Koronaviruset og reiseforsikring

Vi følger reiserådene fra Utenriksdepartementet når vi behandler saker som gjelder reise- og avbestillingsforsikringen vår. Dagens reiseråd gjelder til 1. mars 2021.

Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land. Det er gjort noen unntak basert på Folkehelseinstituttets liste over røde og gule land. Smittesituasjonen i det enkelte landet kan endre seg på kort varsel, og listen blir jevnlig oppdatert for å gjenspeile dette.

Oppdatert 18. januar 2021 klokken 10:30

Flymodell

Forsikringen dekker

Forsikring dekker de utgiftene du ikke får refundert fra flyselskapet eller turoperatøren så lenge det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet (rødt land). Forsikringen gjelder også hvis du bestilte reisen før 14. mars 2020, eller hvis det ikke var noe reiseråd til destinasjonen da du bestilte reisen.

Blir reisen kansellert av flyselskapet eller turoperatøren, er det i første omgang der du må søke erstatning. Det er kun avbestillingskostnader du ikke får dekket hos dem, du kan søke å få dekket hos oss. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.

Hjemreise fra et område som går fra gult til rødt

Hvis det foreligger et evakueringsråd fra UD, dekker forsikringen ekstraordinær hjemreise fra et område som går fra gult til rødt mens du oppholder deg der.

Forsikringen dekker ikke

Hvis det ikke foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, har du ikke krav på å få avbestillingsgebyret refundert fra reisearrangør, og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.

Det er viktig at du avventer og ser om flyavgangen går som planlagt, før du avbestiller reisen.

Forsikringen dekker heller ikke avbestilling

  • når det foreligger et reiseråd på bestillingstidspunktet.
  • for reiser innenfor Norges grenser.

Konkurs hos reiseoperatør

Forsikringen dekker ikke tap av tilgodelapp, vouchers eller reiser som blir avlyst som følge av konkurser. Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan du henvende deg til banken eller kredittkortselskapet for å få pengene tilbake.

Røde og gule land

Se hvilke land og områder Folkehelseinstituttet regner som gule og røde land

Det er det viktig at du gjør deg kjent med hvilke regler og restriksjoner som gjelder i landet du reiser til også – før avreise.

Meld saken på nett

Du har ett år på deg til å melde saken din til oss, så lenge avreisedatoen for reisen din er etter 14. mars 2020, eller hvis reiserådet var opphevet da du bestilte reisen.


Meld saken din raskt og enkelt – direkte på nett


Dokumentasjon

Hvis reisen ikke ble kansellert, eller du har utgifter du ikke har fått refundert, må du dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv. Det er kun utgiftene som ikke blir refundert av flyselskap, reisearrangører, hotell eller lignende som blir dekket av forsikringen.

Følg saken din

Det tar noen dager fra du meldte saken til du kan sjekke status. Vi får svært mange henvendelser i anledning korona, så det kan det ta opptil flere uker før vi får ferdigbehandlet saken din. 


Logg inn for å sjekke status eller sende dokumentasjon


Kontaktinformasjon

  • Hvis du er på reise og har behov for akutt hjelp, kan du ringe vår døgnåpne alarmsentral +47 22 48 93 00
  • Storebrand oppgjør: +47 915 08880
  • Akademikernes forsikringskontor: +47 67 51 93 00
  • For ombooking eller refusjon av reisen, kontakter du reisearrangøren direkte.

Dette spør kundene oss om nå


Avbestilling

  • Når blir avbestilling av private reiser til utlandet dekket?

    Dersom du har bestilt en reise til et område som var grønt og det ikke forelå reiseråd på bestillingstidspunktet, dekker forsikringen avbestillingsgebyret du ikke får refundert fra flyselskap, overnattingssted, leiebil eller lignende.

    Det er viktig at du avventer og ser om flyet går som planlagt før du avbestiller reisen. Blir reisen kansellert av flyselskapet eller turoperatøren, er det der du må søke erstatning i første omgang.

    Hvis det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få avbestillingsgebyret refundert, og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.  

  • Blir avbestilling dekket når et arrangement er avlyst?

    Hvis  du vil avbestille en reise fordi en konsert, arrangement eller seminar blir avlyst, blir det ikke dekket av reiseforsikringen. Kontakt eventuelt arrangøren. 

  • Gjelder forsikringen når jeg får verdikuponger fra flyselskapet?

    EU-kommisjonen har åpnet for at flyselskapene kan tilby verdikuponger i stedet for tilbakebetaling, men de er også tydelig på at du fremdeles kan kreve tilbakebetaling.

    Hvis du har fått cashpoints, bonuspoeng eller verdikuponger fra flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Ofte kan du innløse verdikupongen i penger ved utløpsdato.

    Uavhengig av hva du velger som erstatning, dekker ikke forsikringen flybilletter som blir erstattet av flyselskapet.

  • Hva skjer hvis fly- eller reiseselskapet går konkurs?

    Reiseforsikringen dekker ikke merutgifter eller økonomisk tap på grunn av konkurs.

    Har du betalt reisen med et kredittkort, kan du i slike tilfeller sjekke om det er dekning i kjøpsloven.

  • Hva gjør jeg om reisen er betalt med kredittkort fra Storebrand?

    Hvis du har betalt minst 50 prosent av den opprinnelige reisen med Storebrands kredittkort, dekker vi avbestilling i henhold til øvrig informasjon på denne siden.

  • Kan jeg søke erstatning for en reise jeg har betalt for en medreisende som ikke er forsikret hos dere?

    Nei, din medreisende må kontakte sitt eget forsikringsselskap. Det er kun kunder som har en gyldig Storebrand reiseforsikring som kan melde inn saken hos oss, uavhengig av hvem som har betalt for reisen.

  • Hva blir dekket hvis jeg har en jobbreise?

    Reiseforsikring via arbeidsgiver i Storebrand dekker avbestilling av tjenestereiser utenfor Norge.

      Den enkelte ansatte må melde avbestillingen. Med tjenestereiser mener vi reiser du foretar på oppdrag for arbeidsgiver. For eksempel reise for å ta kurs, lære opp en annen avdeling eller lignende.

      Vi dekker ikke avbestilling av kick-off for ansatte, belønningsturer eller lignende. Avbestilling av reiser innenlands er heller ikke omfattet.

    • Hva gjelder for pakkereiser?

      Pakkereiser blir refundert av reisearrangør hvis UDs reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager. 

      Forbrukerrådet anbefaler at du venter til det er mindre enn to uker til avreise før du ber arrangøren om gebyrfri avbestilling.

    • Dekker forsikringen avbestilling av reiser innenfor Norges grenser?

      Det foreligger ikke reiseråd innenfor Norge, så avbestilling av innenlandsreiser med bakgrunn i frykt for korona, blir ikke dekket av forsikringen.

      Regjeringens oppfordring om å unngå alle unødvendige reiser også innenlands, er vel verd å lytte til, men er ikke det samme som et offisielt reiseråd fra UD.

      Vanlige avbestillingsregler gjelder selvfølgelig, og forsikringen dekker  

      • avbestilling ved akutt sykdom som er attestert av lege.
      • avbestilling for deg som er i karantene med påvist covid-19.
      • avbestilling for deg som er syk, har testet deg og er i karantene mens du venter på svaret.

      Du må kunne dokumentere at du har blitt testet og må være i karantene.

      Forsikringen dekker ikke avbestilling hvis det kun er mistanke om at du er smittet av covid-19, eller ved selvpålagt karantene.

    Bestille eller reise nå

    Annet