Dette er fordelene med elbil i Norge

Norge har verdens beste goder knyttet til elbil. Visste du at familien din kan spare over 20 000 kroner i året på å kjøre elektrisk?

Momsfritak, lav årsavgift, gratis parkering, nesten ingen drivstoffutgifter – og kjøring i kollektivfeltet. Det mangler ikke på fordeler ved å kjøre elbil fremfor en ordinær bil. Men til tross for politisk diskusjon rundt flere av de lukrative godene, vil det likevel lønne seg å gå for en elektrisk bil? 

Idealisme vil aldri få oss helt i mål. Derfor må det være lønnsomt å ta miljøvennlige valg.
- Nikolai Astrup, Høyres klimapolitiske talsman

– Hvis man er en familie som skal kjøpe ny bil, bør man virkelig vurdere elbil fordi det er så utrolig gunstig for lommeboken. I tillegg er elbilen bra for lokalluften og klimaet, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

iesagedal_motorvei-400px-tiny.jpg
GUNSTIG: Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF mener det er betydelige økonomiske og miljømessige fordeler ved å gå over til elbil. Foto: NAF

– Hvem vil du anbefale elbil?

– Det kommer an på hvor du bor i Norge, og hva slags behov du har. Hvis du jobber i en by og trenger bilen i jobbsammenheng, så vil elbilen være et godt valg, særlig i de største byene. Man betaler svært liten årsavgift, ingen bompenger, samtidig som man sparer store summer i drivstoffutgifter, sier Sagedal. 

Kan spare tusenvis

Et nøkternt regnestykke viser at en familie som kjører for eksempel Nissan Leaf kan spare over 20 000 kroner i året fremfor å kjøre en tilsvarende bensinbil, ifølge NAF. Regnestykket er basert på om lag 15 000 kilometer kjøring i året.

Bruken av elbiler er langt hyggeligere økonomisk enn kostnadene knyttet til en ordinær bensin- eller dieselbil.
- Inger Elisabeth Sagedal, Kommunikasjonssjef i NAF.

– Bor du for eksempel i en av nabokommunene til Oslo, hvor buss og t-bane-forbindelse er for tungvint, så er det nesten dumt å ikke ta i bruk elbilen. Vår oppfordring er at husholdningene ser grundig på økonomien, og vurderer å skifte over til et miljøvennlig alternativ som elbil, sier Sagedal.

Norske elbilister nyter i dag godt av svært gunstige moms- og avgiftsvilkår, samtidig som bruken av elbiler er langt hyggeligere økonomisk enn kostnadene knyttet til en ordinær bensin- eller dieselbil.

Regjeringen har derimot varslet endringer i elbilpolitikken fremover. I 2015 ble det passert 50 000 solgte elbiler i Norge, et viktig mål i regjeringens klimaforlik.

– Hvorfor er det viktig at flere går over til elbil?

– Dersom vi skal klare å nå klimamålene må vi ta store utslippsreduksjoner i transportsektoren. Vi må derfor ha en gradvis overgang til nullutslippsbiler. For tiden er batterielektriske biler mest aktuelt, men hydrogenelektrisk kan også bli aktuelt, særlig for større biler. Målet er at alle nye biler etter 2025 er null- eller lavutslippsbiler. For å klare dette er vi avhengig av at produsentene bidrar med flere modeller med lengre rekkevidde i alle prisklasser. I dag er det ikke mangel på fordeler som holder igjen salget nå, men at tilbudet er for begrenset, sier stortingspolitiker, Nikolai Astrup (H).

Nikolai_Astrup.jpg
ENGASJERT: Høyres klimapolitiske talsmann, Nikolai Astrup, sier det må være lønnsomt å ta miljøvennlige valg. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Astrup har selv byttet ut familiebilen med en Tesla.

