Illustrasjonsfoto: modellfly

Koronaviruset og reiseforsikring

Her finner du oppdatert informasjon om hva reiseforsikringen dekker i forbindelse med koronapandemien.

Oppdatert 9. mars 2022 klokken 14:00.

UDs reiseråd

UD fjernet det globale reiserådet 1. oktober 2021. Det kan likevel være landspesifikke reiseråd til områder der pandemien skaper så store utfordringer at reiser frarådes.

UD har også før pandemien frarådet å reise til rundt 50 land og områder, basert på konflikt eller naturkatastrofer. Disse reiserådene gjelder fortsatt.

Reiseinformasjon for et land kan bli oppdatert uten at UD har gjort endringer i det offisielle reiserådet. Det er derfor viktig at du er oppmerksom på forskjellen mellom offisielle reiseråd fra UD som fraråder reiser, og den generelle reiseinformasjonen som blir gitt.

Se UDs reiseråd

Utenlandsreiser

Utenriksdepartementets (UDs) reiseråd ligger til grunn for om du kan reise med gyldig reiseforsikring. Reiseforsikringen er gyldig i områder uten reiseråd. Forsikringen er gyldig for både vaksinerte og ikke-vaksinerte, også om du skulle bli smittet av korona på reisen. Dersom området blir omfattet av reiseråd mens du er på reise, gjelder forsikringen på hele reisen.

Reiseforsikringen gjelder ikke på reiser som starter når området er omfattet av et reiseråd. Forsikringen gjelder heller ikke dersom reiserådet bortfaller når du er på reise.

For at forsikringen din skal være gyldig er det viktig at du følger reiserådene og setter deg inn i situasjonen i det landet du skal reise til.

Reiseforsikringen dekker ikke merutgifter som følge av:

  • innreiserestriksjoner, karanteneplikt eller andre retningslinjer fra utenlandske myndigheter, for eksempel mangelfull dokumentasjon eller smittetrykk i området.
  • karanteneplikt ved hjemreise fra utlandet. Dette gjelder ikke dersom du selv er blitt smittet. Karanteneplikt må dokumenteres av lege/myndigheter.
  • transportforsinkelser som følge av stengte grenser eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter.
  • pålagt og planlagt PCR-test etter krav fra myndigheter, transportører, hotell og liknende.

Avbestilling

Vi dekker avbestillingsomkostningene dine dersom du ikke kan gjennomføre en reise fordi du eller din eneste reiseledsager har testet positivt for Covid19. Det samme gjelder hvis noen av de som er omfattet av samme familieforsikring som deg, og som du skulle reist sammen med, tester positivt. Dette må dokumenteres med positiv PCR-/antigentest utført av helsepersonell eller legeerklæring.

Utenlandsreiser

Dersom reisemålet ditt ikke hadde et offisielt reiseråd på bestillingstidspunktet, men har det på avreisetidspunkt, får du dekket utgifter som ikke blir refundert av andre.

Forsikringen dekker ikke:

  • avbestilling av reiser du bestilte da det forelå et reiseråd på destinasjonen. Vi gjør et unntak for reiser som er bestilt etter 18. juni til land i EØS, Schengen og Storbritannia med avreisedato etter 5. juli. For disse vil avbestillingsforsikringen gjelde som normalt.
  • avbestilling av reiser som avlyses på grunn av frykt for smitte, reisekarantene, selvpålagt karantene, karantene i påvente av svar på koronatest eller lokale innreiserestriksjoner. Dette gjelder også hvis det kommer nye lokale restriksjoner etter at du har bestilt reisen.
  • avbestilling fordi du er nærkontakt til en smittet.

Innenlandsreiser

Reiseforsikringen gjelder som normalt på innenlandsreiser, og avbestilling blir dekket dersom du må avbestille på grunn av akutt sykdom.

Avbestilling av reiser på grunn av innreisekarantene etter utenlandsopphold, frykt for smitte, myndighetenes råd om å unngå reiser eller fordi du er nærkontakt til en smittet, dekkes ikke.

