Hva skjer når talentfulle gründere slår seg sammen for å redde kloden?

Gjennom «Earthpreneurs» har ungdom fra hele verden jobbet med å utvikle businessideer som skal bidra til å redde verden. Ville du investert i noen av disse ideene?

– Oh my god!

Etter månedsvis med beinhardt arbeid, kunne Elham Adbollahi fra Iran endelig slippe ut et seiersbrøl. 

Mellom klirrende ølglass og bærekraftige handlenett på SALT på Langkaia i Oslo, fikk årets oppstartsbedrifter i innovasjonsprogrammet til YSI endelig vist frem sine ideer. Publikumsprisen til avslutningsarrangementet «Earthpreneurs» henger høyt, og totalt åtte startups fikk pitche sine bærekraftige forretningsideer foran de fremmøtte. Deretter fikk alle besøkende og samarbeidspartnere utdelt lekesedler som de brukte til å «investere» i sitt favorittkonsept.

Publikum endte opp med å investere mest i Elham og hennes startup Plant-a-Plate, som hun har utviklet sammen med kollegene Sheraz Abdul Hayee og Diego Alonso Martin Jara.

Hvis du tror at du kan endre verden, så kan du gjøre det, selv om du er ung
- Elham Adbollahi, gründer i startupen Plant-a-Plate

Les også: Hva er «Gode penger», og hva har våre investeringer å si for sparingen din?

IMG_3264_800p_tiny
SEIERSGLIS: Blant åtte gründerbedrifter ble Plant-a-Plate kåret til publikumsfavoritten på arrangementet Earthpreneurs. Her representert ved Elham Adbollahi (t.v.) og Sheraz Hayee. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab. 

i

FAKTA

  • Gründerne bak publikumsfavoritten Plant-a-plate var blant de 27 finalistene i årets Earthpreneurs, et arrangement som avslutter et fem måneders innovasjonsprogram arrangert av Young Sustainable Impact (YSI).
  • Innovasjonsprogrammet kobler noen av de fremste unge talentene fra hele verden sammen for å bygge startups som tar sikte på å bidra til å nå FNs bærekraftsmål.
  • Storebrand er i år hovedsamarbeidspartner og sponsor for «Earthpreneurs», og har i tillegg en samarbeidsavtale med YSI.

Les mer om YSIs innovasjonsprogram

Unge kan endre verden

De tre gründerne i Plant-a-Plate ønsker å løse tre problemer – i en smekk.

– Vi skal redusere plastbruk, redde skogen fra avskogning og benytte oss av restprodukter som bønder i dag kaster, forteller Elham.

IMG_2905_800p_tiny
«GODE PENGER»: Publikum fikk utdelt sedler som de brukte til å stemme på ideen de likte best. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab. 

Løsningen ble en nedbrytbar engangsemballasje til matbransjen, som er laget av restprodukter av blant annet mais (les beskrivelsen av konseptet lengre ned i saken).

– Hvis du skal trekke frem én ting du har lært de siste månedene, hva er det?

– Hvis du tror at du kan endre verden, så kan du gjøre det, selv om du er ung, sier hun.

– Unge er en drivkraft

Danat Tekie er Chief External Relations i Young Sustainable Impact og blant ildsjelene som står bak innovasjonsprogrammet og «Earthpreneurs». Hun tror mange av dagens bærekraftsutfordringer kan løses med nettopp entreprenørskap.

– En av nøklene er å knytte unge mennesker med selskaper som har penger og erfaring. Nettopp derfor er det viktig at selskaper som Storebrand støtter opp om grønt entreprenørskap, mener hun.

– Unge er en drivkraft, men vi trenger etablerte aktører på laget. Vi kan ikke rydde opp i problemene helt alene, sier Tekie.

Danat Tekie med YSI-t-skjorte foran t-skjorte-utstillingen på SALT i Oslo.
LØSE PROBLEMENE SAMMEN: Danat Tekie i YSI mener ungdom og etablerte selskaper bør samarbeide om å løse klimakrisen og bærekraftsmålene til FN. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab.

Hun er optimistisk på vegne av de åtte bedriftene til finalistene. Hun erkjenner likevel at det er mange gründere som ikke lykkes. I hvert fall ikke på første forsøk.

