Hva gjør jeg ved en flystreik?

Flyselskapet er ansvarlig dersom reisen blir kansellert. Dette gjelder også ved streik.

Flyplasser rammes til tider av streik, kø og forsinkelser. Reiseforsikringen dekker ikke forsinkelse eller kansellert reise som følge av kø, bemanningsproblem eller streik, men du har rett på erstatning fra flyselskapet. Du må derfor rette kravet til det ansvarlige flyselskapet.

Selv om det er en risiko for at reisen blir kansellert, er det viktig at du ikke avbestiller. Hvis du tar kontakt med flyselskapet for å avbestille, mister du din rett til å kreve refusjon. Vi anbefaler derfor at du venter til flyet eventuelt blir kansellert. Da beholder du rettighetene dine.

Dersom du ikke har fått melding om at flyet er kansellert, så anta at flyet går som planlagt. Møt opp på flyplassen i god tid.

Dersom flyet blir kansellert eller er forsinket, kan du ha krav på:

  1. ombooking
  2. pengene tilbake
  3. økonomisk kompensasjon

Om og hvor mye avhenger av årsaken til forsinkelsen eller kansellering, når du fikk melding om endring, lengde og flystrekning. Du kan sjekke hva du har krav på hos Forbrukerrådet.