Bli med Storebrand på «kvoteslang» under Oslo Bislett Games!

Alle tilskuere, atleter og frivillige gjøres klimapositive.

Når portene på Bislett Stadion i Oslo åpner for utøvere, publikum og frivillige den 15. juni, kan de ikke bare glede seg til idrettsopplevelser i verdensklasse.

Ved at alle som er til stede gjøres klimapositive under hele arrangementet, blir de også aktive deltakere i det som skal bli verdens mest bærekraftige friidrettsarrangement.

Alle blir klimapositive

Som et ledd i Storebrands samarbeid med Oslo Bislett Games, ønsker vi nå å løfte alle involverte ut av sitt CO2-fotavtrykk mens de er på Bislett Stadion.

Alle som er tilstede på Bislett Stadion, enten det er publikum, utøvere eller frivillige, vil dermed være klimapositive under hele arrangementet.

Kullkraftverket Belchatów i Polen slipper ut like mye CO2 som de seks minste landene i EU til sammen.
- Andreas Slettvoll, Co-founder av Chooose

Andreas_Slettvoll.jpg
MODIG: Andreas Slettvoll i Chooose tar opp kampen mot miljøverstingene. Foto: Privat

Kort fortalt innebærer dette at Storebrand, i samarbeid med den norske klima-startupen Chooose, kjøper opp klimakvoter på vegne av alle som er til stede på Bislett Stadion – for deretter å slette dem. Dette er kvoter som ellers ville vært kjøpt og brukt av forurensende virksomheter, men som nå får mindre spillerom for sine utslipp.

– Vi prøver å unngå å bruke ordet kvoter, og snakker heller om utslippstillatelser. Og slik det er nå, er en slik tillatelse – hvert på ett tonn CO2 – altfor billig, forteller Andreas Slettvoll, medgründer av Chooose.

– I utgangpunktet er disse lave prisene en uting, ettersom det tillater at store, forurensende industrier kan kjøpe seg fri fra miljøsyndene sine for en billig penge, sier Slettvoll.

Går på «kvoteslang»

Han trekker frem en av de verste aktørene i Europa, kullkraftverket Belchatów i Polen, som slipper ut like mye CO2 som de seks minste landene i EU til sammen.

– Dette er mulig takket være et overskudd av billige utslippstillatelser. Men nettopp det at disse er så billige, gjør det mulig for små aktører som oss å snappe dem opp – slik at de store verstingene ikke lenger får kjøpe seg fri. Jeg pleier å kalle det «kvoteslang», sier Slettvoll.

shutterstock_346361039_ps.jpg
GÅR TØFFERE TIDER I MØTE: Chooose gjøre det vanskeligere for forurensende industrier å kjøpe seg fri fra sine klimasynder. Illustrasjonsfoto

– Klarer vi å kjøpe opp mange nok utslippstillatelser, blir det færre tilgjengelig på det åpne markedet. Dette driver ikke bare prisen opp på selve tillatelsene, men også for forurensende virksomhet – noe som kan tvinge industriaktører til å måtte legge om produksjonen sin.

Rekordhøyt Bislett-brøl?

– Chooose er modige som tør å ta opp kampen mot miljøverstingene. De har en kul, kreativ og potensielt effektiv tilnærming til bærekraft – og det er noe vi stiller oss helhjertet bak, sier Harald Martens Holm, bærekraftsekspert i Storebrand.

Dette er noe Storebrand ønsker å støtte, og gjør derfor alle tilskuere, atleter og frivillige klimapositive under Oslo Bislett Games.

Det tilsvarer 417 tonn CO2 – som igjen tilsvarer 7500 bilturer Oslo-Bergen, eller 1740 flyturer mellom Oslo og London.

Iinfografikk_kvoteslang_artikkel_tiny.png
LYST TIL Å BLI KLIMAPOSITIV?: Under Oslo Bislett Games har Storebrand kjøpt klimakvoter tilsvarende CO2-fotavtrykket til alle på stadion - og litt til - for så å slette dem. Infografikk: Storebrand

I tillegg vil publikum kunne kutte CO2 også ved å brøle: For hver desibel som oppnås under Bislett-brølet, spares miljøet for ett tonn CO2!

– Det skal være gøy å gjøre noe bra. Klarer vi ikke det, får vi heller ikke med oss de store massene. Chooose tilbyr et klimatiltak som er rimelig og morsomt – samtidig som det gir mening og resultater.

Les også: Nå kan du spare fossilfritt

Oppnår svært mye med lite

Selv om de fortsatt er en relativt liten oppstartsvirksomhet, har Chooose allerede bevist at det de gjør nytter:

– På årets første fire måneder har vi med våre abonnenter allerede kuttet 2,5 prosent av det den norske regjeringen legger opp til å kutte i år. Det viser at det er mulig å gjøre en enorm forskjell med ganske små midler, sier Slettvoll.

For å trekke det enda et par hakk lengre, er det ikke mye som skal til før de er på det nivået hele Norge skal ligge på for utslippskutt.

– Vi trenger bare 60 000 abonnenter for å matche det regjeringen har forpliktet seg til å gjøre i hele 2017, for fem millioner mennesker. Og det er i seg er ikke nok – fortsatt er det bare halvparten av det som må til etter Paris-avtalen.

Les også: Nå skal verdens raskeste menn og kvinner ta trikken gjennom Oslo