Slik blir fremtidens fotballkamp

Frister det å sitte hjemme i sofaen og oppleve det som om du er til stede på fotballbanen – kjenne følelsen av tempoet, straffesparket og stemningen på tribunen? Det er fullt mulig med fotball i VR-format.

Teknologi og nye medier har revolusjonert måten vi konsumerer sport på. Fotballfans og andre sportsinteresserte kan nå ved hjelp av nye teknologiske løsninger som virtuell virkelighet (VR) sitte hjemme i sofaen med et par VR-briller og en mobiltelefon og ta del i sportsbegivenheter på en helt ny og unik måte.

– VR kommer for fullt nå. Med den nye Playstation-modellen som snart skal lanseres, følger det med egne VR-briller, og da vil denne teknologien bli vanlig i norske hjem, sier en av pionerene på dette feltet i Norge, Ali Zareiee.

Han er sentral i det norske selskapet Adapa 360, som har spesialisert seg på 360-graders kameraer og VR-innhold. 

– VR blir allemannseie

– Det er Google og Facebook og andre store selskaper som vil få dette til å bli allemannseie. Stikkordet her er at du får muligheten til å kunne være der du vanligvis ikke kunne vært, for eksempel på innbytterbenken ved siden av alle stjernene, sier Zareiee. 

VR-teknologien gjør at man kan oppleve tilstedeværelsen på en helt unik måte. Du trenger ikke hoppe på et fly ut i Europa for å oppleve en spesiell sportsbegivenhet eller en konsert. Du slipper å bruke tid og ressurser på å reise. VR kan dermed ha en gunstig miljøeffekt, samtidig som brukeropplevelsen blir ivaretatt. 

Storklubber som Manchester United, Barcelona FC og andre Premier League-klubber er i full gang med å teste VR-teknologi for å tilby fansen nye og bedre fotballopplevelser.

Du får muligheten til å kunne være der du vanligvis ikke kunne vært, for eksempel på innbytterbenken ved siden av alle stjernene.
- Ali Zareiee, Adapta Trino

Allerede er det blitt vist kamper i 360-graders videoformat. Da kan du sitte hjemme i sofaen og oppleve det som om du er til stede på banen.

Slik blir fremtidens fotballkamp sak _ALI Zareiee.jpg
PRODUKTUTVIKLER: Ali Zareiee. Foto: Adapta Trino

– Etter hvert vil dommerne i kampene ha på seg 360-kameraer. Disse kameradommerne vil posisjonere seg perfekt, slik at du ser frisparket eller innkastet på en helt ny måte, sier Zareiee. 

Dette er det Adapa 360 jobber frem mot, og de har lagt forslaget frem for Norges Idrettshøgskole.

– Denne formen for å oppleve en fotballkamp vil nok ikke påvirke den tradisjonelle tv-tittingen, men det er en god mulighet for seerne til å hoppe inn i en verden med en ekstra dimensjon. Med VR-briller blir det nesten som å være i kroppen på dommeren, i dette tilfellet, sier Zareiee.

– Dette er ikke kun begrenset til fotball. Vi har også gjort et langrennsprosjekt for Olympiatoppen. I utgangspunktet kan en hvilken som helst sport oppleves på denne måten, forteller han.

Internasjonale giganter

Internasjonale giganter som Google, Facebook og Amazon bruker nå store ressurser på å utvikle innhold og teknologiske nyvinninger innenfor 360-graders video og virtuell virkelighet. Facebook kjøpte i 2014 opp selskapet Oculus Rift for to milliarder dollar, tilsvarende vel 16 milliarder kroner.

Brillene deres går for å være de mest revolusjonerende VR-brillene på markedet, men de får allerede sterk konkurranse av selskapet HTC og VR-brillen Vive, der du kan bevege deg i tredimensjonale verdener.

Google, som blant annet eier YouTube, har tilrettelagt egne 360- og VR-funksjoner i den eksisterende YouTube-appen. 360-formatet er også tilgjengelig i Facebook-appen.

YouTube har også satset på live-streaming i VR, slik at man gjennom mobilen kan få opplevelsen av å være til stede på et sportsarrangement eller konsert.

– Dette er fremtiden for hvordan vi vil konsumere alle typer digitalt innhold, sier Zareiee.

Les også: Bli sprek med smarte dingser

Verdens første livesending

Samsung var først ute på markedet i Norge med en egen VR-brille, en telefonbasert løsning som gjør at folk må bruke sin egen mobiltelefon. Produsenten HTC har en noe annen løsning, hvor brillene må kobles til en datamaskin.

Blant annet ble åpningsseremonien på ungdoms-OL på Lillehammer i februar i år sendt direkte i VR via Samsungs egne briller. Samsung har også streamet fotballkamper,  internasjonale surfestevner og konserter i VR.

– Vi gjorde verdens første direktesending på Lillehammer i februar som folk kunne se i VR. Vi har også streamet konserter og andre arrangementer.  Vi opplever en enorm interesse for VR, både fra privatpersoner og ikke minst kommersielle aktører. Det er mange som jobber med å utvikle innhold, slik at forbrukerne for eksempel kan få et helt annet perspektiv på hvordan produkter og ting ser ut, sier salgssjef i Samsung, Stig-Ove Langø.

i

Fakta om VR

  • VR står for «virtuell virkelighet» (virtual reality), en teknologi som simulerer fysiske omgivelser og gir en illusjon av at man beveger seg i en egen verden.
  • Det finnes en rekke ulike VR-briller på markedet i Norge i dag, og prisene varierer voldsomt.
  • Google tilbyr den enkleste og simpleste løsningen for 33 kroner, en pappbrille hvor du bruker mobilen din, mens Oculus Rift og HTC Vive er de mest kostbare modellene med en pris på henholdsvis 6 500 kroner og 9 000 kroner.
  • HTC Vive og Oculus Rift er de mest avanserte VR-brillene på markedet, som må kobles til en PC for å kunne brukes. Begge brillene krever en kraftig PC med mye datakraft.
  • Samsungs VR-briller er telefonbaserte, som gjør at du bruker mobiltelefonen din i en spesialdesignet brille. Koster om lag 900 kroner. Sony Playstation VR og Microsoft Hololens kommer på markedet i oktober.