GOD MAT KREVER GOD TID: Matmerk bruker mesteparten av sin tid på å sikre god, norsk mat. Heldigvis kan de stole på at NHO Pensjon gir dem den beste pensjonsordningen. Foto: Lisa Westgård / Matmerk

Bruker all sin tid på å sikre norsk mat – har likevel pensjon i toppklasse

Ikke bruk tid på pensjon, men heller på det bedriften kan best.

Norske forbrukere kjøper stadig mer norsk mat. Vi anser den for å være god på smak, av høy kvalitet – og ikke minst kortreist.

Sentralt i Oslo sitter 17 ansatte i stiftelsen Matmerk, som har mye av æren for at vi i økende grad velger – og er bevisste på – norskproduserte råvarer og spesialiteter.

– Med vår størrelse kommer vi aldri i en sånn forhandlingsposisjon at vi kan sette samme type makt bak kravene som det NHO kan.
- Mette Sørensen, Administrasjonssjef i Matmerk

Ansvaret Matmerk skal forvalte er med andre ord stort. Takket være medlemskapet i NHO Mat og Drikke og medlemsfordelen NHO Pensjon, kan de bruke tiden på nettopp dette – og likevel være sikret en markedsledende pensjonsavtale.

Sørger for det «selvsagte»

– Oppmerksomheten rundt norsk matkultur har hatt et voldsomt oppsving de siste årene. Salgskurven på norske spesialitetsprodukter har gått sånn over flere år, sier administrasjonssjef Mette Sørensen i Matmerk – og peker opp mot taket.

Matmerk_sak_800px.jpg
HOLDER STYR PÅ MYE: Administrasjonssjef Mette Sørensen i Matmerk har mye å holde styr på på tvers av alle ansatte og merkeordninger. Med NHO Pensjon slipper hun å bruke unødig tid på pensjonsspørsmål. Foto: Mikael Lunde / NewsLab

En av stiftelsens hovedoppgaver er å ivareta et gjennomgående kvalitetssystem i det norske landbruket.

– Dette er ikke ting forbrukerne nødvendigvis må vite om – bare de er trygge på det. Det handler om mattrygghet, plante- og dyrehelse, dyrevern, produkt- og råvarekvalitet og mye mer. Gjør vi jobben vår, er det bare fint at forbrukerne tenker «ja, det skulle jo bare mangle», sier Sørensen.

Viktig opplysningsarbeid

Også ut mot forbrukerne arbeider Matmerk aktivt for å øke bevisstheten rundt norsk mat.

Du har kanskje sett «Nyt Norge»-merket på noe du nylig har plukket med fra butikken? Dette er bare ett av Matmerks forskjellige merkeordninger – som alle lener seg på kvalitetssikringen i bunn.

Matmerk_NytNorge_800px.jpg
EKTE NORSK: Matmerk står bak merket «Nyt Norge», som garanterer at maten er dyrket og foredlet i Norge. Her viser nypotetprodusent Gurine Seland frem sine nypoteter fra Reddal. Foto: Kaja Schill Godager / Matmerk

Utover dette har du for eksempel «Spesialitet»-merket, som kan settes på lokalmat med en særegen råvare, produksjonsprosess og en god historie bak.

Og for våre største nasjonale matskatter, kan «Beskyttede Betegnelser» sikre et juridisk vern – den nordnorske Gulløye-poteten er dermed like godt beskyttet som Frankrikes Champagne og Italias Parma-skinke.

Bruker tid på det de kan best

– Alt dette holder vi altså på med, og vi teller i dag 17 hoder. Medlemskapet vi har hatt i NHO Mat & Drikke helt siden vi startet opp for ti år siden, har vist seg å være svært nyttig for oss. De avtalene de inngår på vegne av sine bedrifter er gode – og spesielt gunstige for oss, sier Sørensen.

Ved å benytte seg av NHO Pensjon, har Matmerk samtidig sikret seg en av markedets beste pensjonsordninger fra Storebrand – på vilkår de ellers neppe hadde klart å oppnå på egenhånd.

– Med vår størrelse kommer vi aldri i en sånn forhandlingsposisjon at vi kan sette samme type makt bak kravene som det NHO kan. Sammen står man sterkere enn alene. og det gjelder definitivt for en sånn bedrift som vår, sier Sørensen og legger til:

– Det å forhandle fram en pensjonsavtale på vegne av en virksomhet er ganske kompliserte ting, og pensjon er ikke nødvendigvis veldig enkelt tilgjengelig som saksfelt – samtidig som det er i stadig endring. Da er det veldig greit å ha noen som holder seg oppdatert på mine vegne.

Fornøyd med Storebrand

Selv var ikke Sørensen involvert da avtalen med NHO Pensjon ble inngått, men som administrasjonssjef får hun daglig dra nytte av den:

– For det første ser jeg hvor gunstig ordningen er, rent økonomisk. Vi hadde en test med et tilbud fra en konkurrent i fjor høst, og de var ikke i nærheten av å matche tilbudet vi allerede hadde.

– Så har du det at Storebrand er veldig profesjonelle på det her. Jeg opplever at de har en veldig god kundeservice, som jeg ofte har god bruk for. Løsningen deres gjør at jeg slipper å sitte på detaljnivå hele tiden.

Sørensen har også merket seg Storebrands stadig sterkere posisjon innen bærekraft.

– Det er absolutt en faktor som er viktig for oss. Vi er også i en bransje der begrepet bærekraft har kommet susende for fullt. Ikke bare er det bra at vi produserer så mye som mulig av vår egen mat slik at den blir kortreist – men produksjonsmåten må også være bærekraftig i seg selv.

i

Fordeler med NHO Pensjon:

  • Enkelt å forstå pensjonen sin
  • Forutsigbare kostnader flere år fremover
  • Like gode avtaler for de små som for de store
  • Kombinasjonen av Storebrand sin erfaring og NHO sin forhandlingskraft