Generelle avbestillingsregler

Blir reisen kansellert av flyselskapet eller turoperatøren, er det i første omgang der du må søke erstatning. Det er kun utgiftene som flyselskapet eller reisearrangøren ikke plikter å refundere etter gjeldende regler du kan søke å få dekket hos oss. Det er viktig at du avventer og ser om flyavgangen går som planlagt, før du avbestiller reisen.

Ved pålagt smittekarantene, må karantene foreligge på avreisedagen. Avbestillingsforsikringen omfatter det du har betalt før smittekarantenen begynte, og som du ikke får refundert av reisearrangøren.

Dette spør kundene oss om nå

Avbestilling

  • add Gjelder forsikringen når jeg får verdikuponger fra flyselskapet?

    EU-kommisjonen har åpnet for at flyselskapene kan tilby verdikuponger i stedet for tilbakebetaling, men de er også tydelig på at du fremdeles kan kreve tilbakebetaling.

    Hvis du har fått cashpoints, bonuspoeng eller verdikuponger fra flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Ofte kan du innløse verdikupongen i penger ved utløpsdato.

    Uavhengig av hva du velger som erstatning, dekker ikke forsikringen flybilletter som blir erstattet av flyselskapet.

  • add Hva skjer hvis fly- eller reiseselskapet går konkurs?

    Forsikringen dekker ikke reiser, tap av tilgodelapp, vouchers eller annet økonomisk tap eller merutgifter som følge av konkurs. Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan du henvende deg til banken eller kredittkortselskapet for å søke om å få pengene tilbake.

  • add Hva gjelder for pakkereiser?

    Pakkereiser blir refundert av reisearrangør hvis UDs reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager.

    Forbrukerrådet anbefaler at du venter til det er mindre enn to uker til avreise før du ber arrangøren om gebyrfri avbestilling.

Bestille eller reise nå

  • add Kan jeg bestille en ny ferie nå?

    Det er Utenriksdepartementets (UD) reiseråd som ligger til grunn for om du kan reise til et land med gyldig reiseforsikring. Utbredelsen av koronaviruset er global. Det medfører at det er en viss risiko for at fremtidige reiser blir avbestilt. Vi kan også få en situasjon knyttet til koronaviruset som kan medføre tap eller ulemper.

    Hvis du likevel velger å bestille en reise nå, må du være forberedt på at reiseforsikringen ikke dekker alle typer økonomiske tap. Se egne regler og begrensninger lenger opp på siden.

  • add Hva skjer hvis jeg velger å reise på tross av UDs reiseråd?

    Reiseforsikringen gjelder ikke til områder der det foreligger reiseråd. Se UDs reiseråd.

    Skal du på en strengt nødvendig reise, kontakt oss på telefon +47 915 08880 for å undersøke om du har gyldig forsikring.

  • add Dekker reiseforsikringen sykehusopphold i utlandet hvis jeg blir smittet av korona?

    Ja, reiseforsikringen dekker sykehusopphold i utlandet hvis du blir smittet av korona på reise i et land som ikke hadde et offisielt reiseråd fra UD på avreisetidspunktet.

  • add Er hjemreise fra utlandet dekket hvis jeg blir syk?

    Hvis området ikke var omfattet av et reiseråd ved avreise, gjelder reiseforsikring som vanlig, inkludert hvis du blir syk av koronaviruset.

    Det er viktig at du kontakter vår alarmsentral SOS for å få forhåndsgodkjent ny hjemreise ved sykdom.

  • add Dekker reiseforsikringen studieopphold?

    Er du student med gyldig studentforsikring, omfatter forsikringen reiser til eget utenlandsk studieland, selv om studielandet er omfattet av et reiseråd. Skal du på feriereise, er det UDs reiseråd som ligger til grunn for om reiseforsikringen gjelder.

Annet


Fant du det du lette etter?