Dato for vinterdekk – hva er reglene?

Det nærmer seg vinter, og du bør snart legge om til vinterdekk på bilen din. Om du ikke gjør det i tide, og uhellet skulle være ute, kan du risikere å sitte igjen med hele regningen selv.

Høsten har for alvor meldt sin ankomst, kveldene er litt kortere, litt kaldere og nettene kler veiene med et tynt, men skummelt lag av fukt og frost. Selv om vi griper om sommeren med et fast grep, og håper i det lengste at den aldri slipper, vet vi innerst inne at vinteren kommer – og da må man være forberedt, spesielt om man kjører bil.

Først og fremst er gode dekk avgjørende for sikkerheten. Slitte dekk har dårligere grep, følgelig er sjansen mye større for at noe skal gå galt. Et annet viktig aspekt, som mange kanskje glemmer, er at om dekkene ikke møter de kravene som gjelder for slitasje og mønsterdybde, eller sikrer tilstrekkelig veigrep, kan du risikere at forsikringen ikke dekker om uhellet skulle være ute.

Les også: Dette må du vite når du skal kjøpe brukt elbil

I Norge er kravet at sommerdekk har en mønsterdybde på minimum 1,6 mm – NAF anbefaler på sin side at man bør ha minimum 3 mm mønsterdybde. På vinterdekk er kravet til mønsterdybde 3mm, men NAF anbefaler her at man har minimum 4 mm på biler som veier under 3500 kilo.

Det finnes lange lister om krav til dekk på biler i Norge, hva som er spesielt for de ulike dekktypene, og hva alt av tall og tegn på dekkene faktisk betyr. En del av denne informasjon er for de som er spesielt interesserte – vi nøyer oss derfor med å lage en liten oversikt basert på de viktigste punktene fra NAF når det kommer til dekk og dekkskifte.

Her er de viktigste punktene for kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt:

  • Minimum mønsterdybde må være over ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets.
  • Kravet til mønsterdybde på vinterdekk er 3 millimeter. NAF anbefaler 4 millimeter.
  • Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter. NAF anbefaler 3 millimeter.
  • Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag, er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge.
  • I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk mellom 16. oktober og 1. mai.
  • Det er ikke påbudt å kjøre med rene vinterdekk på kjøretøyer under 3500 kilo tillatt totalvekt, men forskriftene sier at du skal sikre tilstrekkelig veigrep etter føret.

For kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt:

  • Minimum mønsterdybde må være over ¾ av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets.
  • Både motorvogn og henger må ha dekk med minst fem millimeter mønsterdybde i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag.
  • I Nordland, Troms og Finnmark gjelder dette i perioden 15. oktober til 30. april.
  • Mellom 15. november og 31. mars er det påbudt med rene vinterdekk på kjøretøyer over 3500 kilo tillatt totalvekt.
  • Lettere kjøretøyer har ikke et krav til rene vinterdekk, men på tyngre biler er altså det påbudt.
  • Dekkene må være spesielt merket M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og laget for vinterkjøring.

Snart dekkskifte

Høsten er i god gang med å påvirke kjøreforholdene i store deler av landet. Følgelig begynner mange å tenke på å skifte dekk på bilen. Norge er et langstrakt land, og værforholdene varierer mye fra Lindesnes til Nordkapp. Det er derfor variert hvor mye vinterføre vi faktisk møter på veien – noen får så vidt en smakebit av vinteren, mens andre knapt blir kvitt den – det er derfor mange som lurer på om de må skifte til vinterdekk.

I de norske forskriftene om bruk av kjøretøy heter det:

«Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

Det er med andre ord ingen påbud om verken vinterdekk eller piggdekk i Norge. Men – du må ha dekk som er tilpasset kjøreforholdene.

Les også: 6 myter om elbil

Riktige dekk kan i ytterste konsekvens skille mellom liv og død på veien. 99 av 100 bilførere tester ikke hvor glatt veibanen er før de legger ut på tur, viser tall fra NAF. Det er veldig lurt å sjekke hvor godt feste du har så fort du er ute på glatte veier. Tråkk først forsiktig på bremsen, for å se om dekkene griper. Deretter kan du øke trykket gradvis, til du kjenner om det slipper. Slik får du raskt og enkelt et verdifullt inntrykk av hvor dårlig eller godt grep dekkene har.

diego-vicente-175856-800px-tiny
SKIFT FØR UHELLET ER UTE: Om veien ser slik ut og bilen står på sommerdekk, bør den absolutt bli stående. Skulle du kjøre av veien på snøføre med sommerdekk, kan du risikere at forsikringen ikke gjelder. Illustrasjonsfoto

Det er mange som fort får seg en overraskelse, spesielt slik føret er i den årstiden vi er på vei inn i nå, med underkjølt regn og tilsynelatende tørr asfalt som kan være både bedragersk og lunefull.

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.
- Lovdata

Selv om det ikke finnes en konkret lov med påbud om dekkskifte, så bør regelen være enkel, og vår anbefaling er klar:

– Alle som har planer om å bruke bilen i vinter, må sørge for å ha lagt om til vinterdekk i god tid før det første snøfallet kommer, sier Mats Sæterkvist, fagansvarlig for motor i Storebrand.

