Koronaviruset og reiseforsikring

Storebrands reiseforsikring gjelder på reiser i hele Norge og i alle land og områder hvor Utenriksdepartementets reiseråd er opphevet på avreisetidspunktet. Dagens reiseråd gjelder til 15. mai 2021.

Vi følger alltid reiserådene fra Utenriksdepartementet og regjeringen fraråder nå alle å reise utenlands. Velger du likevel å reise utenlands, vil du ikke ha gyldig reiseforsikring så lenge det foreligger et reiseråd til det landet du skal reise til.

Oppdatert 8. april 2021 klokken 14:00

Flymodell

Utenlandsreiser

Avbestilling

Forsikring dekker de utgiftene du ikke får refundert fra flyselskapet eller turoperatøren så lenge det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet (rødt land). Det er en forutsetning at du bestilte reisen før 14. mars 2020, eller at det ikke var noe reiseråd til destinasjonen da du bestilte reisen.

Hvis det ikke foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, har du ikke krav på å få avbestillingsgebyret refundert fra reisearrangør, og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.

Forsikringen dekker heller ikke avbestilling hvis det foreligger et reiseråd på bestillingstidspunktet og landet fortsatt er rødt på avreisetidspunktet.

Blir reisen kansellert av flyselskapet eller turoperatøren, er det i første omgang der du må søke erstatning. Det er kun avbestillingskostnader du ikke får dekket hos dem, du kan søke å få dekket hos oss. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.

Det er viktig at du avventer og ser om flyavgangen går som planlagt, før du avbestiller reisen.

Hjemreise fra et område som går fra gult til rødt

Hvis det foreligger et evakueringsråd fra UD, dekker forsikringen ekstraordinær hjemreise fra et område som går fra gult til rødt mens du oppholder deg der. Vi dekker ikke evakuering hvis landet du reiser til var rødt på avreisetidspunktet.

Innenlandsreiser i Norge

Reiseforsikringen gjelder som normalt på innenlandsreiser, og avbestilling blir dekket dersom du må avbestille på grunn av akutt sykdom. 

Vi har valgt å utvide dekningen til å omfatte avbestilling av fritidsreiser hvis du på avreisedagen er pålagt smittekarantene. Pålagt karantene må være som følge av nærkontakt med en bekreftet smittet person, og må kunne dokumenteres av kommunehelsetjenesten. Dette gjelder frem til 30. april 2021.

Forsikringen dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser med bakgrunn i regjeringens oppfordringer og råd innenlands, som for eksempel å unngå alle unødvendige reiser innenlands.

Forsikringen dekker heller ikke avbestilling ved frykt for smitte, selvpålagt karantene, karantene i påvente av svar på koronatest (med mindre det er som følge av nærkontakt med en bekreftet smittet person), eller dersom du er i innreisekarantene etter et utenlandsopphold.

Dersom du må avbestille en forhåndsbetalt fritidsreise i Norge som følge av sykdom eller myndighetspålagt smittekarantene, ta kontakt med reisearrangør for ombooking eller avbestilling av reisen.

Konkurs hos reiseoperatør

Forsikringen dekker ikke tap av tilgodelapp, vouchers eller reiser som blir avlyst som følge av konkurser. Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan du henvende deg til banken eller kredittkortselskapet for å søke om å få pengene tilbake.

Reiseråd fra UD – røde og gule land

Reiseforsikringen er gyldig på reiser i Norge og i land eller områder hvor reiserådet er opphevet (gule land). Er landet merket gult ved avreise, gjelder reiseforsikringen, selv om landet blir rødt under reisen. Er landet merket rødt ved avreise, gjelder ikke reiseforsikringen.

Se kart på FHIs nettside

Det er det viktig at du gjør deg kjent med hvilke regler og restriksjoner som gjelder i landet du reiser til – før avreise.

Meld saken på nett

Du har ett år på deg til å melde saken din til oss, så lenge avreisedatoen for reisen din er etter 14. mars 2020, eller hvis reiserådet var opphevet da du bestilte reisen.


Meld saken din raskt og enkelt – direkte på nett


Dokumentasjon

Hvis reisen ikke ble kansellert, eller du har utgifter du ikke har fått refundert, må du dokumentere hvilke utgifter du sitter igjen med selv. Det er kun utgiftene som ikke blir refundert av flyselskap, reisearrangører, hotell eller lignende som blir dekket av forsikringen.

