Var på jakt etter etisk bank – fikk bedre lånebetingelser

Arkitekt Anders S. Moe gleder seg over at det nå faktisk lønner seg å være miljøbevisst.

– Jeg hadde nok byttet bank uansett, selv om betingelsene var dårligere. Men så fikk jeg faktisk bedre betingelser i Storebrand enn der jeg var, forteller arkitekt Anders S. Moe til Smartere valg.

Moe er arkitekt og byutvikler i Urban LINK, og kaller seg selv «over snittet» interessert i bærekraft. Dette har blant annet ledet ham inn til rollen som styreleder for Norsk klimanettverk – og nå altså kunde av Storebrands bærekraftige boliglån 

– De gode lånebetingelsene var en utrolig bonus. Jeg ble svært positivt overrasket over at en bank som driver etisk forsvarlig også kan være konkurransedyktig, sier Moe.

Var på jakt etter etisk bank

Han fikk øynene opp for Storebrand etter å ha satt seg inn i hvordan hans eksisterende bank drev sin virksomhet. I forbindelse med at fagforeningen hans skulle bytte bankavtale for medlemmene, gikk han derfor inn på nettsiden Etiskbankguide.no for sjekke hvilken av de to som scoret best.

– Det var ikke så mye snakk om hvilken av de to som var best, ettersom begge to scoret såpass dårlig jevnt over. Helt i toppen lå imidlertid Storebrand, og da ble jeg nysgjerrig, sier Moe.

Etiskbankguide.no er en nettside laget i samarbeid mellom Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet. Her rangeres norske banker etter en rekke bærekraftskriterier, slik at bankkunder skal ha best mulig grunnlag for sine valg.

Jeg ble svært positivt overrasket over at en bank som driver etisk forsvarlig også kan være konkurransedyktig.
- Anders S. Moe, arkitekt

Blant det Storebrand scorer aller best på er menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter, samt naturvern, biologisk mangfold og arbeid mot korrupsjon.

– På førsteplass ligger Cultura Bank. Hakk i hæl fulgte imidlertid Storebrand, sier Moe.

– Det er også noe jeg har fortalt til mange, jeg har til og med postet om det på Facebook. Flere av vennene mine har fulgt opp, av forskjellige grunner, men jeg vet at minst én har gjort det – aller mest fordi han fikk bedre rente på lånet sitt.

Norsk klimanettverk, som blant annet arrangerer Klimafestivalen §112 , anbefaler også folk å sjekke klimaprofilen til bankene sine – og handle deretter.

Les også: Fem ting du kan gjøre for klimaet

anderssmoe_2_800.jpg
BEVISST VALG: Anders S. Moe er arkitekt og byutvikler, og kaller seg selv «over snittet» interessert i bærekraft. Det førte ham til Storebrand som kunde. Foto: Mikael Lunde

Bærekraft kan lønne seg

At bærekraftige valg kan være like fordelaktige for lommeboka som for miljøet, er ikke noe Moe alltid har vært vant til.

– Jeg jobber med grønn urbanisme, og har de siste fire-fem årene jobbet innenfor statlige og kommunale programmer. Jeg betalte for å være idealistisk motivert, først og fremst i form av lav lønn, sier han og fortsetter:

– Det er først nå at man kan ansette en som meg i privat sektor, og faktisk se at det lønner seg.

Moe er helt åpen om at han kanskje er hakket mer opptatt av bærekraftsspørsmål enn resten av omgangskretsen sin.

– Jeg føler mye på at bærekraft fortsatt er et sosialt tabu. Du blir nesten som en festbrems straks du begynner å snakke om det. Da var det lettere å snakke om bedre lånebetingelser.

offset_462716_w800px.jpg
FLERE BEGYNNER Å VÅKNE: Anders S. Moe tror bærekraftsbudskapet blir stadig viktigere å ta hensyn til – både for privatpersoner og bedrifter. Illustrasjonsfoto

Blitt enklere å bry seg

Det å bry seg om bærekraft er imidlertid blitt enklere – noe Moe mener at har en klar sammenheng med at det også er blitt enklere å omsette ord til handling.

– Mange mennesker har lenge vært bevisste rundt temaer som klima og miljø, men det har ikke vært så lett å leve opp til det. Det skjer noe når folk kan forholde seg til en enkel handling, gjerne i kombinasjon med et økonomisk insentiv, sier han og fortsetter:

– Samtidig som stadig flere store bedrifter og tjenester er blitt bevisste på bærekraft, er det også blitt lettere å bry seg – ofte godt hjulpet av ny teknologi. Mange som i dag kjører Tesla liker følelsen av at de er miljøbevisste, men de er ofte også drevet av lysten på en fantastisk bil med store avgiftsfordeler.

Mange mennesker har lenge vært bevisste rundt temaer som klima og miljø, men det har ikke vært så lett å leve opp til det.
- Anders S. Moe, arkitekt

At Storebrand nylig også ble kåret til verdens nest mest bærekraftige selskap under World Economic Forum i Davos, er noe Moe setter stor pris på.

– Det er jo helt fantastisk. Det også litt påfallende å se hvor mye viktigere bærekraftsbudskapet er blitt på stadig flere områder – og hvor mange som har begynt å bry seg mer. Nå ser man plutselig en dreining mot at store selskaper må ha denne kompetansen for å kunne være konkurransedyktig, sier Moe – som mener at vi snart kan vente oss en tilsvarende dreining hos deg og meg:

– Jeg tror vi kan forvente en lignende dreining i det sosiale i løpet av noen år. Jeg gleder meg til det blir naturlig å velge skiferie i de norske fjellene framfor Alpene fordi vi ønsker å holde vårt kollektive klimagassavtrykk nede. Slik er det ikke i dag.