Mange setter bort jobben med å skifte dekk til andre, profesjonelle aktører. Men det er en jobb du helt fint kan utføre selv. Det er veldig enkelt, men det må gjøres riktig. Om du ikke er helt sikker på hvordan det gjøres, så har NAF laget en fin instruksjonvideo som gir deg alt du trenger av informasjon. 

Kan koste deg dyrt

Selv om bruken av vinterdekk først og fremst handler om sikkerhet, kan du risikere at det blir dyrt å droppe dekkskiftet. Det første snøfallet kommer ofte som en overraskelse for mange av oss – vi klarer aldri helt å forutse det, på tross av utallige værmeldinger og ikke minst vissheten om feilene vi begikk i fjor.

Ole-Henrik Nygaard-400px-tiny
VENTER FOR LENGE: Ole Henrik Nygaard, skadesjef for motor i Storebrand, sier at vi ofte venter for lenge med å skifte dekk. Foto: Storebrand

– Det er en kjensgjerning at mange venter altfor lenge med å bytte til vinterdekk. Som sjåfør av bilen er du alltid forpliktet til å være «skodd etter forholdene», sier Ole Henrik Nygaard, skadesjef for motor i Storebrand.

Venter man for lenge, og noe skulle skje, kan man risikere å sitte igjen med hele regningen alene – fordi forsikringen ikke dekker skadene når du ikke har vært skodd etter forholdene.

– Først og fremst handler det om at vi ønsker at alle skal ferdes trygt i trafikken, og da må man skifte dekk før vinteren kommer. Dette handler i utgangspunktet om å skape holdninger fra vår side. Vi må være strenge på dette for å gjøre bilistene oppmerksomme på hvilke farer det potensielt medfører, forteller Sæterkvist.

Videre bekrefter han det Nygaard poengenterer, at vi venter for lenge med å skifte dekk, og dermed ikke er skodd etter forholdene. Følgelig skjer det flest ulykker ved det første snøfallet.

– Det er fordi mange bileiere ikke lytter til anbefalinger og følger med på værmeldingene. Et typisk eksempel er bileiere som er på fjellet, og velger å kjøre på sommerdekk, selv om det ligger snø på bakken. Kommer det et uventet snøfall, burde man vente med å kjøre om man ikke skifter dekk. Stort sett smelter denne snøen relativt fort, gjerne i løpet av dagen, fortsetter Sæterkvist.

Snøfall kan komme overraskende, men det handler likevel om planlegging. Når det nærmer seg slutten av oktober, er det ingen som bør ferdes på veien i Norge uten vinterdekk, uavhengig av om det har snødd enda eller ikke. Erfaring tilsier at snøen kan komme over natten på denne tiden av året – da gjelder det å være forberedt.

Først og fremst handler det om at vi ønsker at alle skal ferdes trygt i trafikken, og da må man skifte dekk før vinteren kommer. Dette handler i utgangspunktet om å skape holdninger fra vår side.
- Mats Sæterkvist, fagansvarlig for motor i Storebrand
 

matssæterkvist-400px-tiny
FØRSTE SNØFALLET: Mats Sæterkvist i Storebrand forteller at det første snøfallet ofte kommer overraskende på bilistene, og at det derfor skjer mange uhell når den første snøen faller. Foto: Storebrand

Dersom du likevel ikke har rukket å skifte dekk innen snøen kommer, bør du definitivt la bilen stå og finne alternative transportmetoder.

– Om du skal ut på langtur, spesielt om du skal til fjells, bør du sjekke kjøreforholdene på din planlagte rute før du drar, forteller Sæterkvist.

På Statens Vegvesen sine hjemmesider kan du finne nyttig informasjon om de fleste veiene i Norge. Her kan du både planlegge kjøreruta og få oversikt over kjøreforholdene på de aktuelle veiene.   

Husk å etterstramme boltene

Når du har lagt om til vinterdekk, er det veldig viktig at du også husker å etterstramme boltene. 

 – Dersom et skulle hjul falle av bilen i fart, risikerer du å miste kontrollen på bilen, samtidig som selve hjulet eller boltene som løsner, også kan skape farlige situasjoner for andre biler på veien, forteller Sæterkvist.

Etterstrammingen bør gjøres allerede noen uker etter at du har skiftet dekk. Det er nemlig i de første 20 til 30 kilometerne etter dekkskiftet at faren for at boltene skal løsne er størst.

Selv om boltene bør strammes skikkelig, er det likevel viktig at de ikke strammes for hardt, det kan også medføre farer. I verste fall kan boltene sprette ut. 

Det er lurt å være litt ekstra oppmerksom i tiden etter dekkskiftet, men det er ikke alltid du får sterke forvarsler.
- Mats Sæterkvist, fagansvarlig for motor i Storebrand

Om felgen blir skrudd på skeivt, kan boltene løsne når du kjører. Det kan derfor være lurt å være oppmerksom på ulyder fra hjulene. Om bilen rister eller har dårlig respons når du svinger på rattet, kan dette også være tegn på at noe er galt. 

- Det er lurt å være litt ekstra oppmerksom i tiden etter dekkskiftet, men det er ikke alltid du får sterke forvarsler. Det er derfor veldig viktig å gjøre en ordentlig jobb når du skifter dekk, avslutter Sæterkvist.