– Jeg er opptatt av miljø, bil og teknologi, og da det kom en bil med tilstrekkelig rekkevidde til å dekke familiens behov var valget enkelt. Vi har vært helelektriske i noen år nå, og det fungerer veldig bra. Elbiler er billige i drift, stillegående og miljøvennlige, sier Astrup.

Miljøregnskap

Men er elbilen virkelig så miljøvennlig? Tesla har blant annet fått kritikk for at selve produksjonen av bilen, samt utviklingen av batteriene, er mer belastende for miljøet enn ved produksjonen av ordinære biler. Flere studier slår imidlertid fast at i sum blir miljøbelastningen ved å kjøre elbil likevel mindre over tid – spesielt når man bruker kraft som er ren og fornybar.

Nikolai Astrup er tydelig på at fordelene ved å gå over til elbil i fremtiden må være attraktive og lønnsomme nok slik at folk nettopp velger null- eller lavutslippsbiler.

– Målet må være at el- og hydrogenbiler klarer å utkonkurrere fossilbiler på egen kjøl, men hvor lang tid det tar avhenger blant annet av pris- og teknologiutviklingen på batterier, sier Astrup.

Les også: 6 myter om elbil

– Hva skjer med nullmomsen på elbiler?

– Regjeringen har forlenget nullmomsen til 2020, før den skal vurderes på nytt. På sikt må det innføres moms, men dersom dette gjøres mener vi at det bør vurderes en alternativ overgangsordning med for eksempel tilskudd som kan fases gradvis ut i takt med teknologiutviklingen, sier Astrup.   

– Vårt signal er at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig. Idealisme vil aldri få oss helt i mål. Derfor må det være lønnsomt å ta miljøvennlige valg, påpeker Astrup. 

Norsk Automobilforbund (NAF) mener det er viktig at særlig momsfordelene ved kjøp av elbiler består.

– I forslaget til den nye Nasjonal transportplan foreslår fagetatene at fra 2025 skal alle nye biler ha nullutslipp. Da er det viktig at godene ved elbil består, slik at elbiler fortsatt er et attraktivt alternativ til vanlig bil. Folk liker å være miljøvennlige, men det er ikke utslagsgivende for folk. Det er økonomien,  sier Inger Elisabeth Sagedal.

Kan være utfordringer

Rekkevidden på en elbil kan by på utfordringer for en familie som skal bruke bilen til langturer til hytta, eller dersom man er avhengig av bil ved lengre jobbreiser.

Christina Bu-ELBil-NAF.JPG
I TENKEBOKSEN?: Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening tror elbilsalget i Norge vil skyte fart når det kommer nye og bedre elbiler på markedet. Foto: Norsk Elbilforening

I løpet av 2017 kommer det flere nye elbiler på markedet med bedre batterikapasitet, som bidrar til at elbiler blir mer attraktive for familier.

–Tesla har allerede i dag en veldig lang og god rekkevidde, men nå bygges det heldigvis ut hurtigladere i stor stil over store deler av Norge, slik at man kan legge ut på lengre turer, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Les mer: Fra dobbel diesel til elbil og leiebil

Økt salg i 2017

Elbilsalget i Norge hadde en svak nedgang i 2016, men har økt igjen hittil i 2017. Christina Bu tror at nedgangen i 2016 i hovedsak handlet om at det var usikkerhet rundt elbilfordelene.

– Salget gikk noe ned i fjor, og vi tror noe av årsaken er usikkerhet rundt fordelene. Det er mange som lurer på å kjøpe, men vi tror det er mange husholdninger som venter på at de nye modellene med bedre rekkevidde skal komme på markedet fremover, sier hun.

i

Fordeler med elbil

  • Ingen engangsavgift og fritak fra bompenger.
  • Lave drivstoffutgifter (strøm), og gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Ingen moms ved kjøp, og kun 435 kroner i årsavgift.
  • Du kan kjøre i kollektivfeltet, men det er innført begrensninger på blant annet kjøring i rushtiden.
  • Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner, og gratis offentlig parkering (NB: Varierer fra kommune til kommune i 2017).