Topp fem ting vi lurer på om pensjon

Kunder i Storebrand Fordel kan ringe «pensjonstelefonen» og spørre om alt de lurer på om pensjonen sin. Men hva er det folk flest spør om – og hva får de til svar?

– Det høres kanskje litt klisjé ut: Men dette er en telefon som kan utgjøre en stor forskjell for fremtiden din, sier pensjonsrådgiver i Storebrand, Irene Gulliksen (toppbildet).

Klokken er 08:00, og Irene sitter allerede klar med headsetet på. Nå venter hun spent på dagens første innringer.

– Jeg skulle ønske at flere unge ringte oss og var nysgjerrige på pensjonen sin. Vi kan gi flere og enklere råd enn det mange er klar over, sier 31-åringen. 

Er du fordelskunde uten å vite det?

I dag har rundt 400 000 av oss pensjon i Storebrand gjennom jobben. Om arbeidsgiveren din sparer til pensjon for deg i Storebrand, er du også automatisk kunde i Storebrand Fordel. Da får du tilgang til en nettløsning som gir deg oversikt over pensjonen din, du får personlig oppfølging på e-post og telefon, samt at du får ekstra gunstige priser på pensjon, sparing, bank og forsikring. 

Er du kunde i Storebrand Fordel uten å vite om det? Sjekk det enkelt her!

En av flere goder du har som kunde i Storebrand Fordel, er at du kan ringe eller chatte med en rådgiver – for å få hjelp og råd om pensjonen din.

– Man kan også avtale et litt lengre telefonmøte. Da tar vi en grundig gjennomgang av hvordan pensjonen din ligger an, og hvordan du kan gjøre den bedre, sier Eivind Engelsjord, leder for inngående kundesenter i Storebrand Pensjon og Sparing. 

Jeg skulle ønske at flere unge ringte oss og var nysgjerrige på pensjonen sin.
- Irene Christine Gulliksen, pensjonsrådgiver i Storebrand

i

Dette er Storebrand Fordel

  • Du som har pensjon i Storebrand gjennom jobben, er kunde i Storebrand Fordel.
  • Gjennom Storebrand Fordel skal vi hjelpe deg til å få oversikt over din pensjon og ta de grepene som trengs slik at du får den pensjonen du trenger.
  • I tillegg får du en rekke gunstige betingelser på pensjon, bank, sparing og forsikring.
  • Sjekk din bedrifts side på storebrand.no/fordel

Dette spør vi mest om

Pensjonsrådgiver Gulliksen ler litt når vi spør henne om hva folk flest lurer på når de ringer inn. For det er – som hun sier – «alt mellom himmel og jord».

Likevel er det enkelte problemstillinger som går igjen. Her er noen av de mest vanlige spørsmålene pensjonsrådgiverne får:

1. Hva er pensjonen min?

– Mange som ringer inn lurer rett og slett på hva pensjon er. Da sier jeg at dette er lønnen du skal leve av som pensjonist, og at pensjonen derfor er noe du må «tjene opp». Mange tror at pensjonen kommer av seg selv, sier Gulliksen.

– Så forklarer jeg dem at pensjonen består av tre deler; Folketrygden som du får fra NAV, opptjent pensjon gjennom arbeidsgivere og din egen private sparing. 

Les også: Slik finner du, og samler, pensjon fra alle stedene du har jobbet

2. Hva slags pensjonsavtale har jeg egentlig på jobben?

– Mange ansatte i bedrifter kjenner ikke godt nok til hva slags avtale de har gjennom jobben. Her er det ulike varianter, og vi kan hjelpe deg med å oversikt over hvilken du har, og hva du får av arbeidsgiveren din, sier Gulliksen.

Engelsjord nikker.

– Flere av dem som ringer oss har ikke kontroll på avtalen. I underkant av halvparten av alle arbeidstakere i privat sektor har en slik minimumsordning. Gjelder det deg, så vit at dette er langt i fra nok om du ønsker en ålreit pensjon.

Les også: Har du en god eller dårlig pensjonsavtale i bedriften din? 

