solgrill føles i grunnen større enn at vi i kalde og rike Nord skal ha en stiligere og mer miljøvennlig grill på hytta.

– I verden i dag dør faktisk flere mennesker av sykdommer knyttet til røyk innendørs, enn av malaria.
– Dr. Catlin Powers, CEO for One Earth Designs

Det hele startet med forskingsprosjektet til amerikanske Dr. Catlin Powers, CEO for One Earth Designs. Powers ville undersøke hvor mye forurensning det var i lufta på den kinesiske siden av Himalaya-fjellene. Da lo lokalbefolkningen litt, og dro henne med inn i husene sine. Den store utfordringen var forurensingen innendørs – ikke utendørs. Fyring og matlaging skapte fem ganger høyere luftforurensning inne i teltene deres, i form av giftig karbonmonoksid, enn hva man kan måle midt i Beijing. I verden i dag dør faktisk flere mennesker av sykdommer knyttet til røyk innendørs, enn av malaria. Det er ikke noe å le av.

Lyst til a bli nabolagets (sol)grillkonge_2.jpg
BEHOV FOR REN ENERGIKILDE: Alle nordmenn som kjøper en solgrill vil være med å gi ren energi til mennesker i Himalaya (Tibet), Haiti, Kenya og Malawi. Foto: One Earth Design

Dr. Powers slapp derfor alt hun holdt på med, og hun begynte å jobbe med en løsning sammen med lokalbefolkningen. Sammen kom hun, lokalbefolkningen og ingeniør og co-founder, Scot Frank, opp med første prototype av solgrillen. Donering av midler via «bootstrapping», samt innhenting av 1,3 millioner amerikanske dollar fra investorer, gjorde at verdens mest miljøvennlige grill så dagens lys i 2013. 

Even og Guro, som studerte sammen på NTNU, møtte Caitlin over en lunsj i Boston sommeren 2014.

– Vi fant kjemien umiddelbart. Vi fant ut at vi hadde teknologi som passet perfekt sammen, og at vi passet sammen som entreprenører. Even og jeg var allerede i gang med å starte selskapet Morpho Solar, men etter et knapt år bestemte vi oss for å slå selskapet sammen med One Earth Designs. Vi fant ut at vi hadde mer å vinne på å samarbeide enn å være konkurrenter, forteller Guro Grytli Seim.

Les også: Kan mektige merkevarer redde verden?

Blant verdens mest bærekraftige bedrifter

Teamet har i dag en sterk motivasjon for å gjøre en forskjell i utviklingsland. De skal være et selskap som er der for allmennheten og samfunnet, ikke bare for å tjene penger. For dem betyr det at de krever at partnere og investorer må være med å balansere de tre pilarene «finance, environment and social benefits», fremfor å kun gå for finansiell gevinst.

– Partnere og investorer må være med å balansere de tre pilarene "finance, environment and social benefits", fremfor å kun gå for finansiell gevinst.
- Guro Grytli Seim

– Vi er nok aller mest stolt av at vi er på «Best for the World»-listen til B Corp. Dette vil si at vi er kåret til å være blant de 50 mest miljøvennlige og bærekraftige bedriftene i verden. Det handler om hvordan vi driver miljøvennlig produksjon, respekterer arbeidernes rettigheter og at vi bekjemper fattigdom, sier Grytli Seim. 

Fokuserer på det amerikanske markedet

I dag har gjengen i One Earth Design skaffet seg SolSoruce-entusiaster i 60 land. 54 prototyper har blitt til en 1,5 meter høy og 18 kilo tung solgrill de fleste kan skaffe seg via et par klikk og utveksling av kredittkortnummer. Prisen? Rett under 5 000 norske kroner.

– Vi har solgt et par enheter i hvert av disse 60 landene. Vi er fortsatt et lite selskap, men allerede globale. Det faktum at vi har solgt i mange land, på alle kontinenter, viser at det er en interesse i veldig forskjellige markeder. I år har vi særlig fokus på det sørlige USA, sier Grytli Seim. 

– Amerikanerne er ofte litt tidligere ute med ny teknologi og ny tankegang, enn oss litt trauste og konservative nordmenn, legger markedssjef Haug Larsen til.

– Amerikanerne er ofte litt tidligere ute med ny teknologi og ny tankegang, enn oss litt trauste og konservative nordmenn, legger markedssjef Haug Larsen til.

Solgrillen1-800w.jpg
EVENTYRLIGE NORDMENN: Markedssjef Even Haug Larsen og daglig leder, Guro Grytli Seim, forteller om spennende planer for fremtiden innen kommersialisering av verdensledende teknologi. Foto: Torbjørn Buvarp

70-timers arbeidsuker

I skrivende stund er begge to i USA for å jobbe utrettelig med å promotere produktet sitt i solrike stater som Texas, California, Arizona og Oregon. Selskapet har så langt fått mye PR og støtte, og har blant annet vært svært synlig i mediekanaler som Top Chef, Gadget Show, Huffington Post, Newton (NRK), VG og Die Welt – for å nevne noen.

– Det ligger mye arbeid og energi bak det å brenne for clean cooking og en mer bærekraftig verden.
– Even Haug Larsen

– Vi har mange som har tro på det vi gjør, og som bidrar for at vi skal nå målene våre, så der er vi heldige! Det er utfordrende å være et ungt selskap uten kapital, men heldigvis har vi mange ambassadører rundt i verden som hjelper oss fram, forteller de eventyrlige nordmennene.

De legger ikke skjul på at selv om mottakelsen er knallgod, så ligger det mye arbeid og energi bak det å brenne for "clean cooking" og en mer bærekraftig verden.

– Det å starte sin egen bedrift er en egen livsstil, og man blir slukt inn i det. Vi jobber ofte over 70 timer i uken. Vi skulle ønske vi kunne se familier og kjærester mer, men vi er heldige som har mennesker rundt oss som støtter oss. Alt er verdt det når vi får gode tilbakemeldinger og ser resultatene komme, oppsummerer duoen.