Vi heller Coca-Cola i pensjonen din

Vi innrømmer det gjerne; Vi elsker en iskald Coca-Cola. Det gjør pensjonen din også. Vet du hvorfor?

Hver eneste dag drikker verdens befolkning 1,9 milliarder enheter av de forskjellige produktene til Coca-Cola Company. Det gjør selskapet til verdens største leverandør av drikkevarer, og dermed i en unik posisjon til å påvirke og drive bærekraftig innovasjon.

– Coca-Cola Company har en ambisjon om å være vannøytrale innen 2020, altså gi tilbake like mye vann som de bruker i drikkene og i produksjonen.
– Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand

MatthewSmith
Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand.

– Coca-Cola er et selskap som er sitt ansvar bevisst og ser mulighetene. De satser stort på bærekraftig produksjon og produkter – egenskaper vi ser etter når vi skal investere pensjonspengene til våre 1,2 millioner kunder. Pensjonspengene spares i fond, som blant annet består av aksjer i børsnoterte bedrifter. Vi investerer derfor mer i bærekraftige selskaper som Coca-Cola Company, da vi forventer at de vil gi kundene våre en bedre pensjon, forteller Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand.

Les også: Hva er «Gode penger»?

En norsk plastrevolusjon

En av Cola-Colas satsningsområder er naturlig nok plast. For fem år siden startet en stille revolusjon på Coca-Cola-fabrikken på Lørenskog, like utenfor Oslo. Flaskene skulle bli produsert, fraktet og gjenbrukt på en ny og mer miljøvennlig måte.

– Tidligere bestod flaskene kun av fossil plast, altså plast fra olje – som de aller fleste andre plastprodukter i verden. Etter at de ble pantet, ble de sendt tilbake til fabrikken. Der ble de vasket med vann og kjemikalier, og brukt på nytt, forteller leder for bærekraft i Coca-Cola Enterprises Norge, Cathrine Stang Lund.

Takket være Coca-Cola-innovasjon PlantBottle™ har nå en ny, revolusjonerende plastflaske sett dagens lys.

Coca cola_sak Vi heller cola i pensjonen.jpg
POPULÆR TØRSTEDRIKK: Coca-Cola har vært med oss i snart 130 år. Foto: Coca-Cola Company


– Deler av plasten i de nye flaskene er bioplast, altså plast laget av planter i stedet for olje. I tillegg inneholder flaskene resirkulert plast. Når du panter flasken blir den knust, og plasten blir kuttet opp og brukt på nytt. Flaskene blir til nye flasker, eller andre ting man bruker plast til. Nå kommer flaskene våre til fabrikken formet som små reagensrør, som vi blåser opp og tapper produktet på. Dette er mye mer miljøvennlig, og med PlantBottle har vi halvert mengden av ny fossil plast vi bruker i Norge. I tillegg blir transporten av flaskene mer effektiv, klimagassutslippene blir redusert og vi bruker mye mindre vann enn før, sier Stang Lund.

i

Fakta om Coca-Cola Company

  • Coca-Cola så dagens lys i 1886.
  • De selger i dag produkter i over 200 land.
  • De selger i dag produkter i over 200 land. Coca-Cola ble produsert i Norge for første gang i 1938.
  • Coca-Colas nettosalg globalt: 393 milliarder kroner.

Les mer om Coca-Colas arbeid med bærekraft her

Vannøytrale innen 2020

Vannforbruk er også utfordrende for selskap som Coca-Cola Company. Her er den nye plastflasken en nyvinning.

– Vann er den viktigste ingrediensen i drikkene våre. De gamle flaskene krevde 2,3 liter vann for å lage 1 liter drikke. Dette var på grunn av vaskeprosessen mellom hver gang de ble fylt på nytt. De nye krever kun 1,3 liter, og vi jobber for å redusere dette ytterligere, fortsetter Stang Lund.

Cathrine_Stang_Lund_bærekraftsleder Coca-Cola Norge 800px.jpg
CATHRINE STANG LUND: Leder for bærekraft i Coca-Cola Enterprises Norge. Foto: Coca-Cola Company.

– I tillegg tilpasser vi oss nye trender og forbrukervaner. Vi har utviklet gode, sukkerfrie drikker, samt drikker hvor sukkerinnholdet er redusert. God smak med mindre sukker er en viktig del av strategien for selskapet fremover, legger hun til.

Det er akkurat slike innovative selskaper Storebrand tror er mer lønnsomme i fremtiden. Derfor investerer vi pensjonspengene dine i dem, fordi vi forventer at det gir deg en bedre pensjon, avslutter bærekraftsekspert Matthew Smith.

LES OGSÅ: Pensjonen din går på skinner

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • I 25 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»

Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Fremtidig avkastning vil blant annet avhenge av markedsutviklingen, forvalters dyktighet, investeringsrisiko og kostnader ved forvaltning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kursfall.