Reisebrev
Harald M. Holm

«Money should have a color»

Bærekraftsekspert Harald M. Holm har vært i Japan for å dele av Storebrands erfaringer med å bidra til et grønt energiskifte ved hjelp av investeringsmakt. Les reisebrevet!

Mr. Takahashi stiger inn i rommet. Rolig opp med visittkort. Livredd for at mine har krøllet seg i jakkelommen på vei til lunsjen. Vende teksten mot mottaker, to tomler godt plantet på kortet. Dypt bukk ved overrekkelse. Den japanske kulturen leverer til forventningene, og lunsjen er i gang.

Hvorfor i all verden har vi vært i Japan? Mr. Takahashi tar oss på en reise i lunsjen. Han forteller om verdens tredje største økonomi som også er verdens største kullinvestor. Om maktstrukturene som vokste frem etter andre verdenskrig, med sterk forankring i stål- og energiproduksjon. En maktstruktur som gjelder fortsatt, der politikerne ikke tør å ta modige valg, og der industrien mangler fremtidsrettet lederskap. Han forteller om investorer og en teknologiindustri som ser «clean coal» som løsningen. Og om japanske forbrukere som i beste fall bryr seg om hvilken lyspære de har i taket – men ikke mer enn det.

Vi tror mye kull bør bli liggende i bakken, og at Japan går i feil retning når de investerer i kull-industrien.
- Harald M. Holm, bærekraftsekspert i Storebrand

Det er dette vi har forsøkt å flytte på reisen vår. Vi har sittet med en engelsk Lord (som på 90-tallet ble kalt drittsekk av Thorbjørn Berntsen) og fortalt topppolitikere at nye investeringer i kull er noe Storebrand mener er en særdeles dårlig idé. Vi har hatt møte med det japanske pensjonsfondet, for å snakke om hvordan Storebrand tenker bærekraft når vi investerer. Vi har snakket på en konferanse arrangert av Oxford University og Bloomberg, om såkalte «stranded assets». Vi tror mye kull bør bli liggende i bakken, og at Japan går i feil retning når de investerer i kull-industrien.

Les også: – Vi må forhindre at Japan blir en klimasinke

japan_reisebrev_800x.jpg
VI MØTTE «JAPAN CLIMATE LEADERS PARNERSHIP»: #denfølelsen når du sitter med 2000 milliarder rundt bordet og oppfordrer noen av Japans største selskaper (og verdens, for den saks skyld) til å gi bånn gass på bærekraft ... Foto: Storebrand

Vi har også hatt møte med 37 av Japans ledende bedrifter på bærekraft, og rost de for retningen de har. Det er viktig å ikke bare kjefte på de som gjør noe galt, men også fortelle de som er på rett vei at de er nettopp det. Når disse selskapene til sammen har 2000 milliarder kroner i årlige inntekter, er det viktig at de fortsetter på riktig spor, i et land der de stadig blir utfordret av kritikere og kull-entusiaster.

Tilbake til lunsjen med Mr. Takahashi – en meget sentral figur i det japanske samfunnet, forkjemper for fornybar energi, rådgiver til presidenten, og chairman i en rekke utvalg. Etter å ha fortært en versjon av tofu som visstnok skal være bra for helsen, lener han seg tilbake og tenker seg om i fem sekunder som bare en aldrene japansk herremann kan gjøre. Han fortsetter på rolig engelsk med sterk japansk aksent: «Money used to have no color. Now, they should have a color». Vi tror han mener fargen grønn.

Vi jobber for at dine penger skal ha en «color».
- Harald M. Holm, bærekraftsekspert i Storebrand

Vi forvalter pensjonen til 1,2 millioner nordmenn, og at du har makt i sparepengene dine – det er det ingen tvil om. Du kan når som helst bytte bank og du kan velge hvor du sparer pengene dine. Det ansvaret vi får av deg når du (eller arbeidsgiveren din) velger Storebrand, tar vi på største alvor. Vi jobber for at dine penger skal ha en «color». Den makten vi har gjennom det, bruker vi for å skape en bedre fremtid. For sparepengene dine, og for oss alle.

Les også: Derfor tar vi ut palmeolje fra pensjonen din

i

Fakta

  • I månedsskiftet januar/februar 2017 var en delegasjon fra Storebrand på plass i Japan for å delta, og påvirke, under konferansen «Stranded assets forum».
  • Som forvalter av 570 milliarder kroner for 1,2 millioner nordmenn, er Storebrand Norges nest største kapitalforvalter etter oljefondet.
  • I 2017 ble Storebrand kåret til verdens mest bærekraftige finans- og pensjonsselskap under World Economic Forum i Davos.
  • Storebrand er én av svært få kapitalforvaltere i Norden med en egen avdeling med bærekraftanalytikere.