– Gründerskap er litt som å være en artist. Du lager mange låter, men kanskje blir kun én låt en hit, sier hun.

12 500 søkere ble til 27

Så hvordan endte Elham og Plant-a-Plate opp som vinnere av publikumsprisen?

Definisjon av ordet Earthpreneur: En person som ønsker å gjøre bærekraft til «business as usual».
DEFINISJON: Er du usikker på hva det vil si å være en «earthpreneur»? Ordet defineres som en person som ønsker å gjøre bærekraft til «business as usual».

Reisen har vært lang og nåløyet – bare for å komme inn i programmet – har vært svært trangt.

Tekie har vært med å plukke ut de mest lovende gründerspirene fra den kolossale søkerbunken på mer enn 12 500 personer fra 178 land.

– Først brukte vi en måned på å kutte bunken ned til 1 700 personer. Så kuttet vi den videre ned til 500 og så 72. Etter videointervjuer plukket vi ut 27 personer og satt de sammen i åtte grupper med komplementerende kompetanse på tvers av kontinentene, sier Tekie.

Startup-akseleratoren TheFactory valgte Storebrand som pensjonsleverandør: – Vi vil ikke tjene penger på noe som går på bekostning av fremtiden vår

De siste fem månedene har gruppene utviklet sin egen startup som blant annet har som mål å tjene penger på å bidra til å løse bærekraftsmålene til FN. Bak de åtte bedriftene står god, gammeldags research og produktutvikling.

– Gruppene har identifisert et ekte problem og snakket med selskaper i sin bransje. De har undersøkt hvor stort problemet er, og hvorfor det ikke har blitt løst før. Løsningene er spennende og varierte, akkurat som målene vi jobber mot, forteller Tekie.

– Fascinert og inspirert

Storebrand er hovedsamarbeidspartner for årets Earthpreneurs. Jan Erik Saugestad, konserndirektør for Storebrand Kapitalforvaltning, har deltatt i juryen til YSIs innovasjonsprogram de siste to årene.

– Jeg blir fascinert og inspirert av engasjementet til disse unge menneskene, sier han.

– Vi har jobbet med bærekraftige investeringer i over 20 år. Vi investerer i selskaper som både tjener penger og tar verden i riktig retning. Disse unge bedriftene er foreløpig langt fra å være børsnoterte selskaper, men om de lykkes kan de havne i den kategorien.

Les også: Exit-strategien: Veien til null kull

IMG_2829_800p_tiny
LOT SEG IMPONERE: Storebrands konsernsjef for kapitalforvaltning, Jan Erik Saugestad, mener det kreves store investeringer om verden skal klare å overholde Parisavtalen og nå FNs bærekraftsmål. Foto: Harald Spjelkavik/NewsLab.

Storebrand forvalter spare- og pensjonspengene til over én million nordmenn og en totalsum som tilsvarer over 700 milliarder kroner. Saugestad mener derfor at Storebrand er en naturlig samarbeidspartner til et arrangement som Earthpreneurs, da begge parter jobber for å bidra til å nå FNs 17 bærekraftsmål. Det handler om å støtte opp om forretningsideene som skal løse alt fra fattigdom og forurensning, til å fikse verdens vann- og plastproblemer.

Vi klarer ikke å løse verdens problemer uten å mobilisere den globale kapitalen.
- Jan Erik Saugestad, konsernsjef for kapitalforvaltning i Storebrand

– Det er en del av vårt ansvar som et stort selskap å støtte denne typen initiativer. Dette er noe vi ønsker å stå for, og gründerne har presentert spennende, innovative løsninger på utfordringer vi står overfor. Jeg tror slike partnerskap inspirerer alle oss som jobber i Storebrand, sier Saugestad.