Pensjonstelefonen_2_eivind_800x.jpg
PRIORITER PENSJON: – Å få oversikt over hva du kan forvente å få i pensjon er noe av det viktigste du kan gjøre for å sikre en fleksibel fremtid, sier Eivind Engelsjord, leder for inngående kundesenter i Storebrand Pensjon og Sparing. Foto: Christian Roth Christensen

3. Hvordan sparer jeg penger til pensjon?

– Endringene i folketrygden gjør det vanskeligere enn tidligere å få det livet man ønsker som pensjonist uten å spare ekstra på egenhånd – særlig dersom du ønsker å gå av tidlig. Derfor er egen sparing noe vi absolutt anbefaler, spesielt for unge.

– Du kan opprette spareavtale i Ekstrapensjon raskt på nett, eller ringe oss og så kan vi sette opp en spareavtale for deg. Da blir pengene plassert i en bærekraftig spareløsning med ulike aksjefond og rentefond. Vi tilpasser aksjeandelen etter din alder, så det trenger du ikke tenke på. For mange unge kan det være nok å starte med å spare et par hundrelapper i måneden, og så øke etterhvert, sier Engelsjord.

Han presiserer at unge under 34 år først bør fylle opp BSU-kvoten dersom de har skattepliktig inntekt, og deretter tenke på pensjonssparing om det er mer penger til overs.

4. Låses sparepengene mine til pensjonen?

– Det er mange som er urolige for at pengene de sparer til pensjon på egenhånd «låses» frem til de blir pensjonister. Det stemmer ikke for vanlig fondssparing og Ekstrapensjon. Hvis du plutselig har behov for noen av pengene tar det bare noen få dager før du har pengene på kontoen, forklarer Engelsjord.

5. Kan jeg påvirke pensjonen min utover det å spare?

For mange innringere kommer det som en overraskelse at de kan være med på å påvirke pensjonen sin utover det å spare, forteller Engelsjord.

– Har du for eksempel innskuddspensjon gjennom arbeidsgiveren din – noe som er veldig vanlig – er det du som bestemmer hvilken aksjeandel du skal ha på pensjonen. Og er du ung, kan det være en fordel å plassere en større andel i aksjer for å få mest mulig avkastning. Trolig har du en aksjeandel på 50 prosent i dag. Øker du andelen til 80 eller 100 prosent, kan du forvente at pensjonspengene vokser noe raskere.  

Les også: Klikket seg til bedre pensjon

Ingen spørsmål er verken dumme eller for vanskelige for oss.
- Eivind Engelsjord, leder for inngående kundesenter i Storebrand Pensjon og Sparing

Pensjonstelefonen_4_800x.jpg
FÅ OVERSIKT OVER ALLE FORDELENE DINE: Alle ansatte som har pensjon i Storebrand gjennom jobben, er kunde i Storebrand Fordel. Via https://www.storebrand.no/fordel kan du logge inn på din bedrift sin side. Her får du gode råd og tips om pensjonen din, og oversikt over de gunstige betingelsene du får som kunde. Foto: Christian Roth Christensen

Når telefonen koker

I tillegg til de overnevnte spørsmålene, merker Gulliksen og Engelsjord at telefonen blir ekstra varm når det nærmer seg utbetaling av pensjon.

– Etter de nye pensjonsreglene har du mulighet til å starte med å ta ut pensjonen din fra fylte 62 år. Det gir en større fleksibilitet for mange, sier Engelsjord.

Les også: Lyst til å gå av med pensjon som 62-åring? 

Ikke minst er pågangen ekstra stor når pensjon vies spesiell oppmerksomhet:

– Når det sendes ut informasjonsbrev om pensjon, eller det kommer store medieoppslag, da renner spørsmålene inn. Det er som om det blir en vekker for folk om at de nå må tenke på dette, sier Gulliksen.

– Men husk at du ikke trenger noen unnskyldning eller spesiell anledning for å ringe til oss om pensjon. Vi vil hjelpe deg uansett – ingen spørsmål er verken dumme eller for vanskelige for oss, sier Engelsjord.

Er det noe du lurer på om pensjonen din? Du kan ringe Storebrand Fordel på 22 31 20 00, mellom 08:00 og 16:00.