Følg saken din

Det tar noen dager fra du meldte saken til du kan sjekke status. Vi får svært mange henvendelser i anledning korona, så det kan det ta opptil flere uker før vi får ferdigbehandlet saken din. 


Logg inn for å sjekke status eller sende dokumentasjon


Kontaktinformasjon

  • Hvis du er på reise og har behov for akutt hjelp, kan du ringe vår døgnåpne alarmsentral +47 22 48 93 00
  • Storebrand oppgjør: +47 915 08880
  • Akademikernes forsikringskontor: +47 67 51 93 00
  • For ombooking eller refusjon av reisen, kontakter du reisearrangøren direkte.

Dette spør kundene oss om nå


Avbestilling

  • Når blir avbestilling av private reiser til utlandet dekket?

    Dersom du har bestilt en reise til et område som var grønt og det ikke forelå reiseråd på bestillingstidspunktet, dekker forsikringen avbestillingsgebyret du ikke får refundert fra flyselskap, overnattingssted, leiebil eller lignende.

    Det er viktig at du avventer og ser om flyet går som planlagt før du avbestiller reisen. Blir reisen kansellert av flyselskapet eller turoperatøren, er det der du må søke erstatning i første omgang.

    Hvis det ikke foreligger et reiseråd på tidspunktet for avreise, har du ikke krav på å få avbestillingsgebyret refundert, og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.  

  • Blir avbestilling dekket når et arrangement er avlyst?

    Hvis  du vil avbestille en reise fordi en konsert, arrangement eller seminar blir avlyst, blir det ikke dekket av reiseforsikringen. Kontakt eventuelt arrangøren. 

  • Gjelder forsikringen når jeg får verdikuponger fra flyselskapet?

    EU-kommisjonen har åpnet for at flyselskapene kan tilby verdikuponger i stedet for tilbakebetaling, men de er også tydelig på at du fremdeles kan kreve tilbakebetaling.

    Hvis du har fått cashpoints, bonuspoeng eller verdikuponger fra flyselskapet, kan du bruke disse på en ny reise senere. Ofte kan du innløse verdikupongen i penger ved utløpsdato.

    Uavhengig av hva du velger som erstatning, dekker ikke forsikringen flybilletter som blir erstattet av flyselskapet.

  • Hva skjer hvis fly- eller reiseselskapet går konkurs?

    Reiseforsikringen dekker ikke merutgifter eller økonomisk tap på grunn av konkurs.

    Har du betalt reisen med et kredittkort, kan du i slike tilfeller sjekke om det er dekning i kjøpsloven.

  • Hva gjør jeg om reisen er betalt med kredittkort fra Storebrand?

    Hvis du har betalt minst 50 prosent av den opprinnelige reisen med Storebrands kredittkort, dekker vi avbestilling i henhold til øvrig informasjon på denne siden.

  • Kan jeg søke erstatning for en reise jeg har betalt for en medreisende som ikke er forsikret hos dere?

    Nei, din medreisende må kontakte sitt eget forsikringsselskap. Det er kun kunder som har en gyldig Storebrand reiseforsikring som kan melde inn saken hos oss, uavhengig av hvem som har betalt for reisen.

  • Hva blir dekket hvis jeg har en jobbreise?

    Reiseforsikring via arbeidsgiver i Storebrand dekker avbestilling av tjenestereiser utenfor Norge.

      Den enkelte ansatte må melde avbestillingen. Med tjenestereiser mener vi reiser du foretar på oppdrag for arbeidsgiver. For eksempel reise for å ta kurs, lære opp en annen avdeling eller lignende.

      Vi dekker ikke avbestilling av kick-off for ansatte, belønningsturer eller lignende. Avbestilling av reiser innenlands er heller ikke omfattet.

    • Hva gjelder for pakkereiser?

      Pakkereiser blir refundert av reisearrangør hvis UDs reiseråd gjelder for ditt reisemål og din reiseperiode. Normalt skal reisearrangør betale tilbake innen 14 dager. 

      Forbrukerrådet anbefaler at du venter til det er mindre enn to uker til avreise før du ber arrangøren om gebyrfri avbestilling.

    Bestille eller reise nå

    Annet