Les også: Problem palmeolje: Slik bidrar vi til å løse det

i

DETTE ER GODE PENGER

  • Storebrand tar vare på spare- og pensjonspengene til 1,1 millioner nordmenn. Med over 700 milliarder til forvaltning, er vi den største private kapitalforvalteren i Norge.
  • Vi investerer spare- og pensjonspengene i selskapene vi tror kan gi deg både i pose og sekk: En bedre pensjon, og en god verden å gå av med pensjon i.
  • Vi utelukker selskaper som ikke drar verden i riktig retning, investerer i selskaper som posisjonerer seg for fremtiden og bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål, og påvirker selskaper vi investerer i ved å være aktive eiere som stiller klare krav.
  • Vi er én av få kapitalforvaltere i Norden med en egen avdeling med bærekraftanalytikere. I over 20 år har vi jobbet med å utelukke, investere i og påvirke børsnoterte selskaper over hele verden.
  • Pensjonspenger utgjør halvparten av pengene på verdens børser, og sparepengene dine kan gjøre en forskjell. Hvis Gode penger er viktig for deg, start med å stille spørsmål om hvordan pengene dine investeres.

Les mer om «Gode penger»

Saugestad forteller at det kreves store investeringer for å nå ambisjonene i FNs bærekraftsmål.

– Her spiller pensjonspengene våre en viktig rolle. Vi klarer ikke å løse verdens problemer uten å mobilisere den globale kapitalen, og omtrent halvparten av den globale kapitalen er pensjonspenger, forklarer Saugestad.

Tre gode forretningsideer for fremtiden

Det ble kåret tre publikumsfavoritter blant de åtte gründerbedriftene:

1. plass: Plant-a-Plate

Tre milliarder personer kjøper mat ute hver dag. Det fører til enorme mengder engangsemballasje, som ofte lages av plast. Det ønsker bedriften Plant-a-Plate å gjøre noe med.

Plant-a-Plate lager emballasje av landbruksavfall fra blant annet maisproduksjon. I motsetning til plast, som bruker flere hundre år på å brytes ned, brytes den organiske emballasjen til Plant-a-Plate ned naturlig etter tre til seks måneder. I tillegg inneholder emballasjen frø som kan rives av emballasjen og som er klar til å plantes i jorda.

Besøk nettsiden deres for å lære mer

fullsizeoutput_6de8
VINNERNE: De tre gründerne Sheraz Hayee (t.v.), Diego Martin og Elham Adbollahi vant publikumsprisen på arrangementet Earthpreneurs med sin startup Plant-a-Plate. Foto: Lise Eide Risanger.

2. plass: LeafUp 

Kaffedrikkere – foren dere! Det har aldri vært vanskeligere å være en kaffebonde, forteller gründerne i bedriften LeafUp. De forteller at hvis vi ikke tar store grep, står vi i fare for å miste halvparten av all kaffeproduksjon innen 2050.

LeafUp er en ordning som bidrar til bærekraftig kaffeproduksjon ved at forbrukeren kan overføre penger til bøndene. Pengene skal sikre at bøndene får en levbar lønn og planter trær på kaffeplantasjene. Dette skal bedre kaffekvaliteten og skape mer biologisk mangfold på plantasjene. Blir du medlem mottar du bilder fra bonden du støtter som viser hvilken effekt pengene dine har. LeafUp har allerede en avtale med flere kaffekjeder som skal gi medlemmene av LeafUp rabatt på kaffe.

IMG_9335_800p_tiny
ANDRE PLASS: LeafUp skal redde fremtidens kaffeproduksjon ved å gjøre det mulig for kaffedrikkere å støtte kaffebøndene direkte. Foto: Lise Eide Risanger.

3. plass: FarmEZ 

Landbruk er den største næringen i verden med over en milliard arbeidere. Hele tre av fire av verdens fattige er bønder, påpeker gründerne i FarmEZ. Bedriften ønsker derfor å gjøre bondelivet lettere og mer lønnsomt.

Ved å gi bøndene informasjon om prisutviklingen til handelsvarene de selger, skal de få mer makt i møte med distributører og andre mellommenn, slik at de kan forhandle frem høyere priser.

FarmEZ har allerede startet pilotprosjektet sitt i India, der mange bønder tjener så lite at gårdene går i underskudd.

Besøk nettsiden deres for å lære mer

IMG_9324_800p_tiny
PÅ PALLEN: Ved hjelp av en app skal gründerne i FarmEZ gi bønder viktig informasjon om hvor mye varene deres selges for på markedet. Foto: Lise Eide Risanger.